על חלומות, האם הם טובים לנו, האם הם שווא ידברו או שמא עלינו להתייחס ולפעול על פיהם ואם כן איך נדע לזהות חלום שכזה, האם עדיף לנו לחלום חלום טוב או דווקא רע, האם יש פג תוקף לחלום , מה הבין יוסף שלא הצליחו להבין כל חרטומי וחכמי מצרים, והאם יוסף בפתרון חלומו עשה משהו נגד רצון הקב״ה או לא, ואחרון חביב על חלום אישי שלי ואני מאמין של עוד רבים וכמה קל בימים אלו להגשים אותו .
1:
מצד אחד כתוב ש״חלומות שווא ידברו״ ומצד שני רואים בפירוש בפרשת שבוע וגם בפרשה הקודמת ובעוד מקומות שיש חשיבות גדולה לחלומות.
הגמרא בברכות דף נ״ה שופכת הרבה אור על הנושא המעניין הזה.
נתחיל מהנקודה הבסיסית של איך אפשר לדעת האם החלום ראוי להתייחסות או לא .
הגמרא מסבירה שחלומות שאנחנו חולמים מתחילת הלילה ועד לקראת סוף הלילה, הם בדרך חלומות שלא צריך להתייחס אליהם מפני שכל מה שאדם חושב ומהרהר בו במהלך היום כנראה שיחלום עליו במהלך הלילה (אפשר כמובן דרך החלום לנסות ולשנות לטובה את הדברים שאנחנו מתעסקים וחושבים עליהם במשך היום אבל זה כבר נושא אחר).
לעומת זאת, אם חלמנו חלום לקראת הבוקר, לאחר שכל מחשבות היום שלנו כבר כנראה חלמנו ועברנו עליהם במשך הלילה, ועכשיו המוח, המודע והתת מודע פינה את עצמו מהיום שעבר, על חלום כזה ראוי לתת את המחשבה, כי כנראה חלום זה הוא לא סתם אלא בא לאותת לנו על משהו או אפילו סוג של נבואה קטנה, כך בגמרא.
עכשיו שאלת השאלות... איך נדע מתוך כל חלומות סוף הלילה שלנו מי מהם ראוי להתייחסות בכובד ראש ומי מהם לא?
האמת היא שפרשת השבוע עונה לנו תשובה על שאלה זאת.
2:
כתוב בפרשה שפרעה חלם את חלומו הראשון, הרגיש בו , עדיין לא התעורר לגמרי ואז חלם את חלומו השני שהיה מעין הראשון ורק אז התעורר לגמרי , ופה התורה מעידה בשני מילים על הרגשתו של פרעה לאחר החלום וצמד מילים אלו נותנות תשובה לשאלה.
״ותפעם רוחו״.
התורה מעידה שלאחר שפרעה התעורר רוחו לא ידעה מנוח והטרידה אותו בצורה כזאת שלא יכל להמשיך כרגיל את שיגרת יומו.
מפה אנחנו יכולים להבין שחלום שמטריד אותנו במיוחד לאחר שקמנו ולא נותן לנו מנוח, במיוחד שזמנו היה בטרם היקיצה בסוף הלילה, זהו החלום שאותו אנחנו צריכים לקחת ברצינות.
3:
כעת נעבור לפתרון החלום ע״י יוסף.
מה הצליח להבין יוסף שלא הצליחו להבין שאר החרטומים וחכמי מצרים?
יוסף קודם על הבין שיש הבדל מהותי בין חלום של אדם פרטי לבין חלום של מלך.
כשמלך חולם חלום כנראה שזהו חלום כללי, ציבורי ולא אישי.
בנוסף הבין יוסף שאם פרעה עומד על היאור, יש משמעות כלכלית ציבורית לפתרון.
ננסה להבין מהו היאור? מה הוא מסמל?
למצרים הייתה מעלה שלא הייתה באף מקום בעולם.
בשאר מקומות העולם, כלכלתם תלויה בגשמים ואם יש שנת בצורת הם בבעיה קשה וצריכים למצוא אוכל ממקום אחר.
במצרים לעומת זאת יש את היאור שמתמלא מכל מי הגשמים שבעולם ואחת לשנה לקראת סוף הקיץ הוא עולה על גדותיו ומשקה ע״י יאורים (שבילים שכל אחד חפר לכיוון שדהו) את כל שדות מצרים.
מצב זה גרם שבמצרים לעולם לא תהיה בצורת כיון שגם אם במקום אחד לא ירדו גשמים עדיין היאור יתמלא משאר המקומות בהן אין בצורת.
מצב שבו יש בצורת בכל העולם הוא מצב נדיר וקרה פעמים ספורות בכל האנושות.
ממילא הבין יוסף שעצם זה שפרעה עומד בחלום על היאור זאת עובדה שמראה שהחלום הוא כלכלי וכללי לכל מצרים.
את עובדות אלו לא הצליחו להבין כל החרטומים וכל נסיונות פתרונם היה בכיוון אישי של פרעה דוגמת ״שבע בנות אתה מוליד, שבע בנות אתה קובר״ וכו׳.
ואכן פרעה הרגיש שכל הפתרונות שהציעו לו הן לא נכונות ורחוקות מהאמת עד שהגיע יוסף והציע את פתרונו.
4:
מזה שיוסף הסביר שארבע עשר הפרות והשיבולים הם לא רמז לעשרים ושמונה שנים אלא הם אותו חלום שמרמז על ארבע עשר שנים אלא שקרוב האלוקים לעשותו אפשר ללמוד על עוד פרמטר שמראה על חלום אמיתי שיש להתייחס אליו וכך מובא גם בגמרא בברכות, שחלום שמגיע פעמיים אפילו שהוא בפרטים אחרים אך עדיין מעין החלום הראשון, הוא חלום שראוי להתייחסות.
5:
נחזור רגע לחלומות יוסף על אחיו מהם נבין עוד כמה פרטים פרטים חשובים.
הגמרא אומרת שבכל חלום אמיתי יש פרט אחד שהוא לא, ואת זה לומדים מחלום יוסף על השמש והירח ואחד עשר כוכבים.
כולם אכן בסוף השתחוו אל יוסף, כולם חוץ מאחת , מאמו היא הירח בחלום.
עוד דבר אפשר ללמוד שחלום יכול להתגשם לאחר שנים רבות שהרי לחלום יוסף לקח עשרים ושתים שנים להתגשם.
6:
כעת נחזור לגמרא בברכות שנותנת עצה מאד פרקטית על חלומות.
הגמרא אומרת ומביאה אין ספור ראיות שעל פתרון החלום אנחנו אחראים.
אנחנו או מי שאליו באנו לקבל פתרון.
הגמרא מביאה מגוון סיפורים על חלומות שפתרונם התקיים בדיוק כפי שפירשו אותו או החולם עצמו או פותר חלומות מקצועי שאליו הלכו החולמים.
נבחר בכמה דוגמאות.
כתוב בגמרא שאדם ששמו ״בר הדיא״ היה פותר חלומות מקצועי ובין השאר הגיעו אליו תכופות גם אביי וגם רבא.
שימו לב לדבר מדהים, אביי היה נוהג לתת זוז על כל מפגש עם רב הדיא ולעומתו רבא לא היה נותן כלום , כך יצא שעל אותו חלום שחלמו שניהם פתר להם רב הדיא בצורה אחרת, לאביי לטובה ולרבא לרעה.
לדוגמא, אביי ורבא חלמו שניהם שהקריאו להם בחלומם את הפסוק ״שורך טבוח לעינך ולא תאכל ממנו״ (דברים כח, לא)
לרבא שלא נתן לו זוז על עבודותו פתר את החלום שעסקו יכשל ויפסיד מעותיו ומעצבות ליבו לא יצליח לאכול , ואילו לאביי שכן פינק אותו בזוז פתר שעסקו יצליח ויביא לו רווח ולא יצטרך לאכול כיון שיהיה שבע בשמחתו, ואכן כך קרה.
שימו לב, אותו חלום בדיוק מוביל לשני פתרונות הגיוניים וקשורים לחלום אך עדיין הפוכים לגמרי, אחד לטובה ואחד לרעה.
ממילא קבלו עצה טובה, כשאתם חולמים חלום שמטריד אתכם, תפתרו אותו אתם לעצמכם בצורה טובה.
לדוגמא, חלמתם שנופלת לכם שן? תפתרו שלמישהו במשפחה עומד להיוולד ילד (ולא ח״ו שיקרה משהו אחר) וכך אני נוהג תמיד.
יש שם בגמרא עוד אין ספור דוגמאות של חלומות אביי ורבא ופתרונם ההפוך, בהמשך הגמרא מספרת שרבא לבסוף עלה על מה קרה והתחיל גם לתת זוז לבר הדיא על על חלום ואכן משם התחיל בר הדיא לפתור לו את החלומות לטובה כך אכן התקיים לבסוף.
עוד משהו מעניין כתוב בגמרא שלא תמיד חלום טוב הוא לטובתנו אלא להפך.
כשאדם חולם חלום רע, הוא מפחד, מהרהר בו ביום, חוזר בתשובה, וצערו על החלום בא לו במקום עונש אחר על חטאיו.
לעומת זאת, חלום טוב גורם לאדם לשמחה שלפעמים באה במקום שכר אמיתי טוב שהיה מגיע לו.
אז איזה חלום עדיף לנו לחלום? תחשבו על זה.
אני ממליץ לכולם ללמוד את הגמרא המעניינת הזאת בדפים נ״ה ו-נ״ו במסכת ברכות.
7:
פרעה חולם חלום ועל פי פתרון יוסף אמורות להגיע למצרים שבע שנות שובע ולאחריהן שנות רעב.
לכאורה בא יוסף ומייעץ לפרעה מה לעשות כדי לשנות את מה שהקב״ה רוצה שיקרה, האם אכן היה ראוי ליוסף לעשות כן? נגד רצונו של הקב״ה???
השבוע באחד מאירועי החנוכה שזכיתי לנגן עלה להרצות פרופסור מסוים שדיבר על זה שרואים ביוסף סתירה בהתנהגותו.
מצד אחד לוקח יוזמה ומשנה את מה שהקב״ה רוצה שיקרה ומצד שני רואים שיוסף אומר לאחיו בהמשך בפרשת ויחי שהוא לא כועס עליהם כיון ש״אתם חשבתם עלי רעה אלוקים חשבה לטובה״ .
אם כן רואים שהנהגתו של יוסף לא להתערב ברצונו של הקב״ה ולנסות לשנות.
אז האם יש לנו שני סוגי יוסף?
האמת היא שזה לא נכון הפרופסור לא צדק ואכן הערתי לו על זה לאחר הרצאתו (המופלאה).
לקב״ה הייתה תכנית שתחילתה בחלום יוסף, דרך קינאת האחים , מכירתו והגעתו מצריימה, וחלום פרעה הוא רק ציון דרך כדי לגרום לפרעה להמליך את יוסף כדי לעשות את מצרים לממלכת אוכל חשובה כדי שבהמשך יגיעו לשם יעקב וכל משפחתו , משם ירבו ויהיו לרבים מאד במצריים, שיעבוד מצריים ולבסוף השורה התחתונה והחשובה שהיא הנקודה העיקרית שלשמה התחיל כל המהלך החשוב מחלום יוסף והוא ״יציאת מצרים״ מעשה שיצר את עם ישראל כעם, והכי חשוב כעבדים לקב״ה ובהמשך למתן תורה שקבע סופית את הקשר שלנו עם הקב״ה.
לפי הסבר זה אין ״שני יוסף״ אלא יוסף אחד שמתחילת הדרך התנהג כצדיק תמים ועשה הכל לפי רצון הקב״ה.
לפי תגובתו של הפרופסור הבנתי שהוא אכן מסכים איתי (או שלא ..).
8:
יש לי חלום, חלום גדול שלאחרונה נהיה יותר קל להגשימו.
ובחלומי אני מסיים את הש״ס.
לפני שנים רבות היה זה חלום שקשה מאד להגשימו אך לאחרונה רבו קבוצות הווטסאפ עם קישורים רבים לשיעור הדף היומי.
מה שמיוחד בקישורים אלו שיש שם שיעור דף היומי של שעה, כאלו של חצי שעה, כאלו של ח״י דקות ואפילו ראיתי קבוצה של שיעור דף היומי של עשר דקות.
אני אישית התחברתי לכמה קבוצות כאלו ומשתדל ללמוד מדי יום את הדף היומי כדי שבעוד שבע שנים אוכל להגשים את החלום.
אז זאת ההזדמנות של כולנו, בעוד כשבוע מתחיל מחזור הדף היומי מההתחלה ומפה אני מאחל לכולם בהצלחה רבה.
האמינו לי שכולם יכולים היום להגשים חלום זה.
בברכת חנוכה שמח
עמירן דביר (הלוי)