פרקליטות המדינה הודיעה היום (חמישי) לבאי-כוחו של השר יעקב ליצמן, כי היועץ המשפטי לממשלה שוקל את העמדתו לדין פלילי בחשד לעבירות של שיבוש מהלכי משפט והפרת אמונים, "וזאת בכפוף לשימוע שייערך לו, ככל שיחפוץ בכך", לשון ההודעה.
מדובר בשתי פרשות, בהן - לפי מנדלבליט - ניצל לכאורה ליצמן את מעמדו ואת כוחו השלטוני, כדי לקדם אינטרסים של אנשים פרטיים, כשלפי החשד הוא עשה זאת משיקולים זרים, ונגד האינטרסים שעליהם הוא מופקד כסגן שר הבריאות.
פרשה אחת נוגעת להליך משפטי, בו עתר היועץ המשפטי לממשלה לבית המשפט המחוזי בירושלים, להכריז על מלכה לייפר כבת הסגרה לאוסטרליה, בגין עבירות חמורות שביצעה, לכאורה, בבית הספר אותו ניהלה בעיר מלבורן, בעוד לכל אורך ההליך טענו באי-כוחה כי היא אינה כשירה לעמוד לדין ועל כן יש להפסיק את הליך ההסגרה נגדה.
לפי כתב החשדות, בעקבות פניות מטעמה של לייפר במהלך שנת 2015, פעל השר ליצמן באופן פסול, במטרה להשפיע על הפסיכיאטר המחוזי במחוז ירושלים באותה תקופה, ולגרום לכך שיחזור בו מעמדתו וישנה את חוות הדעת שמסר באשר למצבה הנפשי של לייפר, כך שייקבע שאיננה בת הסגרה.
בשלב מאוחר יותר בהליך המשפטי, בפברואר 2018, אחרי שהמדינה ביקשה לחדש את הליכי ההסגרה, והפסיכיאטר המחוזי התבקש על ידי בית המשפט להגיש את התייחסותו העדכנית בסוגיה, זימן השר ליצמן את הפסיכיאטר המחוזי ללשכתו פעם נוספת וביקש שוב להשפיע באופן פסול על חוות הדעת בעניין מצבה הנפשי של לייפר, כך שייקבע שאיננה כשירה לעמוד לדין ומשכך היא איננה בת הסגרה.
לפי הפרקליטות, "בפעולות אלה, לצד פעולות נוספות המתוארות בכתב החשדות, ניצל לכאורה ליצמן את תפקידו הציבורי ואת משרתו הרמה, כדי להניע עובד ציבור הכפוף לו, במטרה שיחזור בו מחוות דעתו המקצועית שנתן כמומחה בתחום בריאות הנפש, על פי סמכותו ובהתאם להחלטת בית המשפט".
"בכך, השר פעל לכאורה בכוונה למנוע או להכשיל הליך שיפוטי או להביא לעיוות דין, בשרירות, מתוך שיקולים זרים, בניגוד לדין ובניגוד לאינטרס הציבור שעל קידומו הוא היה מופקד כסגן שר הבריאות; ובכך לכאורה עשה בתפקידו כעובד הציבור מעשה הפרת אמונים הפוגע בציבור", נכתב עוד.
פרשה שנייה נוגעת לסיוע לבית העסק 'בית ישראל', המספק שירותי הסעדה. בשנת 2015 קבעה מחלקת המזון המחוזית במשרד הבריאות, אחרי שימוע שערכה בעניין, כי על המקום להפסיק את ייצור הסלטים ולמכור מוצרי מזון נוספים, בשל ליקויים תברואתיים חמורים שנתגלו ומקרי תחלואה של סועדים, והומלץ על ביטול רישיון היצרן למפעל בשל הפרות תנאי הרישיון.
על-פי החשד, השר ליצמן, שנהג לקנות מוצרים מידי שבוע ב'בית ישראל' וקיים קשרי ידידות עם בעליו של בית העסק, נעתר לבקשתו של האחרון, וניסה לסייע לו להפעיל את העסק ללא ההגבלות שהוטלו עליו.
לצורך כך הורה ליצמן לזמן את הדרג המקצועי הרלוונטי בשירות המזון לפגישה בבית העסק, זאת כדי להשפיע על עובדי מחלקת המזון המחוזית לשנות את החלטתם. במסגרת הפגישה, וחרף העובדה שגורמי המקצוע הבהירו כי הסרת המגבלות מהווה סכנה של ממש לציבור עקב תנאי תברואה ירודים ואי עמידה בסטנדרטים הבריאותיים הנדרשים - לרבות הימצאות חיידקי ליסטריה בבדיקות שנערכו במקום - הבהיר השר לעובדות מחלקת המזון כי עליהן לשנות את החלטתן באופן שייטיב עם בעל העסק.
"במעשיו, ניצל לכאורה השר ליצמן את מעמדו ואת כוחו השלטוני, כדי לקדם אינטרסים כספיים של ידידו, כשהוא עושה שימוש בכוחו השלטוני בשרירות, משיקולים זרים, ונגד אינטרס בריאות הציבור שעליו הוא מופקד כסגן שר הבריאות, ובכך עשה לכאורה מעשה הפרת אמונים הפוגע בציבור", מסכמת פרקליטות מחוז ירושלים.
תגובת לשכת השר יעקב ליצמן להחלטה הדרמטית נגדו: "לאורך כל שנות פעילותו הציבורית פעל השר למען כלל הציבורים והאוכלוסיות, בכללם מתן מענה מיוחד לפניות הציבור ללא אפליה ועל פי החוק בלבד. אנו מאמינים בחפותו המלאה של השר ומברכים על ההחלטה לנקות אותו מסעיף השוחד".
"השר ליצמן יערך לשימוע שבסופו, אנו בטוחים, שבעזרת השם יוסר גם החשד הנותר מעלילת הכזב שטפלו עליו. בחלקו של השר נפלה הזכות הגדולה לעשות למען הכלל ולמתן מענה לאלפי פניות של אנשים מכל גווני האוכלוסייה, שפנו אליו בבקשה שיושיט להם עזרה. דלתו של השר תישאר תמיד פתוחה והוא ימשיך לפעול כשליח ציבור נאמן של אזרחי ישראל כולם, תוך הקפדה על הוראות החוק והמנהל התקין".