

פרשת הגט בצפת ממשיכה להסעיר את עולם התורה ואת פוסקי ההלכה: הבוקר (שלישי) מפרסמים מרנן ורבנן גדולי הדור גילוי דעת חריף כנגד הגט וקובעים כי האישה אינה מגורשת ונותרה "אשת איש".
תחת הכותרת "מחאה נמרצת", כותבים מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן, הגאב"ד הגר"נ קרליץ ועוד גדולי תורה: "נחרדנו לראות כי יצא "פסק דין" להתיר אשת איש גמורה לעלמא (אישה שבעלה "צמח" על ידי זיכוי גט)".
גדולי ישראל דוחים במכתבם בשאט נפש את פסק הדין שניתן וכותבים כי הוא "מגובב בסברות בדויות ודחויות מהלכה, ולדבריהן הרי הותרו עגונות רבות הנזכרות בש"ס ובפוסקים ואם כן כל חכמי ישראל מאז ומעולם עומדים כנגדם".
"על כן נתחייבנו למחות במחאה נמרצת על גילוי פנים בתורה שלא כהלכה והתרת אשת איש לעלמא", כותבים גדולי ישראל.
"ויהי רצון שנזכה בקרוב שיתקיים מקרא ואשיב שופטיך כבראשונה", הם מסיימים את מכתבם.
כזכור, מדובר בפסק דין תקדימי של בית הדין האזורי בצפת התיר עגונה שבעלה מוגדר כצמח. הדיינים נעזרו בהליך שנקרא "גט זיכוי", על פיו, הדיינים קובעים כי רצון הבעל הוא להתיר את אשתו, ובכך לאפשר לאישה להינשא מחדש.
בפסק הדין כתבו הדיינים כי "על יסוד החומר שבפנינו ושמיעת חוות הדעת הרפואית, הגענו למסקנה ברורה שאין בה ספק - הבעל במצבו הנוכחי אינו כשיר לחלוטין לכל סוג של תקשורת עם הסובב אותו, אינו מודע ואינו מבין ברמה המינימלית והבסיסית ביותר אף את צרכיו הבסיסיים שלו".
בעקבות כך, החליטו הדיינים כי האישה היא "ספק אשת איש", וחובותיה כלפי הבעל, המוגדר "שוטה", אינם מלאים.
בית הדין ניסה בתחילה להתיר אותה בטענה ל"פסילת קידושין", אך לאחר שמצא כי לא היה פגם בהליך הנישואין לא אפשר את התרתה על בסיס זה.
כאמור, הדיינים השתמשו בהליך של "גט זיכוי", המבוסס על "זכין לאדם שלא בפניו". בסיכום הדיון כתבו הדיינים כי "האמור מיוסד על ההנחה שבמקרה הנוכחי זיכוי גט הוא זכות גמורה עבור הבעל, זאת בהיותו מאושפז ומקבל את כל צרכיו ואין לו שום נפקא מינה אם הוא נשוי או גרוש. מאידך, בהסדרת הגירושים אנו מסירים בעיות קשות מהבעל, שאינו ממלא חובותיו לאשתו והיה בר חיוב גירושים".
למרות פסק הדין התקדימי, הדיינים מציינים כי "בשום פנים ואופן אין ללמוד מכאן לנידון אחר, שהבעל נתבע להתגרש ומסרב לתת גט, גם אם ללא ספק הגירושים הם זכות עבורו".

