העסקן ר' יעקב חיים מילר, מי שאחראי על נושא הלוגיסטיקה במירון מזה שנים רבות, העיד השבוע לפני חברי וועדת החקירה לחקר האסון בראשות נשיאת בית המשפט העליון לשעבר השופטת מרים נאור.
במהלך עדותו סיפר מילר כי תפקידו המרכזי הוא הקמת לוגיסטיקה במירון, וכי את מרבית העבודה שלו הוא עושה מוול החסידויות ומשטרת ישראל.
נאור: "האם אתה יודע מאיזה שנה החלו לדרוש אישור לרישוי עסק?".
מילר: "זה התחיל כשפיני אזרזר נכנס לתפקיד".
קרליץ: "מתי זה התחיל?".
מילר: "אני חושב שזה סיפור של בערך 9 שנים".
נאור: "קודם לכן לא דרשו רישיונות?".
מילר: "אספר לכם איך זה עבד באותם שנים. באותם שנים המשטרה לא היתה מעורבת בהדלקות שהיו נערכות מעבר להדלקות הגדולות של חסידות באיאן ותולדות אהרן. מי שרצה להדליק בשטחים שקרויים על שמם כי הם אלו שהשקיעו כספים רבים בפיתוח השטח, עשה את כל התיאומים מולם.
"אני זוכר את השנה שבה המשטרה החלה את התערבותה. מדובר היה בשנה הראשונה שהתווספו לרשימת ההדלקות שתי הדלקות נוספות, של הרב עמאר ושל הרב קעניג מצפת.
"אני זוכר שהיה לי ויכוח טכני עם פיני אזרזר היכן הבימה אמורה להיות, ולאחריו הקמתי את הבימה כפי שהוא דרש. באותו לילה אחרי ההדלקה של הרב עמאר התקשר אליי אזרזר ואמר שצדקתי לגבי מיקום הבימה, ולכן הוא ביקש שלקראת ההדלקה הנוספת של הרב קעניג, שהבימה תועתק למיקום אחר.
"אמרתי לו שהיות ואין לי עובדים במירון, בין היתר כי המחיר של החזקת עובדים הוא גבוה מאד בשל העובדה שכל מיטה עולה 1500 ש"ח, לכן לא אוכל לבצע את בקשתו.
"למחרת בשעה 09:00 בבוקר אני מקבל טלפון מהרב הלר מתולדות אהרן שאומר לי שאזרזר גילה שיש הדלקה בשעות הבוקר של האדמו"ר מסאסוב שאמורה היתה להתקיים בשטח של תולדות אהרן, החליט שלא לאפשר את קיומה בטענה שיש צורך בהוצאת רישוי עסק.
"כשראיתי את המצב הלא נעים שאליו נקלע הרב הלר בשל העובדה שהאדמו"ר מסאסוב כבר חיכה בחדר הסמוך למקום ההדלקה, וגם בשל הנזק הכספי שעלול להיגרם להלר בשל השכרת השטח לחסידות סאסוב, הרמתי טלפון לפיני אזרזר והצעתי לו הצעה. שהמתנדבים של הלר יעבירו את מיקום הבמה במתחם של הרב קעניג, כפי שהוא רוצה, ושבתמורה הוא יאשר את ההדלקה של סאסוב. הוא כמובן הסכים וכך הסתדרו העניינים.
"בסיפור הזה אני רוצה להוכיח לכם שרק בשנה ההיא המשטרה גילתה שהיא אמנם מקיימת מגעים עם החסידויות הגדולות, אבל השטח עצמו פעיל במשך 24 שעות בהדלקות נוספות, ולכן מאז המשטרה החליטה שכל מי שרוצה להדליק, אמור להגיש בקשה מסודרת לרישוי עסק".
נאור: "האם אתה מכיר את הטענה שראש המועצה בעצמו אמר שהאירוע במירון לא מצריך רישוי?".
מילר: "כאחד שעושה אירועים במירון במשך כל השנה אני יכול לומר שלא רק שהוא דרש רישוי, אלא הוא גם דורש סכומים גדולים של כסף בעיקר על שטחים ששייכים בכלל למינהל.
"לפני כמה שנים הכנתי תוכנית מסודרת, שבמרכזה שביל גישה שיאפשר לכלי רכב להיכנס למירון מצד אחד, ולצאת מהצד השני, דרך מתחם תולדות אברהם יצחק בואכה דרך המהדרין. הצגתי את התוכנית לרב הכותל והמקומות הקדושים הגר"ש רבינוביץ שהתרשם מאד והורה לי לבדוק שהתוכנית שלי לא תזיק לתוכנית מב"ל שהיתה קיימת אז, ואחרי שעשיתי את כל העבודה נאמר לי שאם אני רוצה לקדם את התוכנית, עלי לדאוג לסלק מהשטח את האדמו"ר מתולדות אהרן.
"כל התוכנית שלי נתקעה רק בגלל גורמים בעלי אינטרסים מוועדת החמישה שהתעקשו לסלק את תולדות אהרן ללא שום הסבר שקושר את רווחת העולים למירון במשך כל השנה לתולדות אהרן שנמצאים בשטח 24 שעות בשנה".
ינאי: "ספר לנו קצת על היקף העלויות של אירועים במירון. אם יהודי מניו יורק רוצה לעשות שבת בר מצווה בהר מירון ולהביא 1000 אורחים. על איזה סדרי גודל אנחנו מדברים?".
מילר: "1000 אנשים שרוצים להגיע להר לא צריכים את אישור של המועצה, אלא אם בעל השמחה הוא שוכר מתחם ומקים שם אוהל לטובת האורחים, וכמובן שתלוי היכן האוהל ממוקם. הכסף הגדול מתחיל ברגע שמגיע אדמו"ר עם חסידים, פתאום צצים כל מיני גורמים שרוצים לקחת חלק בעוגה. אני לחמתי בהם ואף שילמתי מחיר אישי".
ינאי: "אירוע הדלקה או שבת חתן של אדמו"ר כמה יעלה?".
מילר: "זה תלוי בסדר גודל. בגדול המספרים נעים סביב 1000 ש"ח לאדם, שזה מחיר שכולל אוכל, שינה וכמובן הקמת אוהל וטריבונות".
ינאי: "זאת אומרת שכשהרבי מסאטמר ביקר במירון עם 8000 חסידים, הוא שילם 8 מיליון ש"ח?".
מילר: "לא, משום שככל שהציבור גדול יותר המחיר יוצא זול יותר, אבל התשלום אכן היה של 7 ספרות".