עובדים עלינו בעיניים?

מרתיח: האמת מאחורי "הורדת המיסים" על רכבים חשמליים 

צמצום עליית המס על רכבים חשמליים נראית כהקלה זמנית, אך למעשה מדובר במהלך שיטתי שמייקר את כל היבטי הבעלות על רכב | מהתייקרות מס הקנייה, עלויות הביטוח, החלפים והטסטים – ועד לעליית מחירי טעינת החשמל ואגרת הרישוי – החזקת רכב בישראל הופכת לנטל כלכלי כבד יותר מאי פעם (כלכלה, רכב)

|
5
| כיכר השבת |
המס לא יעלה כמתוכנן, אך תשלמו את ההפרש בדרכים אחרות (צילום: Shutterstock)

ההודעה על הפחתת העלייה המתוכננת למס הקנייה על רכבים חשמליים מ-83% ל-45% התקבלה בציבור בנימה אופטימית, אך מבט מעמיק יותר מגלה מציאות אחרת.

משרד האוצר אמנם הציג את המהלך כהקלה לציבור הנהגים, אך בפועל כמעט כל היבט שקשור לבעלות על רכב — חדש, משומש, חשמלי או בנזין — עומד בפני התייקרות.

לא מדובר רק ברכישת רכב, אלא גם בתחזוקה השוטפת שלו, מהביטוח ועד הטסטים, הרישוי, והטעינה.

מס הקנייה על רכבים חשמליים: פחות דרמטי, אבל עדיין כואב

עד כה, מס הקנייה על רכבים חשמליים עמד על 35%, אך החל מינואר 2025 הוא יעמוד על 45% (ולא על 83% כפי שתוכנן במקור).

לכאורה מדובר ב"ניצחון" לציבור, אך בפועל זהו מהלך שמייקר את הרכבים החשמליים באלפי שקלים.

יבואני הרכב צפויים לשחרר בחודש דצמבר מכוניות שנכנסו לישראל לפי מס הקנייה הישן, אך בחודשים הבאים יגמר המלאי הזה והעלויות החדשות יגולגלו אל הצרכן.

הרפורמה במס הירוק: כל מכונית בנזין עומדת להתייקר

רכבי בנזין, שעד כה נהנו מהטבות מס על סמך נוסחה ששקללה את רמות הזיהום, ייפגעו גם הם. החישוב החדש מחמיר את אמות המידה של הגזים המזהמים, מה שמקטין את ההטבות הניתנות לרכבים פחות מזהמים.

ההטבה המרבית תרד מ-17 אלף שקל ל-13 אלף שקל בלבד, מה שיביא להתייקרות של אלפי שקלים על כל רכב חדש.

אגרת רישוי על רכבים חשמליים: מ-426 ש"ח לאלפי שקלים

עד כה, בעלי רכבים חשמליים נהנו מאגרת רישוי נמוכה – 426 ש"ח בלבד.

החל מינואר 2025, ההטבה תבוטל, ובעלי רכבים חשמליים יידרשו לשלם אגרה מלאה, שתיקבע לפי מחיר הרכב כשהיה חדש, כאשר כבר היום מקבלים בעלי רכבים חדשים אגרה לתשלום על שנת 2025 כשהיא גבוהה במאות אחוזים לעומת האגרה האחרונה.

בעלי רכבים יוקרתיים במיוחד עשויים לשלם אלפי שקלים עבור אגרת הרישוי השנתית. גם בעלי רכבים חשמליים משומשים ייפגעו מהמהלך הזה.

התייקרות מחירי הטסטים לרכב – לא רק לרכבים חשמליים

לאחר מאבק ממושך, איגוד מכוני הרישוי קיבל אישור להעלות את מחירי הטסטים. החל מהשבוע שעבר, מחירו של מבחן רישוי רגיל עלה מ-96 ש"ח ל-117.6 ש"ח.

גם מבחנים חוזרים (לאחר כישלון) יתייקרו, מ-19 ש"ח ל-27.8 ש"ח. השינוי הזה משפיע על כלל הנהגים בישראל, ללא קשר לסוג הרכב שברשותם.

