פרק ב': אמש הבאנו את דעתם של הרבי מבעלזא והגר"מ שפירא על הרי ארץ ישראל שגלו למדינת שוויץ, ואלו הרי האלפים המרשימים ביופיים שכקש"ת הגה"קים האדמו"רים נוסעים מידי שנה בשנה בתקופת הקיץ.
ביהדות, ישנם שבעים פנים, ואלו ואלו דברי אלוקים חיים. כעת נפנה למקורות סותרים על יופיה של הרי ארץ ישראל, יותר מהרי שוויץ, כפי שהובא על הגה"ק רבי יוחנן סופר האדמו"ר 'אמרי סופר' מערלוי זצוק"ל בשם רבי בנימין דסקל כי פעם אחת היה עם הרבי מערלוי בשוויץ, ושם דברו אודות יופי ההרים, ואמר הרבי שהרי שוויץ אינם מגיעים ליופי הרי ארץ ישראל, ולא מחמת שכך צריכים לומר, אלא כך הוא האמת... (הנקודות במקור).
בשם אחד מנכדיו של הרבי מערלוי סופר כי פעם שוחח הרבי עם אדם מסוים אודות נהר מסוים בחו"ל, והזכיר את שם הנהר, וכדי לבאר את הנהר לשומע, אמר הרבי כי מדובר בימה קטנה והוא כמו "להבדיל" הכינרת בארץ ישראל. בספר 'דרכו ראיתי' הדבר הוסבר שהרבי דייק בלשונו לומר "להבדיל" ימה של טומאת ארץ העמים מאשר בארץ הקודש.
בהערת שולים ב'דרכו ראיתי' סופר שלרבי מערלוי היה רגש נפלא ליופי הבריאה, ראה מכתב שכתב ב'אמרי סופר' לח, ולכן ארץ ישראל הייתה מאירה לפניו ביופיה.
בשם מראד"ש נטען כי הרבי מערלוי תלה את נפילתו הראשונה בשוויץ בכך ששיבח את ההרים דשם, ואף שהיה זה בדרך התפעלות מ"מה רבו מעשיך ה'", מכל מקום היה בזה חשש זלזול בארץ הקודש, יפה נוף משוש כל הארץ.
עוד הובא שם שהרבי מערלוי שנסע למנוחה בהרי שוויץ רק בחיי חיותה של הרבנית משום בריאותה, אולם החל משנת תשנ"ט כשנסתלקה הרבנית ע"ה, שוב לא הסכים הרבי ליסע למנוחה בהרים.
מקור נוסף בעניין זה התבטא ראש ישיבת חברון הגאון רבי יחזקאל סרנא זצ"ל על יופיה של העיר טבריה, הר החרמון עם "כתר השלג העטור בו", הכינרת הנאה והשקטה, ים המלח "וכל ארצנו הקדושה כמה נאה היא, כל דשא, כל עץ, כל פינה כל אבן", להלן דבריו המלאים של ראש ישיבת חברון:
"הרי לך טבריה שעליה אמרו רז"ל טובה ראיתה כי טובה והדורה היא, כי הזמין הקב"ה יחד את הר חרמון עם כתר השלג העטור בו שלט יסור ממנו, ואת הר הארבל הנמוך אבל יפה בקמטיו והדוריו. ותחת מרגלותיהם פרושה הכנרת ים מיוחד במינו, שכל הימים הם זועמים ומסמלים את גבורתו של מקום, ואילו הכנרת בטבעה היא שקטה, ושלווה נסוכה עליה, לא שלות מות כים המלח, אלא שלות חיים, שחנן אותה חי העולמים, והיא מסמלת את השלום... וכל ארצנו הקדושה כמה נאה היא, כל דשא, כל עץ, כל פינה כל אבן, כל מקום שמבטך פונה אליו הוא נפגש בזיו עולמים, ולא לחנם הזמין הקב"ה את כל אלה לפונדק אחד, אלא כדי שימצא האדם שילוב ומזיגה שלמה, ויתגלה לפניו, הדור נאה זיו העולם", (דליות יחזקאל ח"א עמוד כ"ו)
בעניין זה מספרים גם על הראי"ה קוק כשהיה בשוויץ שקוע במחשבות ועוררו אותו תלמידיו להביט ביופי ההרים מסביב, אמר להם "ירושלים הרים סביב לה".
ממכתב של הגר"י סרנא לתלמיד מובהר לנו על יופי ארץ העמים בשוויץ שאינו יופי של אמת, לעומת היופי של ארץ הקודש שהינו תכלית של קדושה והשראה רוחנית, וכך דבריו המלאים :
תמוז תשי"ב, שוויץ.
לכל אשר לנו ה' עליהם יחיו לברכה.
כפי שאתם רואים אנו בארוזה, זהו אחד מהמקומות היפים ביותר
בשווצריה... אבל מי שראה וזכה ליופי' של אה"ק אינו יוצא מכליו משקר -
החן והבל היופי של ארץ העמים. כי אין יופי אלא יופי של אמת, ותכליתו
היא קדושה והשראה רוחנית. (חלק ב, עמ' שנב)
"כי האדם עץ השדה"
מקום החותם
• • •
נמצאנו למדים על גישות שונות של רבותינו זצללה"ה על יופים של הרי שוויץ.
1: הרבי 'היטב לב' מאוהעל וסיגט סבר שבמקומות הנופש יש ניצוצות שעל הצדיקים לתקן, וכך סבר לפניו האריז"ל הקדוש כפי שציטטה הרבנית ורד שאלתיאל במאמר תגובה.
2: הרבי השר שלום מבעלזא, סבר ששוויץ נטלה את הנוף המרהיב / אווירה הצח של ארץ ישראל.
3: הגאון רבי משה שפירא זצ"ל סבר כהרבי מבעלזא שהרי ירושלים במקורם הם הרי שוויץ והם גלו לאחר חורבן הבית, וכראיה הביא את מאמר חז"ל "תשעה קבין של יופי נטלה ירושלים", ולא יתכן שדברי חז"ל סותרים את המציאות.
אם יורשה לי ועפר אני מתחת כפות רגליהם הקדושות, שיטות אלו של גדולי ישראל הם גישות הסברה לתלמידים שתמהים כיצד התורה כתבה שארץ ישראל יפה יותר מכל הארצות, לעומת המציאות שנראית לנו אחרת. כמו כן הסברם של הנ"ל מבאר מדוע צדיקים נזקקים לנסוע לנפוש בחו"ל, דבר ששנוי במחלוקת הלכתית לגבי היציאה לטומאת ארץ העמים.
לעומתם, הרבי מערלוי, ור"י חברון הגר"י סרנא סברו שיופי ארץ ישראל הוא יותר מהרי שוויץ, למרות המציאות שנראית בעיניים כדלהלן:
4: הגה"ק רבי יוחנן סופר האדמו"ר 'אמרי סופר' מערלוי זצוק"ל סבר שאסור לומר שהרי שוויץ יפים יותר מהרי ארץ ישראל, ואף תלמידו ביאר שאירע שהרבי התפעל מהרי שוויץ מבחינת 'מה רבו מעשיך ה'", והוא נפל מחמת כן.
5: ראש ישיבת חברון הגאון רבי יחזקאל סרנא זצ"ל הביע התפעלות מיופיה של ארץ ישראל, ובכתב בארוכה על יופיה של הכינרת והר החרמון, והדגיש שיופיה של הרי שוויץ אינו מן האמת.
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com