מאז פורסם טורו של כותב השורות אודות גדולי ישראל שסברו שאסון ליהדות בקביעת תאריכים להגעת משיח צדקינו, מחמת החשש שיהיו פשוטי עם שיאמינו במאת האחוזים להגעת משיח צדקינו, ואם לבסוף רח"ל המשיח יתבושש מלהגיע – הם יכפרו בכל היהדות, - הנושא צף ועלה ברשתות החברתיות ובפורומים רבים.
סיכמה את הדברים בבהירות הרבנית רויטל ישראל והגיבה לדבריי הקודמים בזה הלשון: "תיפח עצמן של מחשבי קיצין" – לחשב את הקץ – אסור! ולחכות למשיח, זה מעיקרי האמונה".
הרה"ח מנחם ישראלי חסיד חב"ד "הצטמרר" לקריאת דברים אלו, בהם לא כתבתי את דעתי, אלא רק ציטטתי את דבריהם של גדולי החסידות: האדמו"ר רבי אליעזר מדזיקוב זי"ע, האדמו"ר הדרכי תשובה ממונקאטש זי"ע, האדמו"ר הדברי חיים מצאנז זי"ע, האדמו"ר השר שלום מבעלזא זי"ע, והעלה טור תגובה כנגד גישה זו.
האמת יש לומר שלא התכוונתי כלל לעורר דובים מרבצם ולהעלות את פולמוס המשיחיות בחב"ד. כתבתי הראשונה עסקה דווקא בשני יהודים ת"ח "פרושים" שעלו בעליית תלמידי הגר"א לארץ ישראל שהתנצרו בעקבות כך שהתאכזבו מאי מימוש ההבטחה בהגעתו של המשיח בשנת ת"ר (1840), אולם כנראה שהיה חשוב דווקא לרה"ח מנחם ישראלי הנמנה על חסידות חב"ד להגיב לדברי. (יש לציין שדבריו היו דברי טעם, והחובה על תלמידיהם של גדולי החסידות שציטטתי להגיב לטענותיו).
• • •
יש לציין שכותב השורות מחבב את חסידות חב"ד שהיא לענ"ד בין המשפיעות ביותר על היהדות בארץ ובעולם כולו. באחד הימים הראשונים ללחימה באוקראינה כששמעתי מכלי ראשון על המצב הקשה השורר אצל יהודי אוקראינה, ושמעתי על בית חב"ד במדינה הסמוכה לאוקראינה שמבריח יהודים מאזור הלחימה שיש חשש לחייהם, ודבר זה עולה הון תועפות, או אז העברתי לשליח המקומי השתתפות כספית בפעולותיו בהצלת יהודים. (אפילו לא בררתי האם השלוח המקומי משיחיסט או לא. ודבר זה לא משנה לכותב השורות בכלל).
אחד מאלו שעסקו במשיחיות בימים האחרונים, הוא ישראל אדלר, קופירייטר וכותב תוכן, שכתב פזמון שמגדיר את מצבו של עם ישראל בגלות:
סִימָנִים הֵם שׁוֹלְחִים לִי
סִימָנִים
שֶׁאַתָּה מַמָּשׁ בַּפֶּתַח
רְמָזִים וְחִידוֹת
נְבוּאוֹת וְסוֹדוֹת
לְקוּחִים מִתּוֹךְ סֶרֶט מֶתַח
מֵהָרַב הַצַּדִּיק
מֵהַחַי הַמֵּת
מֵהַבֵּן הָאוֹטִיסְט
מִנְּבִיא הָאֱמֶת
מִסְּפָרִים עַתִּיקִים
שֶׁעוֹד לֹא נִכְתְּבוּ
מִיִּדְּעוֹנִים וָתִיקִים
וְנֵרוֹת שֶׁכָּבוּ
מֵאוֹתִיּוֹת וְדִלּוּגִים
וְעֵינַיִם שֶׁל דָּגִים
מִשְּׁמוֹת מַלְאָכִים
שֶׁבְּלַחַשׁ נֶהֱגִים.
במקור הקופירייטר ישראל אדלר סיים את השיר כך:
אָז אוּלַי פָּשׁוּט תָּבוֹא
כִּי נִמְאַס לִי מִשְּׁמוּעוֹת
שָׁלַחְתִּי מֵיְל וְחָזַר
אַתָּה לֹא מֵגִיב לְהוֹדָעוֹת.
אוּלַי תָּבוֹא
לֹא נָעִים לִי לִרְטֹן
אֲבָל כָּל כָּךְ בָּא לִי.
נַעֲשָׂה סֶלְפִי
נָעִיף אֶת הַסִּרְטוֹן
אַתָּה לֹא מַאֲמִין כַּמָּה זֶה יִהְיֶה וִירָאלִי
סיומת נוספת נכתבה בידי דב (שם בדוי):
וְאַף עַל פִּי שֶׁיִּתְמַהְמֵהַּ
לֹא נִפּוֹל בְּרִשְׁתּוֹ שֶׁל כָּל מְתַעְתֵּעַ
נַמְשִׁיךְ וְנַאֲמִין
גַּם אִם אֶלֶף דּוֹר נַמְתִּין
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com