אחרי כמעט עשרים שנה, שב היום (רביעי) מאיר גורודצקי אל בית הכנסת הישן של חב"ד, ברחוב בעל התניא - שוק מאה שערים בירושלים.
גורודצקי, שזכה לכינוי "סרבן הגט הוותיק בישראל", יצא היום משערי הכלא לאחר כמעט עשרים שנה בהם ישב במעצר או במאסר, בשל סירובו להעניק גט לרעייתו - צביה.
סרבן הגט שבר את הצום בבית הכנסת הירושלמי, וסיפר לנוכחים על שעבר עליו בשנים בהם ישב בכלא. לאחר מכן, נשאר לנקות את בית הכנסת.
תוך כדי העבודה סיפר ל'כיכר השבת' כי כרגע אין לו כסף עבור לינה להלילה, אך הוא אמור לקבל סכום מסוים מביטוח לאומי ולכן הוא לא פושט את ידו אלא רק מחפש הלוואה.
במענה לשאלה האם כעת יואיל סוף סוף לגרש את צביה, השיב בנחרצות: "לא".
כפי שדווח מוקדם יותר היום ב'כיכר השבת', במהלך השנים, ספג מאיר כמעט כל סנקציה אפשרית בשל החלטתו לעגן את רעייתו, צביה. בין היתר הפך לסרבן הגט הראשון שנשלח לכלא בהוראת בית המשפט, ולא רק בהוראת בתי הדין הרבניים.
עמותת "מרכז צדק לנשים", הקים בית דין פרטי שפסק כי העגונה מותרת אך בית הדין הרבני לא הכיר בהתרת הנישואים. כעת, הצדדים מאשימים זה את זה בשחרורו של הבעל המעגן.
בהנהלת בתי הדין הרבניים תקפו את ארגון הנשים ואמרו כי "מי שהביא לשחרורו מהכלא של סרבן הגט הקשה ביותר במדינת ישראל הוא לא אחר מארגון 'מרכז צדק לנשים'. במסגרת מלחמתו בבתי הדין הרבניים, ניצל הארגון את מצוקתה של אישה עגונה ושכנע אותה לסגור את התיק בבית הדין הרבני. כמו כן נאבק הארגון בבית משפט השלום והמחוזי כנגד עמדת המדינה על מנת לשחרר את סרבן גט שמעגן את אשתו זה עשרים שנה".
"משמעות הדברים היא כי גורודצקי יוצא היום לחופשי כשהוא עדיין משאיר את אשתו עגונה, כאשר הוא יכול לחמוק ולצאת מישראל ללא שוב. זוהי פעם נוספת שבמסגרת מלחמה בבתי הדין הרבניים ובהלכה היהודית, ארגון נשים רדיקלי פוגע בנשים עגונות".
מנגד, במרכז צדק לנשים טענו כי "המקרה של מאיר גורודצקי מדגים את הכישלון והאבסורד שבשיטת הגירושין התקפה בישראל, ואת הפגיעה האנושה שלה בנשים. במשך יותר מ-20 שנה ניסתה צביה גורודצקי להתגרש מבעלה המתעלל וסרבן הגט. בית הדין הרבני הטיל עליו סנקציה של מאסר שמטרתו ללחוץ עליו לתת גט. ואולם שיטה זו נכשלה וגורודצקי מעולם לא נתן גט לאישתו".
בארגון הוסיפו, "לפני כשנה צביה שוחררה מנישואיה באמצעות בית דין פרטי שמרכז צדק לנשים הקים, בראשותו של הרב דניאל שפרבר. בית הדין הפרטי נתן החלטה בעלת תוקף הלכתי שהורתה על ביטול נישואיה. כל עוד בתי הדין הרבניים הממלכתיים לא מאמצים דרכים אלו, נשים ימשיכו להיות תקועות בנישואין לא רצויים".