במהלך השבועות האחרונים קיבלנו דוגמא כואבת למה שקורה היום בתוך התנועה הקדושה, תנועת ש"ס - תנועתו של מרן. ציפנו שנתבדה, קווינו שטעינו, אך ביום רביעי האחרון קיבלנו אימות חד משמעי על החששות שלנו.
כלפי מה הדברים אמורים: סוגיית ההכרה ברפורמים, עברה תהפוכות תמוהות בנוגע להתייחסות של הציבור הספרדי להסכם שהתגבש. השינוי הקיצוני שהחל מצפירות הרגעה שהכל בשליטה והכל נעשה על דעת המקום ברוך הוא, התנפץ בסוף השבוע האחרון בדמות מכתב של מועצת חכמי התורה הקוראת ליציאה למאבק בהסכם זה. הסתירה הברורה בין המסרים שהעבירו מרנן ורבנן לפני שבועיים בלבד, לזו האחרונה, מגלה לצערנו על שינויים במידע שהיה בידי מרנן ורבנן ומלמדת על כשלים בתשדורת בין ההנהגה הפוליטית לזו הרוחנית.
בכדי שלא יתפסו הדברים כאמירות ריקות מתוכן, אז הנה ההשתלשלות המוזרה של סוגיית הרפורמים, כפי שדווח כאן בכיכר השבת, ובפרסומים שהוציאה תנועת ש"ס:
ביום ראשון כ"א שבט, עוברת החלטת ממשלה המאשרת מתווה, שיעניק הכרה ראשונה לזרם הרפורמי והקונסרבטיבי, ועל כך שיש להקצות את מתחם קשת רובינסון להקמת כותל מעורב, בו ינתן אפשרות לעריכת טקסים מעורבים ופעילות דתית של הזרמים הללו.
ההחלטה עוברת בהתנגדות שקטה ואילמת של המפלגות החרדיות, משל לא מדובר כאן בהפרת הסטטוס קוו, וניפוץ חומת הדת בארץ ישראל, הדלת לשואת אמריקה נפתחה. לא איום במשבר, לא וטו, לא קריעה, לא שופרות וסליחות. היה נדמה שמדובר כאן בסך הכל באיזו החלטה על שינוי שמו של משרד או משהו כזה.
עם האישור, החלה להישמע ביקורת, כיצד נעשה דבר כזה ללא ידיעת הרבנים, לקראת סוף השבוע מוציאה תנועת ש"ס הודעה כי הרב אריה דרעי נפגש ביום שישי 48 שעות קודם האישור, עם הראשל"צ הרב יצחק יוסף, והרב אישר את המתווה, ולבקשתו הוסר כל אזכור מפורש בהסדר "לרפורמים". התייעצות עם מנהיגה הרוחני של ש"ס מרן ראש הישיבה חכם שלום, לא הוזכר ולא דובר.
במוצ"ש לאחר מכן פרשת משפטים הגאון הרב מאיר מאזוז ראש ישיבת כסא רחמים, תוקף בשיעורו השבועי את ההסכם ומבהיר את חומרת הסכנה שתפתח פתח להכרה ברפורמים. הגאון הרב שלמה משה עמאר רבה של ירושלים, שהשתתף באותה שבת יחד עם הרב מאזוז, עלה במהלך השבוע לאחר מכן ותקף בחריפות את אישור המתווה, וטען שלא התייעצו עם גדולי ישראל בעניין זה.
דבריו של הרב עמאר מעוררים סערה, ובמקביל עולה הראשון לציון הנוכחי הרב יצחק יוסף, ומאשים את הראשון לציון שלפניו בפרצה שנפערה. והמהומה רק החלה, אלו טוענים שאישור ההסדר עם הרפורמים נעשה בלית ברירה, אך בידיעת גדולי ישראל, ועל פי הוראתם לא יצאו למאבק נחוש מאימת בג"ץ, ואלו מתעקשים שההסכם גרוע ודורש היה לצאת במלחמת חורמה.
ביום חמישי ט' אדר א' בערב, תנועת ש"ס מתכנסת לשבת התאחדות במלון רמאדה בירושלים, ואז מפתיע מרן ראש הישיבה חכם שלום, ויוצא להגנת ההסכם. לדבריו כל ההסכם נעשה על פי דעתו, ומי שיש לו תלונות שיפנה אל הרב, ולא יקפוץ לתקשורת.
לרגע היה נדמה, כי הסערה נשבה על לא דבר, וכנראה שלא היתה ברירה, ומועצת חכמי התורה יודעת דברים שהציבור לא יודע. היה כבר מי שטען, שכל המאבק ככל הנראה הוא נסיון לגרוף הון פוליטי, וד"ל.
אלא שפתאום זה התחיל להשתבש, המחאה על האישור לא שקטה, ומועצת גדולי התורה של האשכנזים נערכה להתכנסות בענין. מרגע לרגע החלו הטענות להתבסס, בג"ץ אישר גם מקוואות, ראש הממשלה נתניהו נפגש עם רבני הקהילות של הזרם הרפורמי, ומסתבר כי האיום הרוחני גדול מתמיד.
ואז זה קורה: ביום רביעי האחרון תפנית, מכתב עליו חתומים מועצת חכמי התורה ובראשם מרן ראש הישיבה חכם שלום, קוראים לצאת במאבק בלתי מתפשר ובמלחמת חורמה בהסכם שהתגבש!
למחרת ביום חמישי בבוקר, חבר מועצת העיר ירושלים אריה קינג, מבאי ביתו של מרן ראש הישיבה חכם שלום, עולה לשידור ברדיו קול חי, ומספר שאמש הגיע לביתו של הרב בסביבות השעה 13:00, ועדכן את הרב בפרוטרוט על ההסכם, לפי עדותו, הרב הזדעזע ואמר כי לא אמרו לו, שהמיקום של הכותל החדש, הוא כל כך גדול ובולט, ונוסף על כך שכל התועבה הזו, תשקף הישר מחלון ישיבת "פורת יוסף".
עד כאן ממחלקת העדכונים.
וכעת לתובנות: אני לא יודע מה היה לפני מה, האם קודם העדכון של אריה קינג יצא המכתב, ואילו הרב היה מודע לחומרת הענין, היה יוצא בחריפות גדולה יותר, או שמא המצב חמור יותר שרק אחרי העדכון של אריה קינג החלה המחאה, ואז התובנה היא נוראה שהרב לא קיבל את המידע הנכון משליחיו בכנסת, ולא זו בלבד אלא שגררו את הרב לצאת להגנת ההסכם מבלי לעדכן אותו כראוי.
בכל מקרה, מבלי להתייחס לעדותו החמורה של חבר מועצת העיר ירושלים, גם אם נתלה שלא דייק במה שהרב אמר לו, דבר אחד ברור, אם המסקנה לבסוף שההסכם היה גרוע כפי שמעיד המכתב שיצא ביום רביעי, מישהו כאן צריך לתת תשובות למה לא יצאנו למאבק מלכתחילה לפני האישור. בממשלה של 61 כל קול הוא אורן חזן, ואפשר להטיל וטו על החלטת ממשלה שכזו. כעת אחרי שכבר אושר, גם אם תפעיל לחץ על הממשלה, עכשיו לך תסביר לבג"ץ למה הממשלה לא עומדת בהחלטתה, האסון פה בפתח, והחורבן כבר כאן.
וגדולה מזו, איך קורה כזה דבר שמבזים את מרן ראש הישיבה, לצאת להגנת הפוליטיקאים, לומר שהוא עומד אחרי ההסכם והכל על דעתו, כאשר מספר ימים אח"כ, כשהתמונה מתבהרת, צריך הרב לקום שוב ולומר, במילים אחרות: הטעו אותי, יש לצאת במאבק. את הבזיון הזה חייבים לבלום, שלא יקרה שוב!
כולנו היינו מעדיפים לומר שיש כאן משהו לא נכון, משהו כאן מוטעה, שזה סתם איזה סערה של פלג כזה או אחר, שיש כאן אינטרסים חלילה לפגוע בקדושתה ובטהרתה של תנועת ש"ס, אך לצערנו כאשר אנחנו מניחים את כל השתלשלות הדברים ומביטים לזה בפרספקטיבה רחבה וכוללת, אנחנו מגלים תמונת מצב חמורה, שחייבים להתריע עליה.
חברים אנחנו חייבים להפנים דבר אחד ברור, אם המהלכים התמוהים הללו ימשכו פעם אחר פעם, ההססנות וההודעות הסותרות שיונפקו מדוברות התנועה בנוגע לדעתם של ההנהגה הרוחנית, יצאו כך בכל מאבק רוחני כזה או אחר, העדכונים שיגיעו למרנן ורבנן יהיו שבורים וחסרים, תנועת ש"ס תאבד את אמון הציבור הספרדי.
בסיבוב הבא הציבור כבר לא יאכל שוב תמונה של מרן, וסיסמאות על מורשת ומותג פוליטי. הציבור הספרדי הוא ערני פיקח ונבון מספיק לבחון את הישגי התנועה במעשים. הציפייה בשטח היא שתנועת ש"ס תמשיך במתכונתה הנפלאה בחיי מרן, כאשר הפולטיקאים מעדכנים מידי יום אחרי התפילה את נשיא המועצת על כל התפתחות ודיון פוליטי, מקבלים הוראות, ופועלים על פיהם. וזאת, כאשר חזית המאבקים הם על נושאי הדת ושמירת צביונה של מדינת ישראל כיהודית ערכית, ורק לאחר מכן על נושאי רווחה וקהילה.
אני קורא מכאן ליו"ר התנועה הקדושה שלנו הרב אריה דרעי: קח את העניינים לידיים, גלה אחריות ודאגה לשמירת צביונה וערכיה של תנועתו הקדושה של מרן. התייעץ בכל צעד במרן ראש הישיבה שליט"א שמרן זצוק"ל אמר עליו: "פה קדוש". האבק על כל פרצה קלה בחומות הדת לא פחות מהמאמצים שהקדשת למע"מ אפס. אם השקלים הללו הצדיקו הצהרה על איום במשבר קואליציוני, הרי שבלימת חורבן היהדות זכאי למאבק חריף לא פחות.
אל תתן פתחון פה, ואל תצדיק הקמת מפלגות אחרות מתחרות בש"ס. מרן הקים וייסד את תנועת ש"ס, והמותג הזה חייב להישאר! פרשיות שכאלו רק יגרמו לאותם אנשים לקום בסיבוב הבא שוב, ולומר: "מרן אמר שהוא לא שומע, והנה גם עכשיו הוא לא שומע לגדולי ישראל. עושה על דעת עצמו, ואח"כ עוד מאלץ את גדולי ישראל לגונן על הכשלונות שהביא במו ידיו".
האמירות הללו אם יהיו או לא, תלויים בך, ובצורת העבודה שלך! על הפעם הזאת יתכן והציבור יהיה מוכן לסלוח, אם אכן תפתח כעת במאבק ותמזער את החורבן. אך אם הניתוק של מועצת חכמי התורה מהביצועים הפוליטים ימשך, כשלונה של ש"ס בסיבוב הבא ירשם על שמך!
רבי אריה, מרן שמר לך על הפקדון, שמור אתה על הפקדון שלו!