היסטוריה ואקטואליה

כשהערבים פטרו את הספרדים מהחובות של האשכנזים

שנים רבות ערבי ירושלים סברו שאשכנזים הם פחות יהודים מהספרדים, ורק בשנת תרכ"ו הכריע אחד מחכמי המוסלמים שגם האשכנזים הם מזרע אברהם יצחק ויעקב (היסטוריה)

|
27
| כיכר השבת |
ערביי ירושלים מוכרים סכך לסוכות (צילום: מאת Chesdovi - Yosef Kadisha, by Asher Aharon Krishevski. Frank Publishing, Jerusalem (2000)., מתוך ויקיפדיה)

פרק ה': בפרקים הקודמים עסקנו בחבורה המשיחית בראשות ר' יהודה חסיד שבנו את בית הכנסת "החורבה", ועל השבר הגדול בפטירת ר' יהודה חסיד, מה שגרם שהקהילה לא החזירו את כספי ההלוואות לערביי ירושלים, ואז ערביי ירושלים שרפו את הבית כנסת, וגרשו את הנותרים מירושלים, (שחלקם הקימו בתורכיה את כת הדונמה) ומאותו היום לא התגוררו אשכנזים בירושלים.

ר' יהוסף שווארץ (צילום: מאת אברהם משה לונץ - Joseph Schwarz. Tvuaat HaAretz. 1900, p.VIII, מתוך ויקיפדיה)

"ויהי ביום שבת קודש פרשת "לך לך", ח' לחודש מרחשון שנת תפ"א [1720] באו הישמעאלים יושבי העיר פתאום לביהכ"נ של האשכנזים ויבעירו אש וישרפו כל הספרים וכל מלאכת עץ אשר בה... ויגרשו האשכנזים משם ויברחו מעיר הקודש. ומהיום ההוא והלאה הושבתה ישיבת אשכנזים בירושלים. מהם ברחו צפתה ומהם חברונה ומהם הלכו לחוץ לארץ .. ומיום ההוא לא יוכל אשכנזי להראות בתוך העיר. וישבו הישמעאלים בכל החצרות ובכל הבתים אשר היו לאשכנזים סביב חצר ביהכ"נ".

הערבים שקבוצת השבתאים היו חייבים להם כסף, ידעו את מאמרם ז"ל: "כל ישראל אחים", ולכן הם ביקשו מכל יהודי שרצה להתגורר בירושלים שישלם את חובם, מה שגרם לאשכנזים שלא להתגורר בירושלים.

לעומתם הספרדים טענו לערבי ירושלים, "אנחנו לא אחים שלהם, לבושנו שונה, שפתינו שונה, מראנו שונה, בבקשה – אל תאשימו אותנו בחובות של האשכנזים!!". ערביי ירושלים, כך מסתבר, לא שמעו על גזענות, ולכן הם הסכימו שיש הבדל מהותי בין יהודים אשכנזים לספרדים, ופטרו את הספרדים מהחובות של האשכנזים מחבורת ר' יהודה חסיד, כך שרק ספרדים התגוררו בירושלים לעומת האשכנזים שלא נראו באופק.

נראה שניתן להבין את הערבים ששוכנעו שיש הבדל בין ספרדים לאשכנזים, כפי שמעיד בן התקופה ר' גדליה מסימיאטיץ שעלה ביחד עם הקהילה השבתאית: "אנו אשכנזים אשר אין אנו יודעים לשונם ונהי בעיניהם כאילם אשר לא יוכל לדבר וכאיש אשר לא שומע לשונם, ואנו כגרים גרורים בין היהודים וקל וחומר בין העמים, וכשאנו לוקחים איזה דבר מאכל מן הערבי בשוק הוא מרמז לנו באצבעו וגם אנו מרמזים לו במספר אצבעות הידיים, ונהי בעיניהם למשל ולשחוק ממש". (מעניין שמרן הגר"ע יוסף זי"ע התבטא בלשון זה, כמה פעמים על הרגשת ליבם הספרדים לפני שנים רבות כלפי עוצמת "עוילם הישיבות" של הליטאים. משפט מפורסם שלו הוא: "ונהי בעיניהם כחגבים, וכן היינו בעיניהם".)

קונטרס "שאלו שלום ירושלים" לר' גדליה מסימיאטיץ בן העלייה השבתאית בראשות ר' יהודה חסיד וחיים מלאך (אוצר החכמה)

מסתבר ששנים רבות ערבי ירושלים סברו שאשכנזים הם פחות יהודים מאשר ספרדים, ורק בשנת תרכ"ו (1866) הכריע אחד מחכמי הדת המוסלמים בירושלים: שיח יוסף א־צדיק, שגם האשכנזים הם מזרע אברהם יצחק ויעקב וזכויותיהם שוות בכל דבר לאלה של הספרדים.

אולם צ'אלמרים כמו צ'למארים לא פראיירים, הם הצליחו לחדור לירושלים בתחפושת של לבוש ספרדי, כפי שמעיד ר' משה הירושלמי שסייר בירושלים באותם השנים ומעיד ביומנו כך: "ואסור לו ליהודי אשכנזי ממדינותינו, מפולין או מאשכנז או מארצות אשכנזיות אחרות, להיכנס לירושלים, אלא אם כן הוא מלובש במלבושי תוגרמה ומדבר בלשון תוגרמה עד שאין יודעים שמאשכנז הוא". (תורגמא הוא בגדים תורכים).

המשך יבוא בפרקים הבאים בעז"ה.

- לקריאה נוספת:

עידו הררי, "אשכנזים ערבים? – קירבה והתבדלות ב'יישוב הישן' בירושלים", זמנים – רבעון להיסטוריה, גיליון 135 (ינואר 2017), עמ' 22-33

אברהם יערי מסעות ארץ ישראל — של עולים יהודים מימי הבינים ועד ראשית ימי שיבת ציון, תל אביב: המחלקה לעניני הנוער של ההסתדרות הציונית, 1946.

רבי ישעיה אשר זעליג מרגליות, ספר אשרי האיש, ירושלים: דפוס ברסלב, תרפ"א. ישעיה אשר זעליג מרגליות, ספר עמודי ארזים, ירושלים: דפוס המערב, תרצ"ב

מאה שנה בירושלים: מזכרונות איש ירושלים, 1964 ,עמ' 28.

רבי יהוסף שווארץ, ספר תבואות הארץ, הוצאה שלישית בעריכת אברהם משה לונץ, ירושלים: הוצאת העורך, תר"ס

רבי יהוסף שווארץ, בשערי ירושלים - תעודות לתולדות ירושלים ותושביה, הוצאת כתבי רבי יהוסף שווארץ, תשכ"ט.

רבי שמעון מרגליות, ספר אזמ"ר בשבחין — תולדות הרב החסיד המקובל ר' ישעיה אשר זעליג מרגליות זצ"ל, תשס"ג, עמ' יא-יג

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

27 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

9
גם הערבים הבינו שהאשכנזים ספק יהודים.
אתה נשמע בן אדם קטן מאוד גזען נחיתי וממורמר
רדיפות מהספרדים תמיד היה! ההשחתה אצלם בלתי נתפסת לתיאור! האשכנזים בנו את עצמם לבד, מאפס, וכ"ז בצל רדיפות הספרדים. היום הם גם רודפים את האשכנזים בכפיות טובה [עיין ערך לאלום (שגם גדל על ברכי האשכנזים)]. במקביל הם נדחפים לישיבות ולמוסדות שלהם, ומביאים הרבה פסולת...
בשם שלך רשום שמשיח יבוא כבר, תן לי לספר לך משהו- הוא לא יבוא אם יש אנשים כמוך שמדברים דיבורי הבל ורעות רוח שאין בהם ממש ומוציאים לעז לשווא
השחתה? עיין ערך פונוביז' עיין ערך קנואים
האשכנזים לא בנו את עצמם מאפס. וזו דרכנו להלל ולשבח את מוצאינו. ותמיד אנו נמצא מדוע כל העולם חייב לנו, ראה ערך גפני ושות' עוד דור אחד אנו נתחנן לספרדים שיבואו ללמוד אצלנו. כעת יש לנו את הכסף ואת הכח, ועוד דור אחד הם יתעצמו מאיתנו שבע מונים
כפיות טובה על מה מכת כינים עבד כי ימלוך
החיד"א הזהיר את הספרדים שמידה כנגד מידה יתהפך הגלגל וכך אכן קרה.
אח''כ אתה רוצה לבוא למוסדות אשכנזים ומתלונן שלא מקבלים אותך, אתה מצפה מהאשכנזים לקבל למוסדות שלהם אנשים כמוך שבכלל מטילים ספק ביהדותם של האשכנזים ועוד מתלונן.
לאריק התכוונת שיכול להיות שגם אתח יהודים למרותהערבעשר תרבות שלכם 😁אני אגב לא שונא ספרדים זה נשמע שאתה שונא אשכנזים שהם אחים שלך בלי שום סיבה שתהיה לך רפו"ש
תתביש לך גזען בגלל שנאת חינם חרב בית המקדש אתה נשמע נחיתי ביותר..
אתה גזען ונחיתי
אמת
אתה נשמע יותר כמו עובדיה או ינון
או נהוראי
8
מאיין תעצומות הנפש לתגובות כל ישראל אחים. יהודי באשר הוא יהודי. ספרדי. אשכנזי. תימני.
7
אתם רואים החיים לפני המדינה בארץ היו מתוקים עם הערבים וכו'
ולמה שלא תלך אתה לשם, אתה הרי אוהב כלבים לא? ברשות הפלסטינאים יש מלא...לך לשם
אה באמת? אז למה אתם לא נוהרים לשטחי הרשות הפלסטינית, לעזה רמאלללה וכו'? איזה שקרנים אתם, אם יש צדק ולו קלוש בהזיות שלכם הייתם צריכים לשרוץ בשטחי הרשות, למה אתם שורצים במדינת ישראל?! ככה זה כשהשקרים הופכים לטבע שני....
חחח מה זה בטוח שאם יהיה פה שילטון ערבי יניה דבש...חבר מביא חבר ואף אחד לא דוקר
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות