היסטוריה ואקטואליה

ריקודים אחר המת? דברי רבי נחמן מברסלב

בחיי מוהר"ן הובא מעשה מבהיל, ממנו בקריאה ראשונה, ניתן להבין שיש שורש בדברי רבי נחמן מברסלב שאין לבכות אחרי המת; "הַמֵּת מִסְּתָמָא שׂוֹחֵק בְּלִבּוֹ עַל שֶׁבּוֹכִין אַחֲרָיו" (היסטוריה)

|
5
| כיכר השבת |
ציון ריב נחמן מברסלב באומן (צילום: Flash90)

פרק ד': סדרת המאמרים אודות המקורות לשיר ולזמר בהלוויה ריגשה רבים מהקוראים. רבים החמיאו אודות מדור 'היסטוריה ואקטואליה' שמעניק לקוראיו צוהר מרתק במגוון נושאים שונים.

אחד מהם ת"ח חסיד ברסלב כתב כך:

"ידעתי שאתה הולך לכתוב על נושא ריקודים ושירים בהלוויה, הזה זה היה ברור לי כקורא מכור לטורים שלך אני כל כך מתענג על כל פרק מעניין ומחכים ישר כח.

"אני ברסלבע'ר והכרתי את המנוח ז"ל, הוא היה צדיק גמור ובעיני אחד מל"ו.

"יש לציין שאמנם אין מנהג כזה אבל יש שורש לכזו בקשה. עיין בספר חיי מוהר"ן סימן תמו שם יש סיפור מעניין ודומה לזה שקרה עם הנפטר הנ"ל. עוד מקור נמצא בחיי מוהרן סימן קפו".

בדקנו את המקורות, ואכן בחיי מוהר"ן בסימן תמו הובא מעשה מבהיל, ממנו בקריאה ראשונה, ניתן להבין שיש שורש בדברי רבי נחמן מברסלב שאין לבכות אחרי המת:

"פַּעַם אַחַת עָמַדְנוּ לְפָנָיו בְּיוֹם רִאשׁוֹן אַחַר שַׁבַּת נַחֲמוּ תקס"ט וְהוֹלִיכוּ מֵת לִפְנֵי חַלּוֹנוֹת בֵּיתוֹ וְהָיוּ הוֹלְכִין אַחֲרָיו וּבוֹכִין וּמַסְפִּידִין עָלָיו כְּדֶרֶךְ הָעוֹלָם. עָנָה וְאָמַר: הַמֵּת מִסְּתָמָא שׂוֹחֵק בְּלִבּוֹ עַל שֶׁבּוֹכִין אַחֲרָיו. כִּי בּוֹכִין עַל שֶׁנִּפְטַר מִן הָעוֹלָם כְּאִלּוּ אוֹמְרִים לוֹ הֲלא טוֹב אִם הָיִיתָ מַאֲרִיךְ עוֹד יָמִים בְּזֶה הָעוֹלָם, וְסָבַלְתָּ עוֹד צָרוֹת רַבּוֹת בְּזֶה הָעוֹלָם וְהָיְתָה לְךָ עוֹד מְרִירוּת הָעוֹלָם.

"שאַלְתִּי אוֹתוֹ הֲלא גַּם שָׁם לא יָנוּחַ מִיִּסּוּרִים, כִּי לא הָיָה צַדִּיק גָּדוֹל כָּל כָּךְ שֶׁלּא יִסְבּל שׁוּם צַעַר גֵּיהִנּוֹם וְחִבּוּט הַקֶּבֶר וְאִם כֵּן גַּם שָׁם יֵשׁ לוֹ יִסּוּרִים. הֵשִׁיב עַל כָּל פָּנִים עַתָּה יִהְיֶה הַקֵּץ וְהַגְּמָר מֵהַיִּסּוּרִים וְצַעֲרוֹ. כִּי יִסְבּל מַה שֶּׁיִּסְבּל וְאַחַר כָּךְ יִזְכֶּה לְמַה שֶּׁפָּעַל בְּזֶה הָעוֹלָם אֵיזֶה שְׂכַר עוֹלָם הַבָּא, עַל מַעֲשָׂיו הַטּוֹבִים".

ובסימן קפו נכתב:

"אֲבָל אֲפִילּוּ כְּשֶׁנִּפְקָד אֶצְלִי נֶפֶשׁ חַס וְשָׁלוֹם [הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ יִשְׁמְרֵהוּ מֵהַיּוֹם וּלְהַבָּא] גַּם כֵּן הוּא מְקַבֵּל בְּשִׂמְחָה גְּדוֹלָה עַד שֶׁכָּל עִנְיְנֵי אֲבֵלוּת שֶׁצְּרִיכִין לִנְהג כְּגוֹן בְּכִיָּה וְכַיּוֹצֵא הוּא צָרִיךְ לְהַכְרִיחַ עַצְמוֹ לָזֶה כִּי יֵשׁ לוֹ שִׂמְחָה גְּדוֹלָה אָז וְהַכּל שָׁוֶה אֶצְלוֹ כְּאִלּוּ לא הָיָה כְּלָל בָּעוֹלָם הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ יִשְׁמְרֵהוּ תָּמִיד מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם".

כך שבקריאה ראשונה, ניתן להבין שיש שורש לדברים בכתבי רבי נחמן מברסלב זי"ע.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

5 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

5
וואו, נגע לליבי
4
כתבתם שהיו בוכים ומספידים "כמנהג העולם" יצויין שכך כתוב בגמרא לעשות
3
לכל המבולבלים נא לשים לדברי חז"ל שאמרו שלשה לבכי ז' להספד וכו' ועי' ברדב"ז (חלק ג סימן תקנ"ה) כשנשאל על מי שלא בכה כל ימי אבלו על בנו שמת: זו מדה רעה מורה על קושי הלב ועל רוע תכונת הנפש והיא מדת אכזריות והוא דרך הפילוסופים האומרים כי זה העולם הכל הוא מעשה תעתועים והמה מהבל ימעטו וזכרונם משלי אפר תו
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות