ראיון מיוחד

"רק לחרדים יש איך לשמר את זכר השואה"

ד"ר ליאור אלפרוביץ', מומחה חרדי לחקר השואה והנצחתה, בראיון ל'כיכר השבת' לרגל יום השואה - בו הוא מסביר מדוע רק החרדים יכולים לשמר כראוי את זכר השואה • צפו (חרדים)

|
23
| כיכר השבת |

יום השואה הוא אחד הימים היותר עמוסים בלוח השנה של ד"ר ליאור אלפרוביץ' מבצלאל ועמית מחקר באוניברסיטת בר אילן. ד"ר אלפרוביץ' הוא המומחה החרדי לנושא חקר השואה והנצחתה, והוא עוסק בכך רבות במהלך השנה כולה ובמיוחד ביום השואה ובימים סביבו.

אחרי יום עמוס בו סייר עם תלמידים ב'מרתף השואה' בהר ציון בירושלים וערך בו טקס זיכרון חרדי ייחודי לזכר השואה וקדושיה, ביקרנו במשרדו של ד"ר אלפרוביץ' לראיון מיוחד על יום השואה וכיצד הציבור החרדי צריך להסתכל עליו. אין זה סוד שבעבר הציבור החרדי התעקש כי יום הזיכרון לשואה הוא בכלל בעשרה בטבת, יום הקדיש הכללי, אך לדעתו של אלפרוביץ' מדובר במאבק אבוד ומיותר, "לנסות ולעצב אחרי 60 שנה יום זיכרון חדש זה כבר קרב אבוד", הוא מסביר.

"במציאות הישראלית בה מידי כמה שנים קמה יוזמה חדשה איך צריך לזכור את קדושי השואה אין מנוס מההבנה שהציבור החרדי הוא היחיד שיכול להציב אלטרנטיבה ראויה ונכונה לשימור זכר השואה באמצעות המסורת. אנחנו היחידים שיודעים איך לשמר באדיקות מסורת טקסית כמו את המסורת של פורים או ליל הסדר ויש צורך ליצור משהו כזה גם בנוגע לזיכרון השואה", טוען ד"ר אלפרוביץ'.

לדבריו, החרדים חווים בהכרה עמוקה את היותם המשך של יהדות אירופה, "אנחנו רואים את עצמנו ממשיכים את אירופה בכל צעד ושעל, כולל אוכל לבוש. שואת יהודי אירופה קטעה אקט ודרך חיים שאנחנו מנסים להחזיר. החרדים אף רואים בעצמם קרבן ישיר של השואה. לא לחינם הנאצים כשפלשו לפולין וראו יהודים חרדים ראו בהם קרקע נוחה להתעללות. גם עולם התורה נפגע ובוזה על ידי הנאצים שדאגו תמיד לבזות סמלי דת כבתי כנסת, ספרי תורה וכדומה.

לשאלה מדוע בחברה החרדית, למרות זאת אין כמעט שימור רשמי של זכר השואה, עונה ד"ר אלפרוביץ' כי מדובר באנטגוניזם של החברה החרדית למהלכים בהקמתה של המדינה, "הקהילה החרדית רואה את עצמה שייכת לסיפור שונה מהנרטיב הציוני, כפי שהיה בעת הקמתה של מדינה ישראל היא קהילה תורנית, מוסרית הלכתית ומתנגדת לטקס לא דתי ויותר גרוע בעל סממנים נוכריים. לחרדים יש אופן בו הם יודעים איך להתייחס לאבל ציבורי מבחינה הלכתית".

לטענתו, "זה האתגר הגדול ביותר בנושא, של החברה האמונית בעלת התודעה ההיסטורית כיצד למצוא את הדרך לשמר את זכר השואה וקדושיה. צריך לחשוב איך לעשות את זה ואני מאמין שהתשובה תגיע מלמעלה ומלמטה באמצעות יוזמות שונות של הנצחה בדרך יהודית הלכתית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

23 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

9
נא להתעדכן בתולדות עם ישראל בכלל ובנושא ההשמדה הכמעט מוחלטת של כל קהילות הקודש בגרמניה בימי הביניים בזמן מגפת חולרע באירופה. רצוי מאוד להיות מעודכן בנתונים לפני שמותחים ביקורת ומשמיעים האשמות שפלות וחסרות שחר... (מה גם שאין בדבריי אפילו נסיון להשוות בין המאורעות רק דיברתי על כל הקדושים שנהרגו עקה"ש
8
הייתי בטוח שזה יום השואה לכל עם ישראל לא רק לחילונים.. ע"פ מה שלמדו אותי הנאצים ימ"ש ושם זכרם לא הפרידו בין חילונים לחרדים. בושה של ראיון ושל מראיין
השואה הייתה לכולם חילונים וחרדים, אך הדרך לציין אותה ולזכור אותה היא שונה לחלוטין בין חרדים לחילונים. כחרדים כל הפרקטיקה של הצפירה וכו חסרת כל משמעות.
ולעמוד בחזרת הש"ץ ולהשתעמם כל יום זה כן משהו שיכולים לעשות? ולהמתין עשר דקות בכל שבת בין מי שברך את העולה לשני שלישי רביעי בלה בלה זה כן יכולים לעשות ללא טעם. לעמוד דום לזכר הקדושים אי אפשר?
ובין הקודש דחוף להתפלל תביא שם ולהזכיר באתה חונן...
7
להדליק נר לעילוי נשמת מישהו זה טקס הנהוג בכל העבודות זרות גם כן, בכנסייה מדליקים נר לפני הצלב לעילוי נשמת קרובים, כך בכל עבודה זרה בהודו גם כן. אז אם כבר מנהגי גויים - זה להדליק נר. אין אף אומה שעומדת דום לזכר נרצחים כאשר נשמעת צפירה. אין כזה דבר בעולם מלבד בישראל, זה מנהג ישראל אמיתי.
שזה מנהג של גויים אפיקורסית. ולהגיד שיש "מנהג" לעמוד אולי גם לעשות רקטות.. בבקשה קצת לחשוב...
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות