פרק י"א: שנים רבות עוקב בדאגה כותב השורות אחר התפתחות מתחם 'חורבת הגרדי' (שיח ערבאווי) ביער בן שמן ל"קבר מתתיהו".
"עוקב" ניחא, אולם מדוע "בדאגה"?!
התמונות שצולמו בנר חמישי דחנוכה, הוכיחו "את אשר יגורתי בא לי".
- מסורת חנוכה: מקובלים ספרדים בכפר מודיעים • פרק א'
- מסע מעמיק: היכן הכפר מודיעים וקבר מתתיהו? • פרק ב'
- ערב חנוכה: ריקודים, י"ג מידות וחיבוקים בקבר מתתיהו • פרק ג'
- היכן קבר מתתיהו? והצלב ב"קבר המכבים" • פרק ד'
- בית הכנסת בחורבת 'אום אל עומדן' - של מתתיהו? • פרק ה'
- הקברים בכביש 443 שנחשדו כ'קבר מתתיהו' • פרק ו'
- "קובור אל-יהוד"; התלמידים ש'חשפו' את 'קברות המכבים' • פרק ז'
- הגאון מחו"ל שציטט את מנהג המקובלים - וחטף • פרק ח'
- "אפילו לא סוס"; השטות שמכונה "קבר מתתיהו" • פרק ט'
- המקובל שזיהה מראש את "קבר מתתיהו" • פרק י'
התמונות והסרטונים המטרידים כל נפש יהודית, בהם נראים קבוצת נשים וגברים רוקדים מול ספר תורה פתוח במתחם "קבר מתתיהו" ושומעים בקול גדול שיר חילוני על חנוכה: "על הניסים ועל הנפלאות אשר חוללו המכבים" בהשמטת הסעייתא דשמיא, הוכיחו שהמקום זקוק להכוונה של גדולי ישראל, ורשויות החוק.
על קדושת מערת אליהו התבטא מרן שה"ת הגר"ח קנייבסקי שהוא בגדר "בית כנסת עתיק".
מה נאמר על "קבר מתתיהו"?! - "בית כנסת מעורב חדש??".
אין בדל של ראיה שהנ"צ הספציפי הוא קברו של מתתיהו, ומשכך למקום לא מגיעים גבאי צדקה שמבטיחים בעבור תרומה - ישועה לאחר תפילה קצרה בקבר, כפי שנפוץ בשנים האחרונות בקברי הצדיקים מפורסמים כגון רשב"י, קבר רחל, חנינא בן דוסא ועוד.
אלו שכן מגיעים למקום להשתטח, לרוב, הינם יהודים מסורתיים ששמחים על ההזדמנות להשטתח ב"מקום קדוש" במרכז הארץ מבלי להצפין להרי הגליל המרוחקים.
האמת המחקרית האם מתתיהו כהן גדול נקבר במקום או לא, אינו הדיון במאמר זה.
הנושא הוא ביזוי ספר תורה, ונתינת גושפנקה למבנה בו מתקיימת תפילה שלא על פי ההלכה.
הדבר דורש תיקון באופן מיידי, שכן בשנה שנתיים האחרונות חרדים רבים מגיעים למקום בימות החנוכה, ובמקום מתקיימת תפילה ללא מחיצה, בדיוק כפי שהיה בכותל המערבי לפני מאה שנים כשהשלטון הבריטי סירב להציב במקום מחיצה בין הגברים והנשים.
לא כבודו של מתתיהו כהן גדול חשוב פה (בהתבסס על קביעת מומחים שקברו לא פה), מה שחשוב פה הוא כבוד ספר התורה!
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com