פרק ו': האפשרות שנשללה לזיהוי קברות המכבים; לפני עשרות שנים התגלתה מערת קבורה צמוד לכביש 443, מהתקופה החשמונאית, והיו שצהלו וחשבו שהנה נמצאו קברות המכבים.
- מסורת חנוכה: מקובלים ספרדים בכפר מודיעים • פרק א'
- מסע מעמיק: היכן הכפר מודיעים וקבר מתתיהו? • פרק ב'
- ערב חנוכה: ריקודים, י"ג מידות וחיבוקים בקבר מתתיהו • פרק ג'
- היכן קבר מתתיהו? והצלב ב"קבר המכבים" • פרק ד'
- בית הכנסת בחורבת 'אום אל עומדן' - של מתתיהו? • פרק ה'
הארכיאולוג שמעון ריקלין חפר במקום, ומצא גלוסקמאות (ארונות קבורה) שעליהם נכתבו שמות ביוונית ועברית כגון: 'שמעון (בר) אלעזר'. ו'חשמנ...'. מסקנת החפירה בראשות שמעון ריקלין, העלתה שקברים אלו הם אכן מהתקופה החשמונאית, אולם לא קברי מתתיהו ובניו.
מעניין לציין שהיה זה לפני יותר משלושים שנים, ונערכו כנגד ריקלין הפגנות בכיכר השבת (המקום הגיאוגרפי כמובן), ואף הגיעו לאתר החפירה ביער בן שמן, חברי כנסת ממפלגות ש"ס ויהדות התורה למחות כנגדו.
בשיחה שערכתי עם שמעון ריקלין נאמר לי, שהרב רביץ המנוח ויבדלח"ט אריה דרעי באו למחות על הענין, והוא שוחח עמהם והסביר להם שלפי ההלכה מותר לגעת בקברים ההם. לאחר הביקור ההוא מציין ריקלין שהם הפסיקו לדבר כנגדו.
ברם, כמו בימינו, חפירת קברים הינם עסק נפיץ למדי, ובזמנו פורסם פַּשְׂקֶוויל כנגד ריקלין, שם תחת הכותרת "צא טמא" נטען בין היתר שהוא "משחית ומזה קברי ועצמות גיבורי האומה ולוחמיה המכבים מבית חשמונאי".
יש לציין שפרט לפשקוויל זה, אין שום מקור שטוען שמערת הקבורה הזו, היא קברי המכבים מבית חשמונאי, ולהיפך: בשיחה שערכתי עם שמעון ריקלין סיפר לי, שלמרות שישנם שטוענים בשמו שהמקום מזוהה כקברות החשמונאים, אין לדבר כל שחר, וכאמור מדובר בקברות מהתקופה החשמונאית, ואין כל בדל של ראיה שמדובר במתתיהו ובניו, ולהיפך – ברור שלא מדובר בהם.
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com