שלום לכם
אני לקוח קבוע של חברת "אל על" ב-25 השנים האחרונות, ולמעט קווים ש"אל על" לא טסה אליהם, אני מקפיד לטוס אך רק בחברה הלאומית.
נתחיל בכך שאין ספק כי נעשתה טעות אסטרטגית ויחצ"נית של החברה כלפי הציבור שאני משתייך אליו. הזעם והעלבון מובנים, אני תקווה שקברניטי החברה ימהרו ויתקנו את התקלה לטובת ציבור הנוסעים ובמיוחד כלפי הציבור החרדי הנאמן שלהם שהושמץ על לא עוול בכפו.
עכשיו תסלחו לי, ברשותכם מעט דברי כפירה: אני מאמין כי קצת נסחפנו. אין ספק כי נעשה עוול. ואין ספק שהתשובה של דובר מסוים מהחברה אחרי פוסט מיותר מוגזם ומנופח של נוסעת זועמת - במיוחד כשבחברה יודעים באותה נקודת זמן שיש אשמה גדולה באיחור "צוות הטיסה" עצמו - גרמה עוול נורא לציבור שלם. זו הסתה מכוונת, זו טעות חמורה, ו"אל על" תשלם עליה. אבל אסור לנו לשכוח שזו טעות נקודתית שאינה מלמדת על הכלל ועל הלך הרוח בחברה.
בפרספקטיבה של עשרות שנות שירות והתחשבות החברה כלפי הציבור החרדי, יהיה זה חטא גדול מצדנו לשכוח הכל ולהעלים שנים של יחס הוגן והגון של חברת התעופה הלאומית כלפי הציבור המדובר.
כאדם הנצרך פעמים לטוס בחברות תעופה זרות, אני מעיד כי אין עוד בעולם חברה סבלנית ומכילה - כלפי הציבור הישראלי בכלל, וכלפי ציבור שומר התורה והמצוות בפרט - כ"אל על". אני לא מדבר על פאר במושבים או על מטוסים חדישים [למרות שגם זה עובר תהליך משמעותי בשנים האחרונות] אני מדבר על היחס של צוותי האוויר [לפעמים גם קפטן או קצין ראשון שנזקקים לטפל בבעיות מיקום והושבה] אני מדבר על מאור הפנים והסבלנות של צוות הדיילים והדיילות, אני מדבר על "בעיות ישראליות" שרק צוות אוויר ישראלי, מכיל וסחבקי מוכן להקשיב להם ולנסות לפתור אותם. ובוא נזכור שהתייר הישראלי פעמים רבות מגלה אישיות קצת שונה וטמפרמנטית מאשר נוסע לונדוני צונן ממוצע...
ניסיתם פעם לבקש מדיילת ב"בריטיש" לארגן מניין שחרית של עשרות מתפללים בקצה המטוס...???
מתארים לכם מה היה עולה בגורלו של נוסע דתי ב"סוויס" שהיה מכסה את מסך הווידאו הכללי בשמיכה כי לא בא לו על סרט לא צנוע...
מאמין שכולנו יודעים כיצד הייתה נענית בקשתו של נוסע חרד ב"אמריקאן" – דקה לפני המראה - לעבור מקום בכדי לא לשבת ליד אישה... וכולנו מבינים מה הייתה תשובתו של הפרסר ב"לופטנזה" אם היינו מבקשים "לבצע נחיתה בדרך" כי עוד שעה נכנסת שבת..
צריך גם לשוב לשנן ולזכור, שלמרות שהציבור החרדי הינו נדבך חשוב בכלכלת "אל על", עדיין לא מובן מאליו ש"אל על" היא החברה היחידה בעולם שמכבדת את ייצוגה כחברה יהודית ולא טסה בשבת. אין זה ניסיון פשוט כלל, במיוחד בתחרות האדירה של ה"שמים הפתוחים" בשנים האחרונות. [ואל תתחילו עם "הם חייבים לנו" - מזכיר לכם שרבים מאיתנו צורכים במהלך השבוע שירותים רבים של חברות המחללות שבת...]
ומעבר לתקלת האיחור הראשונית, אם דברי הטייסים נכונים – ואני מאמין שכך - ורק עם כניסת המטוס למרחב האוויר האירופאי התקבלה הידיעה מבקרת הקרקע שיש שינוי מסלול והטיסה לא תגיע ליעדה לפני שבת - ובמשרדי אל על מקבלים מיד וללא היסוס החלטה לנחות בארץ זרה ע"מ להוריד נוסעים שומרי שבת - מגיע צל"ש לאל על.
אף חברת תעופה אחרת בעולם לא הייתה מנחיתה ג׳מבו עם 400 נוסעים בשדה תעופה זר ולא מתוכנן [לא דיברנו על העלויות העצומות] רק בשל רגשות של שומרי דת ומסורת. צריך לזכור את זה כשמתהפכים עליהם...
ומילה קטנה לאנשי החברה: לא קשור לפרשה האחרונה, אבל אם כבר דיברנו על בעיות וחיכוכים - ראוי לזכור ש"אל על" מטיסה מאות אלפי חרדים בשנה. כמו בכל חברה מתוקנת גם אצלנו ישנם מספר עשבים שוטים. אסור שהתנהגות נלוזה של תשעה עשרה קיצונים בשנה תכליל ותכתים ציבור גדול מכובד ומחונך הדוגל ב"דרך ארץ קדמה לתורה" ומנסה להגיש גם בטיסה ארוכה הכי בבית בעולם