אחד המעמדים המיוחדים והמרגשים התקיימו במעונו של רבינו מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל, בו השתתפו עשרות חקלאים שומרי שמיטה, מעמד אשר נערך לקראת שבת זו פרשת בהר, בה יקראו בכל תפוצות ישראל את פרשת השמיטה ואת ברכת התורה לשומרי השמיטה "וציוותי את ברכתי", שבת שהוכרזה על-ידי מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א כשבת מגבית מיוחדת של "קרן השביעית", למען "גבורי הכח".
החקלאים זכו להיות הראשונים להכנס למעונו של רבינו מרן זצוק"ל מאז ששב לביתו לאחר תקופה בה שהה בבית החולים. למרות חלישותו הרבה, ראה רבינו מרן זצוק"ל לקבל את החקלאים במעונו, לאור החשיבות הגדולה בקיום מצוות השביעית כהלכתה, ולחזק את ידיהם של החקלאים לנוכח גודל ניסיונם ועמידתם האיתנה בקיום מצוות השמיטה.
עדיין חרוטים בליבם של כל הנוכחים דבריו הנלהבים של הגאון רבי יוסף יקותיאל אפרתי שליט"א, אשר בדבריו הנרגשים העלה על נס את החקלאים "היהודים היקרים הללו, שעוצרים בגופם את מה שכתב הרידב"ז בהקדמה לספרו 'פאת השולחן', המבקש שארץ ישראל לא תקטרג ח"ו על בניה בגלל שאינם שומרים שמיטה. בזכותם של החקלאים האלו, יכול עם ישראל לשבת בבטחה בארץ הקודש, יכולים יהודים לשבת בשדרות שם רואים בכל יום ניסים גדולים, אך לדאבון לב, ישנם כאלו שטועים ומטעים ואילו היהודים האלו, הם החיילים של עם ישראל שמגוננים על היושבים בה, הם וכל אלו שעומדים לימינם ומסייעים להם".
רבינו מרן זצוק"ל, האיר את פניו באופן מיוחד לעשרות החקלאים, אשר עברו בזה אחר זה כדי לקבל את ברכתו, והרעיף על כל אחד ואחד מהם דברי ברכה, וכך יצאו החקלאים מהבית נרגשים ומחוזקים לקראת הניסיונות הרבים שעדיין ניצבים בפניהם עד לסיום שנת השמיטה.
• • •
מעמד רווי הוד התקיים בישוב "פורת" ביישובי לב השרון, אליו הגיע במיוחד מרן ראש הישיבה רמ"י ליפקוביץ זצוק"ל, כדי לעודד את חקלאי השרון שומרי השביעית. הידיעה על בואו של מרן ראש הישיבה זצוק"ל עוררה תכונה רבה בקרב החקלאים השובתים, ועשרות חקלאים התכנסו ברחבת ביתו של החקלאי שומר השביעית מאיר גולן. פלטפורמת עגלה הרתומה לטרקטור הוסבה לבמת הכבוד, והעניקה את מימד האותנטיות לאירוע, ביקור הזדהות עם שומרי השמיטה בעומק השטח.
בפתח הרחבה הסתדרו בשורות ארוכות ילדי ת"ת "נתיבות משה", ביניהם בני חקלאים שומרי שמיטה, שעמדו והניפו דגלים ססגוניים. החקלאים מרוגשים מחו דמעה על הכבוד שמנחילים להם גדולי התורה, הטורחים לבוא לכבודם. בדבריו בפניו החקלאים עמד על היותם של החקלאים "בעלי אמונה" כפי שאמרו חז"ל "אמונת זה סדר זרעים" ופירשו התוספות שעיני הזורעים תלויות לשמים שתניב התבואה יבולה. באשר לשנת השמיטה אמרו רז"ל ששנת השבע היא אחת משלשה שבתות שעליהם אמר הכתוב "אז תרץ הארץ את שבתותיה".
כאן פנה מרן זצוק"ל אל החקלאים ואמר: "אתם גיבורי כח שנאספים כאן, אנשים קדושים הינכם במעשיכם מפרסמים בכל קצווי ארץ ש'לי כל הארץ'. אלו המחללים את שמיטה הם המחריבים של ארץ ישראל, כפי שכתוב שגלות בבל הייתה בגלל שלא שמרו את השמיטה".
בהמשך דבריו הביא מדברי הראב"ד בהקדמה לספר בעלי הנפש "רובן של מצוות שציווה הקב"ה את האדם, שידע האדם שיש מושל עליו. שאחר שהארץ נתן לבני אדם כפי שנאמר כל שתה תחת רגליו, ציווה אותנו הבורא מצוות שנדע ונזכור שהקב"ה מושל ומנהיג את הבריאה. אם אנו רואים ריבוי של צרות בזמנינו זה מפני שאנו שכחנו שיש מושל על האדם, זה מדה כנגד מדה שנזכור ונדע את ד'". בקול משתנק מבכי אמר: "אותם חקלאים השומרים את השמיטה ואינם שואלים מה נאכל, מוכיחים כלפי עם ועולם שיש מושל על האדם, והם הם מקיימי העולם!"
• • •
בחרדת קודש ומתוך התרגשות ושמחה גדולה נערך מעמד מיוחד ונדיר במושב יד רמב"ם שליד רמלה, כאשר יבדלחט"א מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן שליט"א הטריח עצמו ובא לחזק את ידיהם של החקלאים גיבורי הכח שקיבלו על-עצמם לשמור שמיטה כהלכתה. במעמד רב הרושם שגרם להתרגשות רבה בקרב החקלאים, נשא מרן ראש הישיבה שליט"א דברי חיזוק ועידוד בפני החקלאים הרבים בבית הכנסת של המושב.
מרן שליט"א התקבל בהתרגשות גדולה על-ידי החקלאים, וגם על פניו ניכרה התרגשות רבה לנוכח השדה הגדול של החקלאי יהודה אביטל אשר הושבת ממלאכה, והחקלאים הרבים ניגשו בזה אחר זה כדי לבקש את ברכתו. מרן שליט"א פנה מיד לחקלאים ואמר להם: "התואר 'גיבורי כח' נאמר אך ורק עליכם. אין אף מצוה שהתורה קוראת על מקיימיה את התואר הזה".
ההתכנסות שהחלה בסמוך לשטחים החקלאיים נמשכה זמן רב, כאשר כל חקלאי ניגש אל מרן שליט"א וסיפר על היקף השטחים שהשבית ממלאכה, דבר שגרם להתרגשות רבה בקרב כל הנוכחים. לאחר מכן המשיכו החקלאים וכל קהל האורחים לבית הכנסת של המושב, כשמקדמים את פניהם עשרות ילדי חמד של בית הספר "שערי ציון" של החינוך העצמאי שפועל במושב. הילדים שהיו לבושים בבגדי חג, החזיקו בידיהם דגלונים, וקידמו את פני מרן שליט"א בשירת "ימים על ימי מלך תוסיף".
את משא החיזוק המרכזי נשא מרן ראש הישיבה שליט"א. "כל אלו שדיברו עד עכשיו אמרו את מה שצריך לומר ואין מה להוסיף, רק צריך לחזק את כל שומרי השמיטה, שאי אפשר לתאר עד כמה זה חשוב בשמים. כאן אני לא יודע אם כולם מבינים את זה. כאן רואים איך שהשדה מושבתת והפירות נהרסים אבל בשמים זה דבר חשוב מאוד. כל אחד יבוא לעולם האמת בסוף חייו, וצריך לדעת ששם הוא העולם האמיתי, ואדם צריך להתכונן אליו. אדם צריך לעבור כאן את החיים בשמירת תורה ומצוות, ומצוות שביעית היא אחד מהמצוות שהתורה כל כך מחשיבה. כפי שכבר הזכרנו קודם, בשום מקום התורה לא מזכירה שאם יעברו עבירה מסוימת ילכו בגללה לגלות, חוץ ממצות שמיטה שכתוב במפורש שבעוון שמיטה גולים, וממילא צריך לדעת, שזה התכלית ולזה צריך להתכונן כדי שיהיה לאדם לא רק כאן את החיים, אלא שם, כי שם זה העיקר".
בסיום דבריו הדגיש, כי כל המצוות חשובות וכי אין מצווה שאינה חשובה, "אבל מצוות השמיטה היא אחת מהמצוות החשובות ביותר, מצוות שיש בהן ניסיונות וקשיים זה שקול יותר, ואשריכם שאתם עומדים בניסיון ובזכות זה הקב"ה יעזור לכולכם ולכל בני משפחתכם שיהיה לכם פרנסה ובריאות ולכל הדברים שאתם זקוקים, ותזכו גם לעולם הבא שהוא העולם הנצחי וזהו העיקר, ותזכו כל אחד ואחד לגאולה האמיתית בבא"ס".
מעמד מיוחד ונדיר התקיים גם במושב חדיד, כאשר מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א הטריח עצמו ובא לחזק את ידיהם של החקלאים גיבורי הכח שומרי שביעית כהלכתה. במעמד רב הרושם שגרם להתרגשות רבה בקרב החקלאים ובני משפחותיהם, הציגו החקלאים שאלות שונות ומגוונות בהלכות שמיטה וכן נערך במהלך המעמד סיום מסכת שבת על-ידי רב המושב תירוש הרב ניסים זגורי, בסיומו התכבדו החקלאים בשתיית "לחיים" מבקבוק יין שהובא מביתו של מרן הגר"ח שליט"א.
מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א התקבל בהתרגשות גדולה על-ידי החקלאים, וגם על פניו ניכרה התרגשות רבה לנוכח השדה הגדול של החקלאי יוסף מנצור אשר הושבת ממלאכה. עם בואו של מרן הגר"ח שליט"א, נעמד הקהל על רגליו בהתרגשות רבה, ומרן הגר"ח שליט"א עלה על בימה מאולתרת שהוכנה במקום, בסמוך לכלים חקלאיים אשר אף הם הושבתו ממלאכה כדת וכדין.
מספר חקלאים עלו לבמה והציגו בפניו שאלות שונות ומגוונות בהלכות שמיטה. השאלה הראשונה שנשאל היתה, האם אפשר לקלף את זמורות הענבים, ובכך לגרום שחלקו העליון של הזמורה תתייבש ואילו החלק המחובר לקרקע ישאר בעינו. מרן הגר"ח שליט"א ביקש שיביאו אליו את הספר "דרך אמונה", ולאחר שעיין בספרו הורה הלכה למעשה, שאין לעשות פעולה זו, משום שיש בכך משום ספק זמירה שהיא איסור דאורייתא.
לאחר מכן הציגו חקלאים נוספים שאלות שונות בהלכות שמיטה, ושאלות נוספות הציג הגרמ"מ מנדלזון זצ"ל אשר ישב ליד מרן הגר"ח שליט"א. הוא סקר על הניסיונות העצומים בפניהם עומדים החקלאים, בהם גם אלו שמחזיקים ברשותם פרדסים ומטעים אשר נמסרו לרשות אוצר בית דין, כאשר סוחרים יהודים וערבים פונים אליהם ובידיהם כסף במזומן, ומנסים לקבל לרשותם את הפירות.. "החקלאים עומדים בגבורה בפני כל הפיתויים ומסרבים לכל הצעה שתפקיע את הפירות מרשות אוצר בית דין, למרות שהם מקבלים מידי בית הדין שכר טירחה מינימלי בלבד".
• • •
כפי שציינו, מרנן ורבנן גדולי ישראל, פתחו את בתיהם שוב ושוב כדי לעודד ולחזק משלחות של חקלאים גבורי כח עושי דברו, אשר התקבלו בחום ובהתרגשות מרובה במעונו של מרן הגר"ש הלוי וואזנר שליט"א, אשר קם לכבודם ועיטרם בברכות חמות לנחת ובריאות מכל יוצ"ח וביתם. כן התעכב והתעניין באופן אישי עם כל חקלאי וחקלאי מהיכן הוא ומה הוא מגדל בשאר השנים. מרן הגר"ש שליט"א, בירך בלשון הקודש את החקלאים ובדבריו הסביר שאמנם בימינו קיום מצוות שמיטה היא מדרבנן, אך הברכה של "וציוויתי את ברכתי" זה מדאורייתא, ואיחל לחקלאים שהקב"ה ישלח להם שפע של פרנסה וגם אם בדרך כלל בתקופה המאוחרת (אחרי שנת השמיטה) עפ"י דרך הטבע לא משתלם לגדל עתה לאחר שנת השמיטה יראו ברכה רבה בעמלם שלא על פי דרך הטבע .
משם המשיכו למעונו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן שליט"א, אשר תמידין כסידרן מתעניין מאוד בנעשה בקרב שומרי השמיטה, כשהוא מציין כל העת, שאי אפשר לתאר עד כמה שמירת מצווה זו חשובה בשמים. "בשום מקום התורה לא מזכירה שאם יעברו עבירה מסוימת ילכו בגללה לגלות, חוץ ממצות שמיטה שכתוב במפורש שבעוון שמיטה גולים, וממילא צריך לדעת, שזה התכלית ולזה צריך להתכונן כדי שיהיה לאדם לא רק כאן את החיים, אלא שם, כי שם זה העיקר".
כאשר התבקש לומר דברי חיזוק בפני החקלאים אמר מיד: "אתם צריכים לחזק אותנו. אתם מחוזקים ועומדים. אתם עושים דבר גדול מאוד שאתם שומרים שביעית שעליכם כתוב 'גיבורי כח'. ומי זה שנקרא גיבור? זה הכובש את יצרו. אז אתם גיבורים. שהקב"ה יעזור שיהיה לכם כח לעמוד בזה ושיהיה לכם טוב בעולם הזה אבל בעיקר בעולם הבא. אתם הרי מאושרים ואתם אלו שצריכים לחזק אותנו. שהקב"ה יעזור לכם שתהיו באמת מאושרים ושיהיה לכם כל טוב, לכם ולכל בני משפחתכם, וכולכם תזכו לכל הטוב גם בעולם הזה וגם בעולם הבא".
משם המשיכה משלחת החקלאים לביתו של מרן רה"י רמ"י ליפקוביץ זצוק"ל, וגם שם התקבלו בהתרגשות גדולה. מרן רה"י רמ"י זצוק"ל פתח את החומש בפרשת בהר והחל לקרוא יחד עם החקלאים את כל הפרשה המדברת על ישיבה לבטח בארץ ישראל ולאחר מכן התורה ממשיכה לפרשה העוסקת בשומרי שביעית ושאל מדוע הקדימה התורה - להבדיל מחוקות הגויים - עניני בין אדם לחברו וכו' ללמדנו שללא הקפדה על הדינים הקשורים בבין אדם לחברו נזקי שכנים וכו', אין לנו זכות קיום בארץ ישראל.
לאחר מכן הגיעו החקלאים לביתו של מרן הגר"נ קרליץ שליט"א שבירך בחום את החקלאים שסיפרו לו על הקשר שיש להם עם אוצר בית הדין בראשותו. מרן הגר"נ שליט"א בירכם לרוב נחת בריאות אריכות ימים ושפע של פרנסה כברכת התורה לאלו השומרים שמיטה כהלכתה ועומדים בגבורת נפש עילאית בניסיון העצום במהלך שנת השמיטה עם כל הקשיים הכרוכים בה ובפרט כששנת השמיטה הקודמת היתה שנה מעוברת.
• • •
גם בסיום שנת השמיטה, התקיים מעמד אדיר ומרהיב לגומרה של מצווה, בהשתתפות למעלה מאלף חקלאים "גבורי כח", גם אליו טרח ובא מרן ראש הישיבה הגרא"יל שטינמן שליט"א, מעמד בו השתתפו מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א, ראשי ישיבות, אדמו"רים, רבנים וראשי כוללים, דיינים, רבני וראשי הקהילות החרדית באזור הדרום, כדי להביע הוקרה והערכה לחקלאים הרבים אשר עמדו במהלך שנת השמיטה בגבורת איתנים, בחוסן נפשי רב ובמסירות נפש של ממש, וקיימו את מצוות השמיטה בכל פרטיה ודקדוקיה.
על פניו של מרן ראש הישיבה שליט"א ניכרה היטב התרגשותו הגדולה, ובעיניו נקוו דמעות. במשא המרכזי שנשא מרן שליט"א אמר: "זכיתם לקיים מצוה גדולה כזו, ומצוה גוררת מצוה. יש תרי"ג מצוות שצריך לקיים, ותראו להתחזק בענין שמירת השבת ולהקדים לפרוש ממלאכות האסורות בשבת חצי שעה לפני השקיעה, להתחזק בעניני צניעות ובחינוך הילדים. שד' יעזור, שבשמיטה הבאה יתרבו ויתווספו הרבה שומרי שמיטה, והלוואי ונזכה כבר שיבוא משיח צדקנו, ואם ח"ו לא נזכה, שיתרבו עוד כהנה וכהנה שומרי שמיטה כהלכתה".