"ברכות לבטלה"

הפוסק הספרדי: "תפילה במרפסות? אמן יתומה!"

תופעת התפילות במרפסות בצל התפשטות הקורונה והאיסור לקיים תפילות במניין מקבלת תפנית הלכתית • הגר"י רביב בספרו החדש: "צירוף מניין דרך מרפסות - הוא אסור" (חרדים)

|
42
| כיכר השבת |
הגר"י ינון מגיש את ספרו לנשיא המועצת הגר"ש כהן (ללא קרדיט)

בשל התפשטות נגיף הקורונה והחמרת ההנחיות לפיהן אסורה תפילה במניין גם בשטח פתוח, הולכת ונפוצה תופעה של קיום מנייני תפילות דרך מרפסות הבתים, בה מצטרפים דיירי בניין או מספר בניינים סמוכים לתפילה בצוותא כשהאחד משמש כשליח ציבור והשאר מצטרפים כמניין בעניית אמן בקדיש וקדושה.

"תפילה זו אינה נחשבת למניין כל עוד אין באותה המרפסת בה משמש השליח ציבור עשרה אנשים", כך פוסק להלכה הגאון רבי ינון רביב, תלמידו המובהק של נשיא מועצת חכמי התורה, ראש הישיבה חכם שלום כהן, ומוסיף "יש הרבה שטועים בזה וחובתנו לעורר בעניין זה הנפוץ ביותר בימים אלו, שתפילה זו כאשר אין עשרה אנשים במקום אחד בו נמצא השליח ציבור אינה עולה כתפילה במניין ע"פ ההלכה, ומבלי משים אנשים עוברים על ברכות לבטלה ועניית אמן יתומה.

"רק כאשר ישנם עשרה במקום אחד יכולים השאר להצטרף בעניית אמן וקדיש וקדושה".

באשר לספר תורה, כותב הרב רביב: "אין חיוב כלל לשמיעת קריאת התורה למי שלא התפלל במניין, ובמקום שההתקהלות לתפילה אסורה והציבור מתפלל ביחידות כפי ההנחיות ובכפוף לפסיקת גדולי ישראל, הרי שגם חיוב קריאת התורה בטל ממילא".

את פסק ההלכה, כתב הרב רביב בספרו החדש "שו"ת שמו ינון" שיצא לאור לאחרונה ובו פסקי הלכה אקטואליים רבים בני זמננו מתוך יסודות השולחן ערוך המהווים פריצת דרך הלכתית בעניינים הנוגעים לימינו אנו.

בשיחה עם 'ככר השבת' מדגיש הרב רביב: "צריך לזכור כי תפילה במניין היא רק מצווה דרבנן ואילו חיוב "ונשמרתם" הינו חיוב דאורייתא".

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

42 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

27
אם אינני טועה במ"ב סימן נ"ה ס"ק נ"ג מבואר שמצטרפים למנין גם דרך גגין ועליות כל עוד מקצתם רואים אלו את אלו ועוד שיש הבדל בין קריאת התורה בשבת לקריאת התורה בשני וחמישי שבשבת זאת חובת כל אחד תקנת מרע"ה כמבו' בגמ' ובמ"ב הל' ס"ת.
אנשים מדמים דברים מהלכות זימון שאינם שייכים לצירוף למנין. המשנ"ב אמנם הביא את הדמיון מהלכות זימון שמקצתם רואים אלו את אלו אבל זה לעניין אחר לגמרי. בפירוש כתוב שהעומד על הגג לא מצטרף וא"כ ה"ה למרפסות!
26
ומה עם "רואים אלו את אלו"?
בהלכה כתוב שאף אם רואין אלו את אלו לא מצטרפין אלא צריך שיהיו כולם בחדר אחד. אבל כמה כיף שאנשים שלא קרו ולא שנו ממהרים להגיב ולצטט כל מיני ביטויים ששמעו...
השאלה הרלוונטית היא בעיקר לגבי אמן של קדיש כל השאר זה פסוקים וחזרת הש''ץ זה יכול להיות תפילת נדבה אם מכוין לכך.בעצם הקדיש זה ה'ברוך'
25
בכל הכבוד הראוי, כדאי שיסתכל בשולחן ערוך ומשנה ברורה לפני שמוציא פסק כזה. זה כבר שיטה של בחורים צעירים שאתה להם הדרך להתפרסם ולא מעמיקים בלימוד. רבים וטובים מחלקו עליו כולל בימים אלה ממש אז למה לא תפרסמו גם פסקים הפוכים? וצ״ע
בכל הכבוד הראוי השלחן ערוך כותב בפירוש שבעינן עשרה ברשות אחת! רבים וטובים מיהרו להוציא פסק ואף אחד לא ניסה לחשוב שאולי אפשר ללמוד אחרת. משיחות שערכתי עם פוסקי הלכה מובהקים הם נדהמו מהקלות שמתירים לברך ברכות והזכרת שם שמים שעל פי המבואר בשולחן ערוך סימן נה סעי' יג מדובר בברכות לבטלה. לא מדובר בבחור
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות