מאמר מערכת

ההזדמנות של 'יום השואה' בצל ה'קורונה'

יום השואה הנוכחי, המתקיים בצילה של המגפה הנוראה, מזמן לנו הזדמנות לחיות ולחשוב לא רק על עצמנו אלא גם על האחים שלנו - גם אם אורח חייהם שונה מאורח חיינו (מאמר)

|
13
| כיכר השבת |
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

יום השואה תש״ף אפוף כולו בענן הקורונה. ניצולי השואה שעדיין חיים איתנו ספונים בבתיהם, בבדידות, בחשש ובכאב. באירוע ב'יד ושם' הם נכחו ברוחם אך לא בגופם, רחבת גטו ורשה הייתה ריקה מאדם.

השנה - בשונה משנים קודמות - מוקדש יום השואה ל׳סולידריות בעולם מתפרק׳ ולמאמצי ההצלה של יהודים שהצילו יהודים בזמן השואה. אמנם כולנו מכירים את המונח ׳חסידי אומות העולם׳, אלו שטרחו והצילו יהודים תוך סיכון חייהם שלהם. אבל אילו זכינו, תשומת הלב שלנו הייתה קשובה יותר גם לאותם גיבורים יהודים מופלאים, שהצילו את בני עמם מהתופת הנוראה מתוך ידיעה ברורה שהם שמים נפשם בכפם עבור אחרים. הם לא התפרקו מכל שיקול מוסרי והפכו לחיות אדם כשהם דואגים רק לעצמם, להיפך, הם שאבו עוז רוח ותעצומות נפש דווקא אל מול פני הסכנה.

בנוהג שבעולם, מצבים בלתי רגילים גורמים לבני אדם להתגלות במלוא גדלותם, או חלילה במלוא קטנותם. אל מול הצוררים ימח שמם ובזמנים של טירוף מערכות בהם חיי אדם נחשבו לכלום, הוכיחו לנו אותם גיבורים שאין גבולות לרוח האנושית ולערבות ההדדית, גם כשהכל קורס בחוץ. אל מול סיפורי זוועה על אלו שהתפרקו מאנושיותם, היו אותם מצילים ומצילות נס ופלא של ממש, הוכחה לכך שניתן לשמור על צלם אנוש גם בנוכחותו של השטן. עלינו ללמוד עליהם יום יום, לא רק ביום השואה. אין אנו צריכים איומי השמדה כדי להיות מחויבים לאהבת ישראל.

במעגל המשפחתי, שמעו רבים מאיתנו את התיאורים על צעדות המוות, על הלילות בדרגשי הצריפים במחנות ההשמדה. על פרוסת הלחם האחרונה שהוענקה למי שמצבו גרוע יותר, על כאלו שנשאו על כפיהם את שכניהם, שעודדו אותם ברגעי משבר ונאבקו כאריות למען מי שלא הכירו אך כמה ימים קודם לכן. הסיפורים הללו, מסמרי שיער ככל שיהיו, הם רק קצה קצהו של מאמץ הצלה אדיר בו יחידים סיכנו את עצמם עבור הכלל והצילו מאות ואף אלפי יהודים מהתופת.

לב מי לא ירעש בהעלות דמותו נוראת ההוד של הגאון ר׳ חיים שמואלביץ, איש של ׳מח ולב׳ שלקח על עצמו את על הדאגה לישיבת מיר בגלותה, ועם הגיעו לשנחאי הוסיף ודאג לכלל הישיבות שגלו לעיר, בהן ישיבת ליובאוויטש, ישיבת קלצק וישיבת קמניץ. ר' חיים שסירב לכל הצעת הצלה שהוצעה לו עד אשר אחרון הבחורים ימצא את מקומו. ר' חיים שצעד בהדר גאונו וסיכן את חייו יום יום מול הבולשת היפנית.

לב מי לא יחרד בראותו לנגד עיניו את דמותו של הרב חיים מיכאל דב ויסמנדל שהקים יחד עם נשיאת ויצו ונציגת הג'וינט בסלובקיה, גיזי פליישמן, את קבוצת העבודה הקבוצה שיזמה את תוכנית אירופה להצלת היהודים ועשתה מאמצים עילאיים להצלת יהודי סלובקיה ומאוחר יותר קראה קריאות נואשות בתחינה, שנפלה לעיתים על אזניים ערלות, במאמץ להצלת יהודים.

גם הדמויות הללו הם רק חלק מהסיפור, אליהן מצטרפות ועומדות בסך גם הדמויות האגדיות והבלתי נתפסות של יאנוש קורצ'אק שהלך עם תלמידיו לשמד, של הרב אלתר דוד קורצמן הי"ד, מנהל בית היתומים 'בית מגדלי יתומים' בקרקוב, שעם שילוחם של היתומים למחנה בלז'ץ, הצטרף אליהם ונספה יחד איתם.

האם שמעו בנותינו על ריינה רייכמן מטנז'יר, שניהלה מו"מ עם הצלב האדום למען היהודים בגיטאות, התמנתה כנציגה שלהם בטנז'יר, אירגנה משלוחי מזון לטרייזנשטאט ואושוויץ והשיגה כתבי חסות מטעם ספרד עבור יהודי הונגריה?!

בשונה מטענות שנשמעו בעבר ונשמעות, לצערנו, בהווה. מאמצי ההצלה של אגודת ישראל והיהדות החרדית לא התמקדו אך ורק ביהודים חרדים. שיתוף הפעולה היה חוצה מחנות. אכן היו ויכוחים ודגשים שונים אך תחושת הערבות, הסולדיריות, והמחויבות לכל יהודי ויהודי, שומר מצוות ואינו שומר מצוות, פיכתה בעורקם של כלל המצילים.

בשנים הראשונות שאחרי השואה, בעודנו תחת הצל הנורא ובזוכרנו יום יום את האובדן ואת ערכו העצום של כל מי ששרד, היינו מלוכדים יותר. יהודים של יום יום ויהודים של שלשה ימים בשנה חשו ברמ"ח איבריהם ובשס"ה גידיהם את אותה שותפות גורל, את ההשתייכות לברית הנרדפים ולעם הנצח. אט אט, עם שיפור מצבו של העם היהודי, חזרנו להפטיר כאשתקד ולעשות חסד עם חברי הקבוצה המצומצמת שלנו, עם המגזר או הקהילה.

יום השואה הנוכחי, המתקיים בצילה של המגפה הנוראה, מזמן לנו הזדמנות לחיות ולחשוב לא רק על עצמנו אלא גם על השכנים שלנו, על האחים שלנו גם אם אורח חייהם שונה בכל דרכיו מאורח חיינו. בחסדי שמים אין אנו עומדים מול קריסת מערכות טוטאלית כפי שאירעה בשואה, אבל יש לנו את האתגרים שלנו בזמנים בלתי רגילים, את המחוייבות שלנו לכלל או לחלש גם כשזה לא בא בקלות. לא קל להידרש למשימות שלא הורגלנו אליהם, לסדר יום שהשתבש לחלוטין ועדיין מוטל עלינו לעשות את הטוב ביותר האפשרי במסגרת מה שניתן להשיג. לחייך לילדים גם כשאימת המיתון הכלכלי בפתח, לשמור על נורמליות ולעסוק בעשייה מועילה ובריבוי כבוד שמים, גם כשהחרדה מנסה להשתלט עלינו, לא למרות שהיא עושה זאת, אלא כדי לנצח אותה. חובתנו ללמוד את כוחם של יחידים ולנסות ליישם את המעט שביכולתנו.

יום השואה הוא גם הזדמנות להקדיש תשומת לב לשכנינו הבודדים, בין אם הם נמנים על מאתיים אלף ניצולי השואה ובין אם לאו. רק בימים האחרונים התבשרנו על ניצולת שואה שהלכה לעולמה בביתה לבדה ואין איש יודע. חובתנו המוסרית היא לתמוך בהם, להציע עזרה והתעניינות ולדאוג לרווחתם של אלו שמזכירים לנו את נצחיותו של עמנו ואת הדברים שנצטווינו שלא לשכוח. נזכור ונכבד את אלו ששרדו את התופת האיומה, ולא נשכח גם את אלו שנשארו שם, ודמם ספוג באדמתה של אירופה כולה.

תהא נשמתם צרורה בצרור החיים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

13 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

3
כתוב טוב, מאוד התחברתי. מעורר חשיבה
2
מרענן לקרוא את הדברים הללו. ויפה שאתם באתר, לא רק שנותנים לזה במה, אלא נוקטים עמדה ברורה שלכם.
1
ציונים מגעילים מה לכם ולשואה?? אתם מנסים להציג את עצמכם כאפוטרופוס של עם ישראל? מי שיודע הסטוריה הציונים יש להם חלק גדל במותם של אלפי יהודים, והם גם שיתפו פעולה עם הנאצים, וכיום הם באים עם דמעות תנין ומתחפשים לדואגים "ליום השואה"
מי הציל את האדמו"ר מבעלז? אחרי שנטש את אשתו ואחד עשר ילדיו עם מאות אלפי חסידיו לציפורני הנאצים, התחנן על נפשו לציונים שיעלו אותו על הרכבת של קסטנר., והציונים האכזרים הורידו שני ציונים מהרכבת והעלו את האדמו"ר ואחיו.
הצדיק לא נטש אף אחד יא כופר, למה אתה חושב שקסטנר הציוני שרבי יואל לחם בו יעלה את רבי יואל לרכבת? מה הוא היה יותר צדיק מזבויטנסקי וויצמן שאמרו שבהמות יותר חשובים מחרדים? קסטנר היה יותר צדיק מהציונים שמכרו ילדים תימנים? קסטנר בעצמו סיפר שהוא העלה את רבי יואליש כי חותן שלוד"ר פישר אמר לו שאמ שלו בא אל
הנה עוד אחד מאותם עבריינים ש"חזרו בתשובה". כמה שנים בילית במגרשי כדורגל כדי ללמוד את שפת הביבים הזאת? לא הצליחו לשקם אותך בכלא? אל תאבד תקווה. בסוף אולי תצליח להשתקם.
אתה יודע מי ממשיך דרכם של הנאצים היום? כן, החרדים האשכנזים! הם מומחים במלאכת הסלקציה, הם מומחים באפליות, שיח ה"ספרדים אשכנזים" שגור ללא הרף בפיהם, הם בזים ולועגים למי שאינו זהה להם, מקובעים בצורה ממטורפת, השנאה לכל דבר שאינו כמוהם היא נר לרגליהם, הכלת האחר והשונה לא קיימת אצלם. זו בדיוק המורשת הנא
למה בגלל שאיזה חרדי אשכנזי עיקם את אפו אליך (לא קילל בשפה ערסית...) אז הוא נאצי? על איזה סלקציות אתה מדבר? כאילו שהיהדות נמצאת רק אצל האשכנזים וכל הספרדים צריכים לבוא אליהם ללמוד ואז הם עושים סלקציות? מה אין לכם רבנים דיינים מוסדות תורה כלום? כן היהודים מקובעים בצורה מטורפת וקנאית ליהדות ולחרדיות ו
גם לנאצים היו תירוצים למכביר עמלק שכמותך. מי שמשתמש בתואר "נאצים" בנדיבות הם החרדים כלפי כל מי שלא מוצא חן בעיניהם. אתה "מזדעזע" פתאום כשמישהו משתמש בתואר הזה כלפיך? עמלק לא מסוגל לראות את הדבשת שלו!!!
הציונים ראו את הנולד, עזבו את אירופה, בעטו בחשיבה הגלותית המקובעת, עלו לארץ והכינו לכם - אלה שנלחמו בתנועה הציונית - מקלט לאחר השואה. אם הציונים היו מקשיבים לחרדים, הם היו מסיימים יחד איתם באושוויץ. עדיף לך שלא נפתח את השאלה למה יהודים נשארו באירופה ולא ברחו משם בזמן. שיתפו פעולה עם הנאצים? רשע מ
ובכן נלך נקודה אחרי נקודה מכל השטויות המצמררות שכתבת, 1. הציונים לא ראו שום נולד, הם פשוט רצו מדינה ושלטון עצמאי ששם יוכלו לנצר את כל עם ישראל כפי שהרצל תכנן לנצר את ילדו, ואף הגה תוכנית שלימה איך לעשות טקס שלימה מטבילה לנצרות של העם היהודי, בסוף זה לא הלך לו ואף אחד לא הקשיב לו, אז הוא ותלמידיו מצא
בארצות המערב יש הפרדה בין דת למדינה, אין מדינה שמממנת חינוך חרדי. חינוך יהודי בחו"ל יקר מאוד מאוד כי המדינה לא מוכנה לממן אותו. של נעליך מעל רגליך ותבדוק את הנתונים לפני שאתה משקר פה ברבים.
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות