שו"ת 'סיום הש"ס'

האחות רוצה לחגוג והרב רוצה להגיש אוכל

לרגל חגיגות סיום הש"ס בעולם היהודי כולו, עלו שאלות הלכתיות מרתקות על שולחנו של הגאון רבי יצחק זילברשטיין, בהם - אברך שחשש מ'ביטול תורה' והאחות שרצתה להצטרף לחגיגה (אקטואלי)

|
4
| כיכר השבת |
הגר"י זילברשטיין ב'סיום הש"ס' בויז'ניץ (צילום: שוקי לרר)

בימים אלו מסיימים לומדי הדף היומי, בארץ ובעולם את הש"ס כולו, במחזור י"ג של הלימוד, וזאת לאחר שבע שנים וחצי של לימוד יום יומי של דף גמרא ליום.

במעמדים הגדולים הנערכים בימים אלו ברחבי העולם, משתתפים רבבות לומדים שחוגגים בשמחת התורה. רבים מן המשתתפים במעמדים זכו לסיים את הש"ס החל ממסכת 'ברכות' ועד מסכת 'נדה', בעוד שאר המשתתפים אמנם זוכים לקבוע עיתים לתורה אך לא זכו לסיים את הש"ס.

אחד האברכים, חשש לביטול תורה בזמן האירוע ושיגר שאלה לחבר 'המועצת' הגאון רבי יצחק זילברשטיין, האם מותר לו להשתתף במעמדים אלו למרות שלא סיים בעצמו את הש"ס?

וזה נוסח השאלה, כפי שפורסם בקובץ 'ווי עמודים': "בעוד כמה ימים מתקיים סיום הש"ס שלמדו במסגרת הדף היומי, כאן בארה"ב, מארגנים סיום הש"ס גדול מאד, עם עשרות אלפי משתתפים ויש בזה כבוד התורה גדול מאד. אני משמש כראש כולל ולא למדתי את הש"ס במסגרת הדף היומי, ואני מתלבט אם ללכת לסיום הש"ס. מצד אחד יש בזה כבוד התורה גדול, ומצד שני זה יגרום לי ביטול תורה של כשש עד שבע שעות?".

תשובת הגר"י זילברשטיין לא איחרה לבוא: "מצוה גדולה גם למי שלא סיים הש"ס לבא ולשמוח עם המסיימים, וגם למשתתפים יש בזה מצוה, ונחשבים כחלק מהסיום , ובפרט במעמד גדול שיש בזה גם כבוד התורה".

אברך אחר המסיים את הש"ס שאל: "אחותי ביקשה לשאול, היא נורא מתרגשת מסיום הש"ס ורוצה להרגיש חלק מסיום הש"ס, מה היא יכולה לקבל על עצמה, או לעשות בשביל שתרגיש גם היא חלק מהעניין?".

תשובת הגר"י זילברשטיין: "תפקיד הנשים לרגל סיום הש"ס ובכל יום ויום, להאהיב את התורה על לומדיה, ואת התפקיד הזה יכולות הנשים לעשות ביתר שאת וביתר עוז יותר מהגברים ובזה יש להם חלק בלימוד התורה של הבעלים והאחים".

השאלה הבאה שנשאל חבר 'המועצת', היא שאלה מרתקת ונדירה: "בסיום הש"ס בבית הכנסת ביקש הרב של בית הכנסת לכבד בגופו את לומדי התורה ולחלק בעצמו את האוכל ללומדים כאילו הוא מלצר. האם מותר לו, או שזה ביזיון התורה שרב מלצר?".

תשובת הגר"י זילברשטיין: "מאחר ויש ליצים שלא יבינו את הדבר לאשורו, יצא שכרו בהפסדו ולא יהיה בזה שום תועלת".

שאלה נוספת שהגיעה לשולחנו של הרב: "מגיד שיעור התחיל לומר שיעור דף היומי, יום אחד הוא נאלץ לנסוע לחו"ל ושלח מגיד שיעור מחליף במקומו, הציבור התלהב מהמחליף, ושואלים, האם מותר להם לרמוז למגיד שיעור הוותיק שהמחליף טוב יותר ממנו , ושהוא ישאיר את המגיד-שיעור המחליף?".

תשובת הגר"י זילברשטיין: "מצוה לפתוח שיעור נוסף עם המגיד-שיעור החדש".

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

4 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

2
הפסק לא ברור כלל. וזו לא פעם ראשונה. מה החשש הגדול? מדובר בליצים??? הרב כותב בוודאות "ייצא שכרו בהפסדו" או באנשים שסיימו שס? וממתי יהודים עושים דברים לפי מה הליצים יגידו? ובסוף כב' מוסיף "לא יהיה בזה תועלת כלל" ??? איך אפשר לקבוע קביעה כזאת היתכן? אברהם אבינו אברהם העברי שכל העולם מעברו השני זהו
ללא שם
הנה דוגמא לליצים שעליהם בדיוק הרב התכוון. כל זלזול בת"ח הוא ליצנות אמיתית שאין כדוגמתה.
מאיר פ.
1
יש לי שאלה הפסק על הרב שלא ימלצר הסיבה שנכתבה מכיוון שיש ליצים. לכאורה אברהם אבינו היה בסביבת ליצים גדולים יו ת ר (איך אפשר לקרא ליצים לאנשים שבאים לסיים ש"ס?) ועוד שהשו"ע בפתח דבריו "ואל יבוש מן המלעיגים עליו" האם עלינו להתבייש לכבד בני תורה שסיימו את הש"ס מחשש המלעיגים????
אתמהה
יש לך בעיה בהבנת תימדי חכמים מי אתה שתחלוק אבל אני יכול לתת לך תשובה אבל שלא תתרגל שעל כל תפשות יש תשובה כי כל דבר מצולם ועושים נייעס מכל דבר לא דיבר על אנשי הסיום צדקים אלה על התקשורת טוב חמוד
משה
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות