1:
״ויהי בימי שפוט השופטים ויהי רעב בארץ וילך איש מבית לחם יהודה לגור בשדי מואב הוא ואשתו ושני בניו״.
בתקופה זו הנהיגו את העם ה״שופטים״.
חלקם נהגו לקחת שוחד ולהטות את הדין, מה שהביא למצב שהעם שפט את שופטיו ולא סמך עליהם.
״וילך איש מבית לחם..״, צריך להבין, הרי בפסוק הבא כתוב ששמו אלימלך, מדוע בפסוק הראשון הוא נקרא ״איש״?
ה״חתם סופר״ עונה, שכשאלימלך היה עדיין בבית לחם כולם קראו לו ״הרב״ ולא ציינו את שמו, כיוון שהיה גביר חשוב בנוסף על היותו תלמיד חכם.
אך כשהגיעו הוא ומשפחתו למואב, שם אצל הגויים הוא אמנם היה ידוע כאיש חשוב, אך רק מבחינה גשמית, עשיר בכסף.
עובדת היותו תלמיד חכם לא היתה משמעותית שם ולכן קראו לו בשמו הפרטי - אלימלך.
בפסוק הראשון שמדבר על היותו בבית לחם הוא נקרא ״איש״ ללא שמו הפרטי ובפסוק הבא שמתרחש כשהוא נמצא ״בשדות מואב״, שם כבר נכתב שמו הפרטי, אלימלך.
2:
מדוע נוהגים לקרוא את מגילת רות בשבועות?
רות היתה הסבתא רבה של דוד המלך שנולד ונפטר בחג שבועות.
שמה של רות טרם התגיירה היה ״גלית״ ויש שאומרים ששורשו של שם זה הוא מואבי. (ערפה קראה לבנה ״גוליית״, שם עם אותו שורש).
כשהתגיירה, שונה שמה מ״גלית״ ל״רות״.
ולמה דווקא רות?
בתחילה היתה גלית מחויבת רק בשבע מצוות בני נח.
כשהתגיירה, קיבלה עוד שש מאות ושש מצוות שיוצאים בגימטריה ״רות״.
גם עם ישראל עשו סוג של גיור כשקיבלו את התורה.
עד לקבלת התורה היו מחוייבים רק בשבע מצוות בני נח, כשקיבלו את התורה נהיו כ״גרים״ והתחייבו בכל התרי״ג.
אם כן, מה יותר מתאים מלקרוא בחג מתן תורה את מגילת רות.
3:
אלימלך היה אחד מתוך ארבעה בנים של נחשון בן עמינדב.
שמו של הבן השני היה ״טוב״, לשלישי קראו ״שלמון״ והרביעי, לא נודע שמו, אבל ידוע הדבר שהוא היה אביה של נעמי אשתו של אלימלך.
יוצא שאלימלך התחתן עם אחייניתו.
בנו של שלמון האח השלישי היה בועז, שנקרא גם ״אבצן מבית לחם״, הוא היה בן דוד של נעמי.
לבועז היו שלושים בנים ושלושים בנות, הוא זכה לחתן את כולם, אבל לצערו הגדול גם לקבור את כולם בחייו.
באותו יום שחזרו נעמי ורות לבית לחם, מתה גם אשתו של בועז.
שמות בניו של אלימלך נקראים פה ״מחלון״ ו״כליון״.
שמם המקורי היה ״יואש״ ו״שרף״.
שמותיהם בבמגילה מרמזים לנו על העתיד לבוא.
״מחלון״ - מלשון מחילה, התחתן עם רות.
״כליון״ - מלשון כליה, התחתן עם עורפה.
בזכות צדיקותה של רות, מחלו ל״מחלון״ מהשמים על עזיבתו את ארץ ישראל ועל שהתחתן עם גויה.
עורפה שהעדיפה להשאר במואב, גרמה לבעלה לשעבר כליה בעולם הבא ומכאן שמו ״כליון״.
4:
תקופה לאחר שהגיעו אלימלך ומשפחתו לשדות מואב, ירדו המשפחה מנכסיהם עד מצב של פת לחם.
צער זה אולי גם גרם למותו של אלימלך ובהמשך למותם של מחלון וכליון.
מדוע נענשו אלימלך ובניו? שתי סיבות לדבר.
הראשונה, בגלל שעזבו את ארץ ישראל בניגוד להלכה.
הסיבה השנייה, למרות שהיה להם אוכל בשפע, אותו יכלו לחלק לעניים, בחרו לברוח מאחריות ולעזוב את המקום כדי שלא יוטרדו על ידי עניי העיר.
הקב״ה העניש אותם במידה כנגד מידה והם איבדו את כל רכושם.
5:
ממגילת רות אנו למדים כמה מ״דיני גיור״.
שלא כמו הנצרות והאיסלאם שמנסים למשוך אליהם יותר ויותר אנשים, ביהדות אין עניין לשכנע גויים להתגייר.
במקרה והגוי עצמו מבקש להתגייר, צריך להקשות עליו כדי לראות אם הוא באמת רציני, ואת זה למדים ממגילת רות.
כדי לבדוק אם רות באמת רוצה לחבור לעם היהודי, סיפרה לה נעמי על מיני הגבלות שישנם ביהדות.
כשאמרה לה נעמי: יהיה לך אסור ללכת מעבר לתחום שבת - ענתה לה רות: ״באשר תלכי אלך״.
כשאמרה לה על איסור היחוד בנים ובנות - ענתה לה ״באשר תליני אלין״.
כשאמרה לה שיש תרי״ג מצוות - ענתה לה ״עמך עמי״.
כשאמרה לה על איסור עבודה זרה - ענתה לה ״ואלוהייך אלוהי״.
כשאמרה לה על ארבע מיתות בית דין - ענתה לה ״באשר תמותי אמות״.
כשאמרה לה שיש בית קברות מיוחד לחייבי שריפה וסקילה - ענתה לה ״ושם אקבר״.
7:
״ותראה כי מתאמצת היא ללכת איתה ותחדל לדבר אליה״ .
כשראתה נעמי שרות מתאמצת בהליכה, הפסיקה להקשות עליה את הגיור והסכימה שתחזור איתה לבית לחם.
מה הקשר בין המאמץ של רות להסכמתה של נעמי?
יש ״וורט״ של הגאון מווילנה שמתרץ שאלה זאת.
כתוב בגמרא שרבי יוחנן היה רוחץ בנהר הירדן וריש לקיש שהיה ראש השודדים ברח ממישהו וקפץ מצדו האחד של הנהר עד לצדו השני שם היה רבי יוחנן .
ראה ריש לקיש את יופיו של ר׳ יוחנן ושאל אותו ״אתה איש או אשה״? ענה לו ר׳ יוחנן שאיש הוא אבל יש לו אחות עוד יותר יפה ואם הוא יחזור בתשובה הוא ישדך לו אותה.
הסכים ריש לקיש, חזר בתשובה וקיבל על עצמו עול מלכות שמים.
ביקש לקפוץ חזרה להביא את הדברים שלו וכבר לא היה מסוגל, ולמה? מסבירה הגמרא כי תורה מתשת כוחו של אדם.
איך תש כוחו אם עדיין לא למד כלום?
מפני שעצם קבלת עול מצוות גורמת לתשישות.
נעמי המשיכה להקשות עליה כפי הדין כדי לבדוק אם רות באמת רוצה להתגייר.
כשראתה שהיא מתאמצת ללכת, הבינה שרות קיבלה על עצמה ברצינות את עול מלכות שמים, ולכן נהייתה חלשה יותר, לכן כתוב ״ותחדל לדבר אליה״.
8:
אתמול זכיתי להשתתף בארוע חשוב ומרגש.
ידידי היקר נח טוניק, ארגן ערב לימוד תורה - "כולה שלי" בשיתופם של יותר מאלף בחורי ישיבה.
כל אחד בחר מתוך רשימה מסודרת את דפי הגמרא שעדיין לא נתפסו.
במשך יותר משעתיים נתמלא חלל ״בית כנסת הגדול״ של ירושלים בקולות של שטייגען מתוק מדבש.
ידידיה מאיר שהנחה את הארוע בטוב טעם כהרגלו, (ניכר עליו שהוא מוקיר תורה ולומדיה, גם הוא מקפיד על לימוד יומיומי), הזמין לבמה את אביו של נח שיעשה את הסיום בשם כל הבחורים.
כשהסתיים הקדיש של ה״סיום״, היתה לי הזכות להרקיד ולשמח את כל מי שהיה שותף בפרוייקט.
אין לי ספק שערב חשוב זה הוסיף לעם ישראל זכויות רבות.
נח טוניק היקר, יישר כח גדול על המיזם, כולנו בציפייה לשנה הבאה.
בברכת שבת שלום וחג שמח לכולם,
עמירן דביר (דבורקין) הלוי