היסטוריה ואקטואליה

המחלוקת: מי ראוי לנשק את אדמת ישראל?

לא מעט מגדולי ישראל נהוג לנשק את אדמת ארץ ישראל, אך הגרי"ז סולובייצ'יק מבריסק זי"ע כשעלה לארץ ישראל, לא כרע לנשק את עפר ארץ ישראל. מה הוא דייק מהרמב"ם? (חרדיפ)

|
10
| כיכר השבת |
עולים מצפון אמריקה מנשקים את ארץ ישראל (צילום: Yossi Zamir/Flash90)

פרק ד': אנו עסוקים בגדולי ישראל שנהגו לנשק את אדמת ארץ ישראל כפי הוראת חז"ל והרמב"ם. בפרק הראשון עסקנו בעפר הקדוש של ארץ ישראל, ועל מנהג צדיקים לנשק ולהתגלגל בחולות ארצנו הקדושה ובפרק השני כתבנו על החול והעפר הקדוש של ארץ ישראל שנמכר ליהודי התפוצות, שנהגו להיקבר איתו, ובכך לכפר על חטאיהם. בפרק השלישי התייחסנו לאנשים שעשו כסף מעפר ארץ הקודש.

אחד מאלו שנהג כך, היה תלמידו של הגר"ש סופר, רבי שמעון ברמן שעלה לארץ ישראל בסוף המאה ה-י"ט לאחר שכיהן כרבה של קהילת אינדיאינה וכתב בעסיסיות על עפרה הקדוש של טבריה: "את חג הפסח חגונו בשמחה.. שמחנו והשתעשענו. ימי חול-המועד היו צחים, והתרחצנו בים והתפלשנו בחול ובצדפים וזמרנו "כִּי רָצוּ עֲבָדֶיךָ אֶת אֲבָנֶיהָ וְאֶת עֲפָרָהּ יְחֹנֵנוּ" (תהלים ק"ב, ט"ו), בשביעי של פסח היינו ערים כל הלילה ואמרנו תיקון כבליל שבועות. עם עלות השחר עמדנו להתפלל תפילת שחרית, ואמרנו הלל ו'אז ישיר' בשמחה רבה, כנהוג שם, והלכנו לטבול בים, והיה לנו באמת חג שמח" (הובא בספרו 'מסעות שמעון').

מרן הרב כהנמן שהלך להקים את ישיבת גרודנא באשדוד. הוא הגיע לחולות אשדוד, פתע פתאום הוא נזכר בארון הקודש שהיה שבוי אצל פלשתים באשדוד ובהתרגשות רבה הוא נישק את החול בדמעות שליש.

למעשה, גדולי ישראל נהגו כך בדיוק כמו האמורא רבי אבא שהיה מנשק את סלעי עכו בכניסתו לארץ ישראל, ועל כך העיד הרמב"ם: "גדולי החכמים היו מנשקים אבניה ומתגלגלין על עפרה", אולם מרנא הגרי"ז סולובייצ'יק מבריסק זי"ע דייק באותו רמב"ם דיוק מבהיל, שמוכיח שהרמב"ם אינו דיבר לפשוטי העם, אלא רק ל"גדולי החכמים בלבד".

וכך מובא על מרנא הגרי"ז סולובייצ'יק כשעלה לארץ ישראל, לא כרע לנשק את עפר ארץ ישראל.

וכששאלו אותו: והרי הרמב"ם כתב מפורש "גדולי החכמים היו מנשקים על תחומי ארץ ישראל ומנשקין את אבניה ומתגלגלין על עפרה"?

ענה הגרי"ז בחריפות לשונו: "הרמב"ם לא סיפר סיפורי מעשיות, אם הוא אומר "גדולי החכמים" הוא רוצה לומר שזה מנהג גדולי החכמים בלבד! ואם כן, לי הוא לא נוגע!".

יש לציין שלמרן הגרי"ז היה עוד טעם בכך שהוא לא נישק את אדמת ארץ ישראל הקדושה, והוא איסור של "אֶבֶן מַשְׂכִּית" שהוא איסור להשתחוות לאבן, כיון שהוא עלה לארץ ישראל במטוס, ולא בנמל ים. כידוע גם מרנא הסטייפלר נזהר בזה מאד, ופעם ל"ע הוא נפל ברחוב על הפנים, וחשש מאד שאולי עבר איסור אבן משכית.

בפרק הבא, מיהו הצ'אלמר שמכר ליהודי התפוצות "חול קדוש"?!

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

10 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

5
יש קושי לקבל את האנקדוטה. 1. האם הגדולי חכמים שהרמב"ם מדבר אליהם כן החשיבו את עצמם כגדולי חכמים? 2. למה להתרחק מהפשט הפשוט, שלמרות שהם גדולי חכמים, השתטחו על הקרקע, אע"פ שזה לא לפי כבודם.
יהודי
4
לא כ"כ הבנתי. הרמב"ם ציין מי עשה זאת. זה לא אומר שאין עניין למי שאינו בבחינת "גדולי החכמים" לעשות זאת
יהודה
מה הקשר זה לא מה שהגריז אומר
דניאל קניבסקי
זה בדיוק מה שהגריז אמר. לפחות לפי המובא בכתבה, הגריז ענה בחריפות, ולמד מהרמב"ם שהמנהג שייך רק לגדולי החכמים. על זה כתבתי שאינני מבין מדוע צריך ללמוד מהרמב"ם "רק".
יהודה
הגרי"ז לא חיפש "עניינים"
הגרי"ז לא חיפש
הרמב"ם שעליו הגריז דיבר כן חיפש "עניינים" ואמר שכך נהגו גדולי החכמים. ממי אנו אמורים ללמוד הנהגות אם לא מגדולי החכמים? אם זו הנהגה רק לגדולי החכמים הרמב"ם היה צריך לכתוב את המילה "רק". על זה העירותי שאינני מבין מניין למד הגריז את הדקדוק "רק" ועוד בכזו חריפות.
יהודה
סתומים
זמבורובסקי
3
כתבה מאוד מעניינת,אבל כשמדובר בגדולי ישראל הדיקנות מאוד מאוד חשוב כדי שהמסקנות שמסיקים ממנו יהיו מדויקים ואמת . למען הדיוק הגרי"ז לא הגיע לארץ ישראל במטוס, הסיפור ידוע ומפרסם , הגרי"ז הגיע באמצע מלחמת העולם השנייה כאשר ברח מתוך ההפכה, דרך טורקיה, וסוריה ,ולבנון , והגיע לשערי ארץ ישראל מלב
אברהם סאלנט
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות