היסטוריה ואקטואליה

"תרמית פוליטיק"; ההתנגדות ההיסטורית של האדמו"רים ל"אגודת ישראל"

רבים מגאוני החסידות היו כנגד הקמת תנועת 'אגודת ישראל'. הלוחמים החריפים ביותר היו כ"ק הרבי ממונקאטש וכ"ק הרבי הריי"צ מליובאוויטש. ברם, הבדלים רבים יש ביניהם (היסטוריה)

|
22
| כיכר השבת |
עצרת בחירות של 'אגודת ישראל' בשנת 1959 (צילום: PRIDAN MOSHE, לע"מ)

פרק א': רבים מגאוני החסידות היו כנגד הקמת תנועת 'אגודת ישראל'. כ"ק האדמו"רים מבעלזא, הרבי מאלכסנדר, רבי משה מרדכי מורגנשטרן מפילוב, רבי ישראל שפירא מגרודז'יסק, ורוב אדמור"י הונגריה וסלובקיה כרבי יהושע אשר רבינוביץ מפאריסוב - אוטווצק, לא הצטרפו ל'אגודה', וחלקם אף לחמו כנגדה בחוד וחנית.

הלוחמים החריפים ביותר היו כ"ק הרבי ממונקאטש וכ"ק הרבי הריי"צ מליובאוויטש. ברם, הבדלים רבים יש ביניהם. הרבי ממונקאטש ראה בעצם הופעת 'אגודת ישראל' נטע זר, לעומת הרבי הריי"צ שראה בקו הארצישראלי שהוביל הרבי מגור ה"אמרי אמת" כשלילי.

הרבי הריי"צ לא שלל לגמרי את 'אגודה' כהרבי ממונקאטש שכן אביו כ"ק הרבי הרש"ב שיגר אליה מכתב ברכה ואף נבחר בוועידת קאטוביץ לחבר מועצת הרבנים שליד הוועד הזמני.

ממכתב שכתב הרבי הריי"צ לרבי ממונקאטש אנו מבינים את דעתו השלילית על 'אגודה' שלדבריו התחברה עם הציונים והמזרחי בכדי להכחיש את התורה:

"הגיעני דברים שבדפוס אל מה שואפת "אגודת ישראל" ומה יצרה והרואה יראה כי שיטת הציונים שיטתם ואין בה אלו לאלו אלא הכשר הרבנים בלבד, והכשר זה השיגו האנשים בתרמית פוליטיק, אשר השכילו יותר מחבריהם ובעלי בריתם הפנימי הציונים והמזרחים. והמסתכל בנאומי הנואמים על הכנסיה רואה הוא כתלת קשרין מתקשראין דא בדא אגודה במזרחיים ומזרחים בציוניים וכולם כאחד להכחיש את התורה ורק אלה האחרונים הגדילו לעשות בזה אשר גזלו אדרת הרבנים ובכל התורה הם באים...".

אכן בשנת תרע"ט (1919) נעשו ניסיונות רבים לאיחוד בין "אגודת ישראל" (שהוקמה בתרע"ב 1912) ו"המזרחי" (שהוקמה עשור קודם לכן), ללא הצלחה. כמה שנים מאוחר יותר, עת עלה החזון איש לארץ ישראל, נעשו שוב ניסיונות לאיחוד בין 'אגודה' ל'מזרחי', וישנם מקורות שמרן הגרח"ע גרוזינסקי נטה לאחד בין השורות, (ובו תמכו רוב גדולי האגודה).

ניסיונות אלו נעצרו בעת ברגע שהגיעו לפתחו של החזון איש, שהיה לו דעה שלילית ביותר נגד המזרחי, ומיזם זה ירד[1]. אמרנו ירד, זהו שלא. בבחירות הראשונות במדינת ישראל, צעדו ביחד 'המזרחי' ו'אגודה' ל"חזית דתית", אולם גם זה לא הצליח ליותר מקדנציה אחת, ובימינו ציבור שומרי תורה ומצוות, מחולק לשלוש מפלגות שונות ויותר.

• • •

אם 'אגודה' נוסדה בשנת תרע"ב בקאטוביץ במדינת פולין, בהונגריה הקמתה לא צלחה, בשל התנגדות הרבי ממונקאטש, ולסלובקיה רק בשנת תרפ"ג הצליחה התנועה לנטוע יתד, לאחר שכמה מגדולי האדמו"רים תמכו בה, כאדמו"ר רבי יעקב ב"ר יהושע השל פריד מקאפשיץ ועוד.

באותה שנה אף בעיר מונקאטש, על אפו וחמתו של הרבי המקומי, הוקם סניף של 'אגודת ישראל, תחת השם "הסתדרות החרדים".

יצוין שחלק מההתנגדות ל'אגודה', היא מפני הקמת תנועת הנוער שלה שנוסדה בשנת תרפ"א בפולין בשם "אגודת צעירי אגודת ישראל" העולמית. תנועה זו קבלה עידוד וחיזוק מאת כ"ק הרבי מגור ששלח אליה ברכות חמות, מבלי להתייחס לטענות של מתנגדיו שחששו שתנועה תוציא את בני הישיבות ממסגרות החינוך בהם הם למדו.

פרט מעניין שהרבי הריי"צ במכתב שכתב לרבי ממונקאטש הציע לחדש את ארגון 'מחזקי הדת' כדי שתלחם ב'אגודת ישראל', אלא שדבר זה לא יכול היה לצאת אל הפועל, שכן בין חסידות בעלזא שעמדה בראש ארגון 'מחזיקי הדת', שררה איבה של ממש לבין הרבי ממונקאטש.

המשך יבוא...

להרחבה ועיון נוסף:

'החסידות ושיבת ציון', (תל אביב תשמ"ו 1986), אלפסי יצחק.

'פאר הדור': פרקים ממסכת חייו ויצירתו של רבי אברהם-ישעיהו קרליץ בעל "חזון איש".

"גנזים ושו"ת חזון איש" לרא"י קניג.

[1] ראה בהרחבה בספר 'פאר הדור' מאת הסופר החסידי ר' אהרן סורסקי, וכן ראה בספר "גנזים ושו"ת חזון איש" לרא"י קניג שכתבו והביאו מקורות על פרשה זו. בעז"ה בהמשך נפרסם סדרת מאמרים נרחבת על מיזם זה שנכשל.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

7
לילד שכותב הכותבות פה, אני מציע שתתבגר ותכתוב יותר בכבוד על הרבי ממונקאטש זצ"ל, ולא בנוסח הקטנוני והמזלזלת: "על אפו וחמתו של הרבי המקומי", לא יקרה כלום אם תלמד מפרופסורים מהציונות הדתית שכותבים לגבי הרבי ממונקאטש והאמרי אמת, וכותבים כמו פסרופסור אמיתי, היינו: "ענייני", ובכבוד לכל הצדדים.
ממתי נותנים כבוד לאלו שאחראים להשאיר 2 מיליוני חרדים באירופה לחסדי הגרמנים? זו דעת תורה?? זו דעת תורא!!
טיפש אין יודע על מה אתה מדבר. הרי הציונים תפסו את ההגה והשלטון על עם ישראל ומה עשו לפני השואה ובתקופתה. שתפו פעולת ים הנאצים באופן פסיבי לפחות בשואה כדי שתשמש דלק להקמת מדינה. מוסך לכך א''י שהיו בה אז 400000 יהודים איך יעלה לקלוט 11 מליון יהודים. אתה שטוף בהנדסת תודעה של הציונים המזרחי והאגודה.
ומדוע תפסו הציונים ימ"ש את ההנהגה בארץ ישראל? כי המנהיגים החרדים ויתרו על העלייה לארץ ישראל ממזמן. אם היו אדמוריך נותנים הוראה לחסידיהם לעלות לפני שהציונים יעלו, לא היו הציונים יכולים להשתלט על כל דבר. הבנת מר בטטה?
באותה שעה אף אחד לא חלם על התוצאות שהולכות להיות. ה"חכמה" שלך היא בדיעבד. אך לפני זה אף אחד לא דימה בנפשו ששואה ובפרט במימדים כאלו יכולה להתרחש.
במקור "הפרופסורים" שלך כתבו "המקומי" - עין במקורות שהביא הרב הכותב בסיומת הכתבה הנפלאה שלו.
6
כאילו שרק המנ"א והריי"ץ התנגדו לאגודת ישראל? תמוה שהשמטת את התנגדותם של עוד הרבה אדמורים לאגודת ישראל, וכגון מהרי"ד מבעלזא, הרש"ב מחבד, והאדמורים לבית צאנז, באבוב, קאלשיץ, וכו', האדמור מקרלין מלפני השואה, ועוד רבים.
5
מה היה הסכסוך בין בעלז למונקאטש? פרט הסבר
זה בוודאי "העכערע זאכען", אין הסבר אחר!! וזה מזכיר קצת מחלו' היעב"ץ נגד רבי יונתן אייבשיץ, שהיה מחלו' ללא הסבר מניח הדעת!
בעלזא רצה להכניע הת מונקץ' כדרכם הלז איבער אלץ אבל מונקץ' לא נכנע למאפיה של בלז שאין לה שום מטען אידאולוגי מלבד ''כבוד בלז''.
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות