תעסוקה בעייתית

מה יעשה הבן?! // מאמר מערכת

התמונות המגיעות מהצמתים, כמעט כל ערב, מציפות שוב את המציאות המרה - הייצוג המשמעותי לצעירים שמקומם לא שם; היחידים - הולכים ונעשים רבים, והאתגר מתעצם (מאמר)

|
64
| כיכר השבת |
הפגנה. אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

התמונות המגיעות מהצמתים בתקופה האחרונה, כמעט כל ערב, מציפות שוב את המציאות המרה ממנה בחרנו להתעלם פעם אחר פעם. בכל ההפגנות המתרחשות בקרבת ריכוזים חרדיים, בין אם זה צדק לאהוביה סנדק, נגד הרכבת או בעד פוליטיקאי זה או אחר, יש ייצוג משמעותי לצעירים שמקומם לא שם. כאלו שחבשו את ספסלי הישיבות עד לא מזמן ואולי עדיין נמצאים בהן כשאין הפגנות. לפעמים הם רק צופים מהצד ולומדים את מלאכת ההפגנה, חלקם כבר מעזים יותר ומשתתפים באופן פעיל. הוריהם ככל הנראה לא יודעים היכן הם נמצאים, או יודעים ואין לאל ידם למנוע זאת. ייתכן שבאותה שעה בה המוחים הצעירים והנחושים מגלגלים את פחי האשפה הבוערים אל הכביש, יושבים האבות והאימהות עם ספרי תהילים ומתפללים על ילדיהם.

היכלי התורה גדושים, ברוך השם, אפילו עולים על גדותיהם. "אין מקום" היא התשובה השגורה בפיהם של העוסקים במלאכה. מיטב בנינו בוחרים בדרך המאתגרת, שוקדים על תלמודם ומתפללים בכל עת שלא לבוא לידי ניסיון. אלא שהמיעוט שהיה פעם זניח, הולך וגדל, הולך ומתעצם. לא ניתן עוד להתעלם מקיומו, אי אפשר עוד להפטיר כאשתקד.

הגמרא במסכת ברכות מספרת לנו על אותו הבן, שאביו הרחיצו וסכו, האכילו והשקהו, תלה לו כיס על צווארו והושיבו במקום שהניסיונות רבים עד מאוד. מסיימת הגמרא בשאלה רטורית, "מה יעשה אותו הבן שלא יחטא?". הגמרא הזו מצוטטת פעמים רבות כדי להוכיח את חשיבות ההתרחקות ממקומות מסוכנים לנפש, אך המעיין בה יראה עד מהרה שהדגש המרכזי הוא על המצב הנפשי של הבן, על השיעמום וחוסר התעסוקה שלו, ועל מצב השפע בו הוא נתון, שמביא אותו כמעט בוודאות לידי החטא. שיעמום מביא לידי חטא, שיעמום כחוסר תעסוקה ושיעמום כמצב נפשי של בלבול הדעת, כתוצאה ממחסור באתגרים ומטרות.

שאלת "מה יעשה הבן" צריכה להדהד גם באזנינו. אנרגיית הנעורים הרבה המושקעת בכל הפגנה או מחאה, צריכה להיות מתועלת לאפיקים חיוביים, היא לא הבעיה אלא הפיתרון.

המרץ הרב בגילאים האלו הוא טבעי ונורמלי. תלמידי הישיבות אינם יוצאים להפגין משום שהם מזדהים עם הערכים או האידיאולוגיה של מארגני ההפגנה, הם עושים זאת משום שאין להם משהו טוב אחר לעשות, והגמרא כבר נסגרה מאליה. ההפגנה לא מושכת במיוחד ואפילו לא מאוד מעניינת, אבל היא ההצגה היחידה בסביבה אז הם הולכים אליה, ובכך הם מגלים לנו שלא היה להם משהו טוב אחר לעשות.

כל עוד היו אלו מעטים, בחרה מערכת החינוך להתעלם מקיומם. כשעוסקים במציאת דרך לרבים, אין יכולת להתפנות לפתרונות מותאמים למיעוט שאינו מוצא את עצמו. זו הייתה בחירה מובנת, גם אם כואבת, שהעדיפה את טובת הרבים על צורכם של היחידים. אלא שהיחידים הללו הולכים ונעשים רבים ואנו עומדים בפני אתגרים חדשים.

שורש הבעיה איננו ההפגנות - אליהם התנגד כל כך אבי הישיבות בדורנו, ראש הישיבה הגראמ"מ שך זצ"ל - או פגעי הטכנולוגיה, אלא שאלתה המהדהדת של הגמרא "מה יעשה הבן". הצעירים הללו מחפשים תעסוקה ואתגר, משמעות וחוויות הצלחה, בישיבות ניתן למצוא את כל אלו, במילים אחרות ובמסגרת מדודה ומדויקת. אלו שלא מצאו זאת שם, מצאו את עצמם משוטטים בחוצות ומחפשים תעסוקה חלופית. עלינו לשאול את עצמנו מהי המסה הקריטית ממנה לא נוכל עוד להתעלם, היחידים נעשו רבים. כששוטטו בחוץ עשרות נערים שלא מצאו את עצמם, היה אפשר להשיב שהמערכת עובדת באופן די מושלם. בשנים האחרונות ובפרט מאז פרוץ הקורונה, המספרים גדלים באופן מבהיל. אין צורך לדבר עם אנשי חינוך כדי להיווכח בכך, די להתבונן בתמונות המגיעות מכל אטרקציה מזדמנת.

האם נוכל להתגונן ולטעון שידינו לא שפכו את הדם הזה? האם לא נדרשת מאיתנו פעולה כלשהי למען אותם תלמידי ישיבה שעדיין לא יודעים באיזו דרך הם פוסעים, אבל אפשר לנחש לאן היא תוביל? אין טעם בטמינת הראש בחול, הם לא חוזרים לישיבה כפי שיצאו ממנה. חלקם לא חוזרים, אחרים חוזרים אבל יוצאים שוב על מנת שלא לחזור.

גם אם לא נוכל להציע פתרון מותאם לכל אותם חסרי בית ומנוח, נוכל לחתור אליו. בהכוונתם של גדולי ישראל, לבטח יהיה ניתן למצוא להם פתרונות, כדי שלא יימשכו לתעסוקה הבעייתית הזו. מרץ הנעורים העצום הזה מחפש אפיק להתגדר בו, וכשאינו מוצא, הוא מופנה לשוטטות לילית בהפגנות. הבו לנו אנשי תבונה ומעש שיפנו, לאורם של גדולי ישראל, את האנרגיות האלו, למקומות חיוביים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

64 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

33
אני חושב שכל ההפגנות הטיפשיות האלה הן חילול השם וביטול תורה , עדיף להתיצב שעה ולסדר את העניין כמו שצריך במקום לגרור מאות בחורים להפגנה טיפשית ומיותרת לריב עם שוטרים ושוטרות(!) להסתרח בבואש ועוד מרעין בישין פשוט גועל נפש!! מוציאים שם רע על כל החרדים תתביישו!! ובקשר לחוסר תעסוקה , קצת התנדבות לא תזיק
32
המצב בהחלט בעייתי כיום יש הרבה ישיבות תכוניות שעושות עבודת קודש של ממש הן בלימודי קודש והן בלימודי חול , ולרוב הבחורים יוצאים משם לישיבות הקדושות בנוים יותר
31
1) כאשר שוללים גם טכנולוגיה מסוננת נקיה ותורנית א) גורמים לנער להימשך לחילוניות ששם נראה לו יותר מעניין ומלא צבע, וגורמים לנעול דלת מחילוני לחזור בתשובה כי רגיל בטכנולוגיה. [בנוסף לדברי המשנה כל מה שברא הקב"ה בראו לכבודו שהרבי לומד מזה שהטכנולוגיה נוצרה לחסד ולתורה] ב) רצון ה' שתהיה השבת אבידה, אם י
בתקופת הקורונה פתאום קלטנו כמה חברה היא דבר שבונה, למה אתה חושב שזום יעזור? הילד יחפש חברה ברחוב. חוץ מזה בציבור הדת"ל שמחזיק אינטרנט, יש 50% עזיבת דת ונשירה, זה לא אומר שהם לא צודקים בדרכם, אבל זה וודאי מראה שאינטרנט ומקצוע הם לא הפתרון.
זה הגישה של החרד"לים
גם החרד"לים לפעמים צודקים
אתה מזרוחניק תמים! כל עוד שלא טעמת את טעם הגמרא באמת תמיד תצטרך תעסוקה ותחלופה תדירה למדוון נושאים. מי שהתחבר פעם אחת לסוגיה בלומדע'ס כמו שצריך לא יחפש תעסוקה אחרת. בהצלחה בבדיקת ארבעת המינים......
תסלח לי אדוני, אתה התמים, היום לא כל הבחורים יכולים לשבת מהבוקר עד הערב וללמוד, וגם להם צריך למצוא פתרונות בצורת גוון בלימוד, זו לא עבירה, כמה נערים הלכו לאיבוד בתוך המסגרת רק כי לא מצאו את עצמם? נקודה למחשבה.....
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות