אברך בצל הגזירות: לפני שלושה ימים חשכו עיניהם של אברכים רבים עת החלטתם של שבעה שופטי בית המשפט העליון, בראשותו של נשיא בית המשפט העליו אשר גרוניס, לבטל את החלטת הממשלה להעניק את הבטחת הכנסה למי שעומדים בהגדרות: מי שאינו עובד, יש לו לפחות שלושה ילדים והוא לומד לפחות 35 שעות בשבוע בהיכל הישיבה.
משה אליעזר הלוי, נשוי ואב לשלושה ומתגורר בעיר החרדית בני ברק, כמו רבים מחבריו לספסל הלימודים לא ידע מנוח עם יוודע הידיעה כי הוגשה עתירה נגד המשך תקצוב האברכים שהגישו מספר עמותות ובראשם אומ"ץ, ישראל חופשית והתנועה המסורתית.
עם הקראת פסק הדין על ידי השופט אליקים רובנשטיין, (חובש כיפה סרוגה), הבין הלוי כי חייו עלולים להשתנות ומעתה הוא ואשתו יצטרכו להתמודד עם נטל כלכלי נוסף: מאות השקלים הבודדים אותם יאלצו להשיג בדרך לא דרך או שמא כספים אלו יתווספו למינוס שגם כך חורג מידי חודש מהמסגרת.
בשיחה עם "כיכר השבת" הוא נשמע רותח מזעם לנוכח ההחלטה שלדבריו עלול להביא אותו להתמוטטות כלכלית. "אני לא יודע איך לא רעדה ידיו של השופט להחליט כך על ביטול התקציב שהיה לפת לחם לי ולחברי בכולל. מה צפים השופטים שנעשה, הם רוצים שנצא לעבוד? אז אני מודיע שהם לא יגרמו לי לצאת לעבוד, אני ימשיך ללמוד בכולל כל יום".
השופט רובינשטיין קבע בפסק הדין כי: "החלטת הממשלה אינה משרתת את תכלית ההחלטה לגרום לאברכים לצאת למעגל העבודה, אלא ממשיכה להנציח את המצב הקיים, לפיו הם יהנו כלכלית מכספים המגיעים אליהם ללא קשר לעידודם להשתלב בשוק העבודה".
האברך אומר כי החלטת השופטים תביא להמשך ההסתגרות החרדית ששבה לה בתקופה האחרונה. "אני בטוח שגם אלו שרצו לצאת לעבוד עוד לפני ההחלטה על ביטול אבטחת הכנסה יחשבו פעמיים עכשיו האם לצאת לשוק העבודה, זה יהיה בדיוק כמו שפחות אנשים חרדים מתגייסים לצבא. אני בטוח שכך יהיה".
בהמשך פסק הדין כתב שופט בית המשפט העליון כי: "קיים קושי רב בטענה, כי תקצובם של אברכי הכוללים במשך תקופה ארוכה - ארבע שנים (התקופה הראשונה במסלול הבסיסי), מבלי שבתקופה זו מחויבים הם לרכוש כל השכלה תעסוקתית או מיומנות תעסוקתית שהיא, מעודד את השתלבותם בשוק העבודה בסיומה של אותה תקופה.
"אברך המסיים את התקופה הראשונה במסלול הבסיסי, אינו בעל מיומנות או כשירות גבוהות יותר להשתלבות בשוק העבודה מאשר ביומו הראשון בתוכנית. מה הועילו אפוא חכמים בתקנתם?".
עם זאת, אישר בית המשפט העליון להמשיך ולהעניק את המלגות למי שנחשבים "מתמידים" - שכל חייהם מוקדשים ללימוד תורה. על פי ההחלטה, ניתן לגבש מסלול תמיכה חילופי לאותם מצטיינים, אך שלא ייפרץ גבול מספרם הסביר.