

"טיפולי פוריות הם תועבה, הבנים שיצאו מזה עלולים להיות רשעים ופושעים גמורים", כך פוסק מרן הגר"ח קנייבסקי, בספר חדש העוסק בטיפולי פוריות והפריות מלאכותיות.
דעת הגר"ח קנייבסקי, כפי שעולה מן הספר, היא שכל טיפולי הפוריות לסוגיהם השונים - אסורים על-פי ההלכה בתכלית האיסור. הגר"ח מתבטא במכתביו השונים כי הטיפולים הללו הם "תועבה", וקובע נחרצות כי "בודאי הבנים שיצאו מזה עלולים להיות רשעים ופושעים וגרועים".
בשנים האחרונות חלה התקדמות משמעותית במגזר החרדי בכל הקשור לטיפולים הללו. כך קמו ארגונים אשר שמו להם למטרה להקל על הזוגות חשוכי הילדים ולפתור את מצוקתם במציאת פתרונות הלכתיים.
על פסק ההלכה דיווח לראשונה העיתונאי אבישי בן חיים בדף הפייסבוק שלו.
הספר "מעלת היוחסין" שיצא לאור לאחרונה, שופך אור על דעתו של מרן הגר"ח קנייבסקי בנושא.
הספר, לפי מחבריו, שם לו למטרה לחזק את "העומדים בניסיון שלא לשנות צורת מצות פריה ורביה ושלא להביא לתולדות הנולדים בדרך זרה לגדרי המצות אשר הם גדרי קדושת ישראל".
בספר, שלפי הנכתב בו יוצא-לאור "על-ידי חבורת בני תורה החרדים לשינוי תורת היוחסין והאיסורים הכרוכים בזאת במצוותו, בעידודו והשגחתו של מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א", מובאים האיסורים הרבים הכרוכים בטיפולים הללו, כשהחשש הגדול הוא מפני הבעיות שנוצרות מכך ביוחסין.
מחלוקת הלכתית
בפתח הספר מובא מכתבו של הגר"ח, בו הוא כותב: "ראיתי ספרכם והנה דבר ידוע שאאמו"ר זצ"ל היה צועק מאד על הרוצים לעשות כן ואמר להם שזה איסור גמור, וחוץ מזה כמה יבואו מזה לדורות הבאים, ובודאי הבנים שיצאו מזה עלולים להיות רשעים ופושעים וגרועים. וכבר אמרו חז"ל, אמר אברהם לפני הקב"ה ´אם עתיד אני להעמיד בנים להכעיסך מוטב לי ואני הולך ערירי´, וכל העומד בניסיון ושומר נפשו אשרי חלקו לעתיד לבוא".
בניגוד לדעת הגר"ח, חמיו מרן הגרי"ש אלישיב סבור כי בנים הנולדים על-ידי הטיפולים הללו "כשרים לבוא בקהל ה´".
לפני כחצי שנה פרסם פוסק הדור, מרן הגר"ש וואזנר מכתב בנושא ´דין ייחוס הבנים שנולדים על-ידי טיפולי פוריות". אל המכתב צורפה חתימת הגרי"ש אלישיב, שהוסיף וכתב: "הנני מצטרף לדברי ידידי הגאון שליט"א, למחות במי שמוציא לעז על צאצאים אלו אשר כשרים לבוא בקהל ה´ בלא שום פקפוק".
כאמור, לדעת הרב חיים קנייבסקי הטיפולים הללו אסורים על-פי ההלכה, ובספר מובאים בשם הגר"ח דעותיהם של מרנן החזון-איש והסטייפלער זיע"א, אשר גם דעתם הייתה נגד טיפולי הפוריות.
בסיס המחלוקת בין הגרי"ש אלישיב לחתנו הגר"ח קנייבסקי היא סביב הייחוס של הנולדים כתוצאה מהטיפולים הללו. בעוד הגרי"ש סבור כי הנולדים מכך מיוחסים לאבא, הגר"ח סבור שלא, ולפיכך נוצרת בעיה חמורה ביוחסין, משום שהילדים הללו נולדו באיסור הלכתי.