שמעתי את הרב ישראל אייכלר ביום שני השבוע בראיון לאחד מכלי-התקשורת החרדים, כשהוא מציע רעיון נגדי להסתה האנטי-חרדית: שיקומו העיתונים החרדים ויבצעו תחקירים על שחיתות החילונים.
גם אם לרגע אחד, ניסיתי להתעלם מעובדת היותו של הרב אייכלר יו"ר "הארגון להסברה יהודית", עדיין הדברים צרמו בגיחוכם.
אם כך נראית הסברה יהודית, נראה שעדיף לוותר עליה.
כלום באמת שכחת הרב אייכלר, כיצד נראים היומונים החרדים? מדובר הרי במהדורות שחור-לבן ומעט צבעוניות בשבתות לכבוד המילניום. אלו עיתונים שאינם מכירים עדיין בהתפתחות טכנולוגית אפסית.
העיתונות החרדית, גם כאשר אנשים מקרב הציבור אותה היא מייצגת (כדוגמת לופוליאנסקי ודומיו), נעצרים על חשד לשחיתות היא אינה מדווחת, אזי נראה לך שתעשה תחקירים על שחיתות חילונית.
התירוץ המקודש של 'הרחק מהכיעור', משמש אותם בכל בעיה פוליטית פנימית זוטרה. ודאי וודאי שתעמוד לפניהם בעת חקירת ופרסום שחיתויות שאינם משלנו, דברים שאינם 'פך השמן הטהור'.
אני הקטן הייתי מציע, באם כבר נאלצים לנקוט בהגנה עצמית מספר הערות ורעיונות.
אמנם בשורות הבאות ב'לא תעשה' ו'עשה' ואין מוקדם או מאוחר בתורה.
1] הגיע הזמן שלא על כל התקפה של מצורע או זב חוטם, יהיו כותרות ענק מזועזעות בתקשורת החרדית, כותרות מושכות אש ומעוררות מדון. די לתת במה ותיאבון למתריסינו ומחרפינו.
2] יוכשרו עשרה חרדים מאנ"ש כיצד לדבר בתקשורת, יתמחו בתחום התקשורת, ישכילו לדבר אל מול מצלמה, יידעו כיצד להשיב למחרפינו דבר. בעת הצורך יוקפצו לזירות התקשורת.
3] חברי-הכנסת שלנו אינם אמורים בו-זמנית להיות דוברי הציבור החרדי, גם בתפקידם המקורי אינם מספיק פועלים. דברורם נראה בהתאם שלא לדבר על ניגוד אינטרסים. הגיע העת להרחיקם מהמקרופונים.
4] בעיתון 'בשבע' המיועד לציבור הדתי, חשפו השבוע בכתבת מגזין את הרעיון הסודי של הימניים הדתיים. להיכנס ולהשתלב בתקשורת ולהשפיע מבפנים, יוזמה שכבר מתבססת ופורחת שנים רבות.
אולי הגיע הזמן אחת ולתמיד לתפוס מבעוד מועד, ללמוד מאחינו את דרכי ההישרדות בזירת הקרב התקשורתית, נראה שחובה לשלב כותבים מ'שלנו' בכלי התקשורת החילונים, השפעה מבפנים שתחלחל.
5] הקמת ארגון מסודר שיהיה הגוף האחראי בכל אירוע שמעורב בו חרדי, לשלוח תגובה מסודרת לתקשורת, תגובה אשר תיצג ותביע את עמדת החרדים בכל ענין העומד על הפרק.
(כעין הרעיון המקורי של 'הארגון להסברה יהודית' אשר משום מה לא ממלא את יעודו האמיתי. וחבל).
6] תחת אשר אנשים שהכשרתם הבסיסית אינה בתקשורת, גם אם הם רהוטים למדי בשיחות בבית-הכנסת, יקומו ויסבירו דרכי החרדים. נראה שראוי שכאשר עיתונאי או שדרן מגדף, להעמיד מולו הקונטרה הראויה. יש בינותינו מספיק אנשי תקשורת מחוננים, אשר ישחיזו עיטם ופיהם למול המגדפים. כדוגמא לא מחייבת, יוסי אליטוב או בנימין ליפקין אשר הוכיחו מספר פעמים את כישרונם בעניינים שכאלה.
8] אחד הדברים שיציקו למחרפינו החילונים, הוא יחס קליל עד לא מתחשב להשמצותיהם, חוסר ענין משווע, דווקא התייחסות לא רצינית לדבריהם היא, היא שתעצור את המסית הבא.
9] להבליט את הבורות החילונית בכל הקשור לדת ודתיים, להביע בהם יחס מזלזל, לצחוק ולהשפיל, כמאמר החכם עם נבל תתנבל, אם זו השפה אותה הם מבינים זוהי השפה בה יקבלו.
10] ייתכן שבסופו של יום, הרב איכלר עלה על רעיון מסוים - אולם לא בצורה שהוא הציגו. הן אמת שדבר גדול יהיה לחשוף פשעיהם וכשלונותם הרבים שוב ושוב אולם וודאי שלא ביומונים או בעיתונות הכתובה.
דוברינו הרהוטים אשר בעזרת ה' יהיו אם יתקבלו ולו חלק מהרעיונות הנ"ל, הם, הם יהיה תפקידם לענות ולהכות בהם דווקא משלהם.
● ● ●
לסיכום, ברור שאין ראוי לנהוג בתופעת ההסתה הפושטת וגוברת בקלות ראש, אך הדרך הננקטת עד עתה וודאי שאינה הפתרון.
כותרות אדומות ודוברים חלשים שמתגוננים בפחד לא יחסלו את הבעיה.
בציבור החרדי אמנם 'חדש אסור מהתורה', רעיונות כגון שהצעתי מתקבלים בחשדנות.
אולם נראה שהגיע העת לשנות קצת, עת לעשות לה' הפרו תורתך.
ברי לי שאיני הדמות ובעל הדיעה לומר מה היא הדרך לנהוג במחרפינו. אך להציע רעיון לפתרון יכול מן הסתם, כל אחד שכואב לו.