אסור לברך על תפילין שנרכשו ב"שחור"? כך נטען בספר חדש שמפרסם מכון כת"ר העוסק בתשלומי מסים ונקרא "בין אדם לשלטון".
אנשי המכון ההלכתי כותבים כי אסור לבצע עסקה עם מוכר או נותן שירות שאינו מורשה ומבריח את המע"מ האמור לחול על העסקה. בדיעבד, ייתכן שחייב הקונה מידי שמים להחזיר את המע"מ שהוברח, במיוחד אם הוא קשר קשר עם המוכר בכדי להבריח את המע"מ ו'אכל' את המע"מ שנחסר.
עם זאת, הרבנים סבורים כי ניתן להקל במידה ובעצם העסקה אין הברחה של מע"מ, לדוגמה במקרה של עוסק פטור שעובד בשחור.
"נראה שכאשר אין הברחה של המע"מ על העסקה עצמה ואין נזק תחרותי נגד בעלי הרישיון על ידי הוזלה בצורה שאינה הוגנת, מותר לקנות מעוסק כללי שאינו מורשה אף על פי שהעוסק מעלים את מס ההכנסה על העסק שלו".
אנשי המכון ההלכתי התייחסו גם לסוגיית תפילין שנרכשו בשחור - לגבי כשרותן, ואמרו כי סופר סת"ם המבריח מסים או הגונב מאחרים באופן אחר אינו פסול לכתוב סת"ם, וגם נאמנותו לכשרות חפצי קדושה שהוא מייצר או מוכר אינה נפסלת.
אנשי המכון מתייחסים גם למקרה שיש עבירה של מסייע לגניבה או לנזק בעצם ביצוע עסקת קניה ב"שחור" של חפץ מצווה, לדוגמה - תפילין: "אסור למי שביצע את העבירה לברך ברכת המצווה על החפץ שקנה בעבירה. לכן מי שקונה תפילין ב"שחור", היות שעל ידי כך הוא מסייע לגניבה – אסור יהיה לו לברך על התפילין הללו, וממילא אסור יהיה לו לכתחילה לקנותן משום שבכך מונע את הברכה על המצווה. אמנם בדיעבד אין החפץ נפסל למצווה לגמרי מטעם מצווה הבאה בעבירה', ויוצאים בו ידי חובת המצווה".
לפי המכון ההלכתי, במקום שיש ספק אמיתי אם המוכר עוסק בשחור או שהמוכר מבריח איזה מס האמור לחול על העסקה, אף שהקונה התרשל מלברר את המציאות, יכול הקונה לברך ברכת המצווה על החפץ שקנה אפילו אם מתברר לו אחרי כן שהמוכר אכן מתעסק בשחור והבריח מסים בעסקת הקניה.