עליית המע"מ: גם כאן לא תהיה הנחה

מע"מ, אחד המיסים הבולטים ביותר המשפיעים על מחיר הרכב, יעלה מינואר 2025 מ-17% ל-18%. זהו שינוי קטן באחוזים, אך השפעתו דרמטית כשמדובר בעסקאות גדולות כמו רכישת רכב חדש.

במונחים כספיים, מדובר בתוספת של מאות ואלפי שקלים על כל רכב.

עליית מחירי הביטוח: מהפכה שקטה עם תג מחיר כבד

מחירי ביטוח הרכב בישראל עלו בשנתיים האחרונות באופן הדרגתי, וגם בשנת 2025 צפוי המשך מגמת ההתייקרות.

הסיבה לכך היא עלייה בעלויות תיקון רכבים (שנובעת ממורכבות הטכנולוגיה של הרכבים החדשים) לצד עלייה במספר גניבות הרכב.

המשמעות – תוספת של מאות עד אלפי שקלים בשנה לעלות הביטוח עבור הצרכן.

התייקרות טעינת רכבים חשמליים

טעינת רכב חשמלי, שהייתה אחד היתרונות המרכזיים לבעלי רכבים חשמליים, הולכת גם היא להתייקר. כפי שדיווחנו כאן ב'כיכר השבת' תעריף החשמל צפוי לעלות ב-3.8% בינואר, מה שישפיע ישירות על טעינת רכבים בעמדות טעינה ביתיות וציבוריות.

בנוסף, חברות הטעינה הציבוריות כבר הודיעו על עדכון תעריפים. התייקרות זו תשפיע בעיקר על צרכנים שאין להם אפשרות להטעין בבית, מה שיכול לייקר בעשרות שקלים כל טעינה.

מחירי הרכבים המשומשים יישארו גבוהים

כאשר מחירי הרכבים החדשים עולים, מחירי הרכבים המשומשים נוטים להישאר גבוהים. מחסור במלאי רכבים חדשים בשוק (בשל עיכובי יבוא) והעובדה שמחיר מכונית חדשה עולה, גורמים לעליית הביקוש לרכבים משומשים. התוצאה – מחירי המשומשות יישארו קשיחים או אפילו יעלו.

עליית מחירי החלפים:

תיקון רכב במוסך כבר הפך להוצאה כבדה, והעלויות ממשיכות לטפס. מחירי חלפים התייקרו בשל עלויות שינוע גבוהות יותר, ירידה בהיצע החלקים הזולים מטורקיה, והעלאת מחירי האחסון במחסנים לוגיסטיים.

כל תיקון שגרתי הפך יקר יותר, כאשר גם חלפים פשוטים עולים עשרות עד מאות שקלים יותר מבעבר.

לסיכום

נראה שהפחתת העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים היא בבחינת "מעט מדי ומאוחר מדי". בעוד שהתקשורת ואיתם האזרחים התמקדו בהישג הזה, יתר ההתייקרויות נותרו בצל.

מס הקנייה יעלה, מחירי הביטוח, החלפים והטסטים מתייקרים, ואגרת הרישוי על רכבים חשמליים תקפוץ בצורה דרמטית.

כל אלה מציירים תמונה ברורה – עלות הבעלות על רכב פרטי, מכל סוג שהוא, תעלה באופן משמעותי בשנת 2025. הציבור הישראלי ייאלץ להוציא אלפי שקלים נוספים מדי שנה רק כדי להחזיק ברכב פרטי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

5 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

3
נראה לי חיובי שמעלים את המיסים על רכבים, אחד המוצרים היותר מזיקים ולא חיוניים, עדיף מהעלאת מיסים אחרים
אריק1
חיובי אם התחבורה הציבורית מעולה. ניסינו בתחילת חיינו להסתדר בלי רכב והשירות היה כל כך נורא שמהר מאוד קנינו רכב.
אא
תגובה לאריק
יגאל
2
בושה שבכל העולם מנסים לעזור לאזרחים ורק בארץ לא מפסיקים לעלות מיסים וחונקים את האזרח הפשוט.. אם זה היה בצרפת היא הייתה בוערת.
כפיר
1
כל הכבוד לממשלת ימין ימין תמשיכו לדאוג לדפוק את כולם
Hoki
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות