כיכר השבת
טור חשוב

עוד לא נהגו להתנשק // אברך חסידי

קורה כאן משהו מוזר ומפחיד. להתווכח על פוליטיקה זה דבר הגיוני. להכות על חטא זה על חזהו של השני - זה גם דבר מקובל. אבל השנאה. מאיפה היא באה? תאפסנו את הנשיקות והקללות ובואו נשב לשיחות גלויות (טור)

|
77
| כיכר השבת |
כינוס הבחירות בבני ברק. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: יהודה חיים, פלאש 90)

נפל דבר בישראל. במאבק האיתנים בין דגל התורה לאגודת ישראל, יצאה הראשונה כשידה על העליונה. לפחות בירושלים. שישה מנדטים לדגל מול שלושה בלבד לאגודה זה נצחון. זה תבוסה. תלוי מאיזה צד מסתכלים.

אפשר לתרץ תירוצים. אפשר לדבר על שאננות בצד של אגודת ישראל. אפשר לנסות להסביר שקהילה זו ואחרת החליטו לשבת בבית. אפשר, אבל המציאות חזקה מכל הסבר. שישה מול שלושה (לא שש שלוש, ידידיי מדגל התורה. מנדטים ונציגים הם בלשון זכר. אמרו מעתה: שישה שלושה...) זה מראה שניצבת היום מול החברים באגודה. מראה שמשקפת כנראה התעלמות של שנים שתבוא אולי לידי סיום עכשיו.

אבל חוץ מירושלים קרו עוד כמה דברים, והם כנראה מעיבים על שמחת הניצחון של ירושלים. התבוסה הכלל חרדית בבית שמש, עלייתו של הניאו-שונא-חרדי בטבריה, הדילמה בצפת, ויש עוד.

מבלי להיכנס מי אשם בכך. כולנו אשמים, בסדר? כן חשוב לראות שקורה כאן משהו מוזר ומפחיד. להתווכח על פוליטיקה זה דבר הגיוני. להכות על חטא זה על חזהו של השני - זה גם דבר מקובל. אבל השנאה. מאיפה היא באה?

אחד מדבר על החסידים כנהגי אגד ועוד כמה ביטויים אנטישמיים, השני כבר משתמש במינוחים של בגידה. וזה קורה רגע אחרי שמצהירים רשמית על גניבת מקום במועצה כחלק מהכרת הטוב למי שנעמד על הרגליים האחוריות בשביל הנאחז בקרנות המו"מ.

אחד טען לחקיין, אשרי המאמין. השני ניסה להתנצל, אבל לא הכחיש את דבריו.

זה ההבדל הדק בין חדוות הניצחון לשחיתות השנאה. בחשש גדול ניתן לקבוע שמישהו חצה אותו ולא נראה שהוא מתכוון לעצור.

ולסיום, מעשיית עם ידועה עם מוסר השכל. שני יהודים עשו שידוך. באירוסים הגיע אחד האבות נרגש כולו וניגש למחותנו, הוא מגיש לו את היד ומרכין ראש לנשיקה. המחותן נרתע לאחור. לא נוהגים אצלנו, הוא מסביר. הסיפור חוזר על עצמו בדרך לחופה. אחרי החדר ייחוד. בסוף החתונה וכל יום בסעודת השבע ברכות. המחותן התייאש.

נגמרו החגיגות, והאב המנשק מגיע לביתו של המחותן, רוצה לשבת על החשבונות. רגע לפני שהוא פותח פנקס, נעמד המחותן הסרבן בידיים פרושות: "יעצט קענסט מיר קושן..." (עכשיו אתה יכול לנשק אותי).

הפתגם הידוע אומר שכסף סופרים במדרגות. שבוע אחרי הבחירות מתחיל להתברר שהניצחונות הם לא כאלה ניצחונות והדרך עוד ארוכה לסכם את רשימת ההישגים. או במילים אחרות: המה לא כל כך כרעו ונפלו, והאחרים עוד לא קמו והתעודדו. השבר הרבה יותר עמוק מספירת נציגים.

תאפסנו את הנשיקות והקללות ובואו נשב לשיחות גלויות כדי להגיע להסכמות. כדי להציל את מה שאפשר. העתיד של הציבור החרדי חשוב מידי בשביל כמה רגעי אושר מדומה.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

77 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

38
הליטאים הם רוב שלא נספר והחסידים הם מיעוט וגור הם מיעוט בתוך המיעוט אבל שבעים שנה הם גונבים ודורסים את כולם בכל מקום אפשרי בעיריית בני ברק בעיר ירושליים שרק הם בחרו ברקת לקבל מתחם שנלר וכל החרדים שידפקו בערד בבתי ורשא בחיפה בבני ברק ירושליים כל מקום שהם נמצאים משתלטים על בתי כנסת ומבני ציבור בכוח הז
דגל
37
אם אתה כזה "חכם" תזדהה עצה טובה אם אתה רוצה שישמעו אותך ואת "המחכימות" שלך תהיה תמיד אובייקטיבי נ.ב לפרופ' לדקדוק בסליינג אין דקדוק
אוהב שלום
36
אני נגד ראשי עיר חרדים בכל עיר מעורבת, עדיף בלי בשל הרבה סיבות שמניתי אותם בעבר, נכון שיש חולקים הרבה רבנים היו בעד בעבר, אבל שיסלחו לי אלו שמביאים את הראיה הזו, כי בזמנם לא התמודדו עם בעיות חדשות כאלו שלא היו אז, ראש עיר חרדי חייב לצערנו בעיר מעורבת להשלים עם חילולי שבת נוראים ועם דברים מחרידים, כא
נתי
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות