צפו

הראשל"צ הגר"ש עמאר בשיחה לכבוד הילולת הרמב"ם והגר"י אבוחצירא

בדברים שנשא הראשל"צ ורבה של ירושלים, הגר"ש עמאר, לכבודם של הרמב"ם ורבי יעקב אבוחצירא זיע"א שהערב יום הילולתם, התייחס הרב למהפכה שעשו • צפו בשיחה (חרדים)

|
6
| כיכר השבת |

הראשון לציון ורבה של ירושלים, הגאון רבי שלמה משה עמאר, נשא דברים לכבוד הילוללתם של הרמב"ם ורבי יעקב אבוחצירא זיע"א, שהערב חל יום הסתלקותם.

"מורי ורבותי", פתח הגר"ש את דבריו: "אנחנו נמצאים לקראת יום ההילולא של קדוש ה' רבינו יעקב אבוחצירא עליו השלום שחל בכ' טבת שהוא יום ההילולא של הנשר הגדול, גדול הפוסקים בכל הדורות הרמב"ם רבינו משה בן מימון, ולא בכדי באו שני המאורות הגדולים האלה ונתקבצו ליום אחד".

בדבריו אמר הגר"ש: "הרמב"ם ע"ה זה האיש מרעיש הארץ מרגיז ממלכות שעשה מהפכה עולמית, לקח את כל התלמוד בבלי וירושלמי והזוהר הקדוש והמדרשים וניפה אותם בשלושה עשר נפות והוציא מהם סולת נקייה, הלכה ברורה, וכתב את הכל בלשון ברורה ומדויקת ומדוקדקת עד מאד כחוט השערה. כל ההלכות, גם מה שלא נוהגים בזמננו כמו קורבנות, קדשים, ונגעים ואהלות וטומאה וטהרה ובית הבחירה. לא הניח דבר גדול וקטן, חילק אותם לפרקים ואת הפרקים להלכות וסעיפים, עד שנהיה הספר הגדול והמושלם ביותר בעולם".

הראשון לציון הרחיב אף על גדולתו של רבי יעקב אבוחצירא זיע"א: "באותו היום ההילולא גם של המקובל האלוקי מרנא ורבנא רבי יעקב אבוחצירא ע"ה. הוא עשה מהפכה במרוקו באזור תפיללאת ואגפיה. באותם ימים שלא היו כבישים ולא היו מכוניות ולא היה איך לנסוע, ואיך לבוא, והוא הביא את התורה לשם והפיץ אותה ונטע יראת שמים בלב כולם, גם החכמים וגם התמימים, בעלי הבתים. עד היום יראת השם של אנשי תפיללאת ואגפיה מיוחדת במינה, כי היראה הזאת נטועה בליבם, כי הרב הקדוש מלאך השם רבינו יעקב בגדולתו, וחכמתו, וצדקתו נטע אותה עמוק עמוק בלב כל אחד, איש ואשה, נער וזקן, חכם ותם, בלב כולם.

"ספריו הנוראים בכל מקצועות התורה, בפסיקה, כמו "משפט וצדקה ביעקב" על חושן משפט שהוא המקצוע הקשה ביותר בתורה, שם הראה את עיזוזו וגבורתו וגאונותו בצורה מיוחדת במינה. איך הוא שלט בכל המקצוע הזה של חושן משפט שהוא עמוק עמוק מי ימצאנו. לא הניח לא דבר גדול ולא קטן, ובספריו על התורה שמתובלים בדברי קבלה שהיה זה עיקר חוכמתו בקבלה.

"הוא היה בעל הבית בכל מכמני הקבלה, לית רז דאניס ליה, הכל היה פתוח וגלוי לפניו, וביתר ספריו הגדיל עצה והפליא תושיה, מהחכמה, מהמסירות נפש לתורה ולעם. אשריו ואשרי חלקו ואשרי בניו אחריו. המשיכו בניו ובני בניו עד ימינו אלה. לקחו את אותו מקצוע של אביהם הגדול, זקנם הגדול קדוש השם רבי יעקב והמשיכו וממשיכים את דרכו להנהיג את העם בדרך ה' ביראה טהורה ובשמירת מצוות בהידור ובדקדוק ובקיום התורה ולימודה בעמל ויגיעה.

"יהי רצון שזכותם של שני הקדושים הרמב"ם ורבינו יעקב יעמדו לכל עם ישראל ושנזכה שהקב"ה ישלים גאולתנו ופדות נפשנו בשובה ונחת במהרה בימינו אמן ואמן". סיים הגר"ש עמאר את דבריו המרגשים לכבוד הצדיקים זיע"א.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

6 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

3
הרב אמר שהרמב"ם לקח מהתלמודים הבבלי והירושלמי והזוהר הקדוש והמדרשים... האם הזוהר הקדוש לא נתגלה רק כמה מאות שנים אחרי מותו של הרמב"ם? אשמח אם מישהו יוכל לענות לי, שבוע טוב ומבורך לכל אחי בני ישראל .
אז היה נקרא "מדרשי הרשב"י". היה לו למעשה את הזוהר המקורי ולא את הזוהר המצומצם שלנו.
הערה נכונה החיד"א בשם הגדולים בערך הרמב"ם בתחילתו הביא ממהרח"ו דהרמב"ם לא זכה לחכמת הזוהר
זה לא סותר כי לומרות שספר הזוהר עדיין לא יצא עדיין תוכן הספר עבר בעל פה מרב לתלמיד אז כניראה הוא היה חשוף אילהם
2
כבר נכתב על סוגיא זו רבות ראה בספר ענף עץ אבות (הרב עובדיה יוסף) שהביא את כל הדעות שנאמרו בזה .בכל מקרה ישנם כמה דברים ברמבם שהמקור היחיד להם הוא בזוהר (לדוגמא השלכת הנעל בחליצה) .עוד אציין שבחבד ישנה קבלה רבי מרבי עד הבעל שם טוב שהרמבם היה מקובל גדול וראה את הזוהר ראה שערי הלכה ומנהג(הרבי מליובאווי
1
איזה תענוג לשמוע את רבי שלמה עמאר איזה יראת שמים איזה קדושה איזה אצילות מנהיג דורנו פאר עדתנו
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות