סערה חדשה מטלטלת את המגזר החרדי. האם יאסר בישול בעיצומו של יום-טוב?
לפני שבועות ספורים, הגיע אל ביתו של רבי ניסים קרליץ מומחה למערכות חשמל והציג בפניו בעיה הלכתית חדשה בנוגע לכל התנורים והכיריים המיוצרים בישראל בשנים האחרונות.
כידוע, ביום-טוב מותר להדליק אש לצורך "אוכל נפש", מאש קיימת. לפי ההיתר הזה, נהגו בבתי ישראל לחמם דברי מזון על הכיריים בימים טובים.
אלא שמומחה החשמל הציג בפני הגר"נ קרליץ מידע חדש, ולפיו שסתום בטחון המוצב בתנורים כדי למנוע דליפת גז, יוצר מעגל חשמלי בכל פעם שעושים שימוש בכיריים.
המשמעות: בכל פעם שמדליקים את התנור, יש בזה משום "בונה", גם בזמן שהתנור אינו מחובר לחשמל.
חברי בית-הדין של הרב קרליץ דנו בנושא, ובסוף השבוע הכריע הגר"נ וקבע כי יש לאסור הבערת האש בתנורים הללו במהלך יום טוב.
בהבהרה מיוחדת שיצאה מבית מדרשו של הגר"נ, עליה חתום גם מרן הגר"ח קנייבסקי, נאמר כי "יש להמנע ביום-טוב מלהדליק את הגז בכיריים אלו, אלא ידליק מערב יום טוב לכל היום טוב".
אמש הופץ המכתב בריכוזים החרדים וכצפוי, הפסק החדש מחולל סערה.
נודע, כי בעקבות פסק ההלכה החדש בחברות השונות עמלים על פתרונות לבעייה הסבוכה.
(השתתף בהכנת הידיעה: ישראל כהן)