הטור דלהלן היה צריך להופיע עד לפני חודשים לא מעטים במדור צרכני-כלכלי העוסק בענייני צרכנות. ברם, בעקבות התקנות החדשות שאושרו לפני כשלושה חודשים ע"י ועדת הכלכלה, נוספו עוגנים משפטיים חשובים המסדירים את הסוגיה הצרכנית החשובה הזו. שנים רבות התנהלו המאבקים הללו בזירה הציבורית כשלא הייתה כל סנקציה משמעותית כנגד עסקים אשר סירבו לאפשר החזרת מוצרים, כיום מעוגנת מדיניות החזרת המוצרים בחוק.
עד לחקיקה הנוכחית חויב הספק להשיב את התמורה רק בעסקאות מיוחדות כגון עסקאות רוכלות, עסקאות באמצעות הטלפון, האינטרנט וכדומה. בתקנות החדשות (תקנות הגנת הצרכן ביטול עסקה התשע"א - 2011 שכאמור אושרו לאחרונה, נקבע שאת רוב המוצרים והשירותים ניתן לבטל ולהחזיר במגבלות שונות, ובהתאמה למוצרים. ממש כמו באמריקה!
התקנות קובעות זכות לקבלת כסף מזומן (לא זיכוי או מוצר חילופי) על החזרת רוב מוצרי הצריכה כגון ריהוט, ציוד לבית ולגן, מכשירים חשמליים, ביגוד והנעלה. כמו כן, יוחזרו הכספים עבור שירותים כמו נופש, תקשורת ומינויים לשירותים אינטרנטיים שונים. ביטול העסקה, כך נקבע, יחייב את הצרכן לכל היותר בדמי ביטול בסך 5% מערך המוצר או השירותים או 100 ₪ (הנמוך מבין השניים).
מוצרים שאינם ניתנים להחזרה כלל
בחוק שבעיקרו נועד להיטיב עם הצרכנים, יש גם התחשבות באינטרסים הכלכליים של בעלי העסקים ובאינטרסים ציבוריים אחרים. לכן, במוצרים מסוימים כגון מוצרי מזון, תרופות, מוצרים מתכלים, ריהוט שהורכב בבית הצרכן, מוצר שיוצר בהתאמה ספציפית ללקוח על פי מידות או מוצרים שערכם אינו עולה על 50 ₪ - אין החוק מחייב את המוכר לקבל את הטובין חזרה.
התנאים הבסיסיים להחזרה
עקרונית חל החוק רק על מוצרים שלא נעשה בהם שימוש ושלא נפגמו ע"י הצרכן. החזרת המוצר באריזתו המקורית תהווה הוכחה לכאורה לאי-שימוש במוצר. ברם, חשוב לזכור כי ככלל פתיחת האריזה לא תחשב בהכרח לשימוש במוצר. בהקשר זה יש לציין כי בכל הנוגע למוצרי חשמל רגע חיבור המוצר לחשמל הוא הרגע הקריטי המגדירו כמוצר משומש.
דבר הכרחי נוסף לצורך החזרת המוצר הוא הוכחת קנייה. חשוב לציין כי החוק לא מחייב הצגת חשבונית או קבלה דווקא, אלא אף תדפיס רישום הפעולה בפירוט כרטיס האשראי, או כל הוכחה אחרת לרכישת המוצר באותה חנות, תאלץ את המוכר להשיב לכם את כספכם.
תוך כמה זמן ניתן להחזיר את המוצר?
רוב המוצרים - כגון מכשירי חשמל, ריהוט או ציוד לבית ולגן - בתוך 14 יום מיום הרכישה
ביגוד והנעלה - בתוך 2 ימי עסקים מיום הרכישה.
נופש וחוגים - טיסות וחבילות נופש, וכן קורסים וחוגים, ניתן לבטלם בתוך 14 ימים מיום ההתקשרות עם הספק, אך לא יאוחר מ-7 ימים קודם למתן השירות.
חוזים מתמשכים - כגון חוזה עם חברות הטלפונים, האינטרנט הסלולרי (גם אם התחייבתם בחוזה ל- 36 חודשים), מינוי למועדון כושר או לכל מועדון חברים אחר - בתוך 14 יום מיום החתימה על החוזה.
מה עושים כשבעל העסק או החברה מסרבים לקבל את המוצר חזרה?
האפשרות הראשונה היא לפנות למשרד התמ"ת או למועצה לצרכנות, ולהתלונן על אותו ספק. בנוסף, וזאת בעקבות התקנות החדשות, ניתן לפנות גם לבית המשפט המוסמך (תביעות קטנות, שלום או מחוזי) בבקשה כי יאכוף את החזרת הכסף על בעל העסק, ואף לפצות אותנו במידת הצורך.
טור זה מתייחס לעיקרי התקנות החדשות, ואין הוא מתיימר לסקור את כל פרטי תקנות אלה. מי שמעוניין להעמיק יותר, מומלץ לעיין בהוראות החוק הרלוונטיות אשר צוינו לעיל.
סייע בעריכה עו"ד ש´ בירנבאום
מדור זה מהווה שירות לציבור ונועד להעשרת הציבור. אין האמור במדור זה מהווה תחליף לייעוץ או ייצוג משפטי הולם ואין לראות באמור בו ייעוץ או ייצוג משפטי אישי מכל סוג שהוא . כל העושה שימוש במידע עושה זאת על אחריותו בלבד.
שאלות ניתן להפנות לעו"ד ישראל תעיזי למייל law773@gmail.com