"מכס אפס", זו שמה של התוכנית שהוצגה בדרך לנסות ולהוריד את יוקר המחיה במדינת ישראל, אשר כללה הפחתה של מכסים על מגוון מוצרי מזון, מוצרי צריכה, מוצרי תעשיה וחומרי גלם לבניה. האם התוכנית שינתה את המחירים?
בשעה זו (ראשון) מתפרסם כי ע"פ טיוטת דו"ח מחקר של רשות התחרות שפורסמה היום להערות, הפחתת המכס על שימורי טונה התגלגלה במלואה לצרכנים וחסכה לציבור כ-27 מיליון שקל בשנה.
מתוצאות מחקר רשות התחרות העלו כי הפחתת המכס על יבוא שימורי טונה ארוזים בהיקף של 3.5 ₪ לק"ג הובילה לירידה של כ-3.9 שקלים במחיר לצרכן של שימורי הטונה המיובאים, ולירידה ממוצעת של כ-2.7 שקלים לק"ג במחיר לצרכן של כלל שימורי הטונה (כולל אלו שנארזים בישראל). הפחתת המכסים הובילה לחסכון שנתי של כ-38 מיליון שקלים בהוצאות משקי הבית, אל מול אובדן הכנסות ממשלתיות ממכס בהיקף של עד כ-11 מיליון שקלים.
בין השנים 2016-2013 יושמה באופן הדרגתי הפחתת מכס על יבוא שימורי טונה ארוזה לישראל, בהיקף כולל של 3.5 שקלים לקילו. בתקופה זו וגם בשנים שאחריה (בין סוף 2013 ועד סוף 2017), נרשמה ירידה איטית ומתמשכת במחיר לצרכן של שימורי טונה בישראל, בהיקף כולל של כ- 3.3 שקלים לקילו.
היות שהמחיר לצרכן של שימורי טונה מושפע מגורמים רבים, בראשם מחירה העולמי של הטונה הגולמית, בחנה רשות התחרות את תרומתה של הפחתת המכס לשינויים במחיר לצרכן. בדיקת חטיבת המחקר של הרשות העלתה כי הפחתת המכס על יבוא טונה ארוזה גררה ירידת מחיר לצרכן, וכן כי אחריה נרשמו ירידה בריכוזיות הענפית, עלייה בכמות המיובאת, עלייה במגוון המוצרים המיובאים וכן כניסה של יבואנים חדשים. נמצא כי מחירם הממוצע לצרכן של שימורי הטונה המיובאים ירד בעקבות הפחתת המכס ב- 3.9 שקלים, ירידה גדולה יותר מהפחתת המכס עצמה. במקביל, נראה שגם הספקים של מוצרי הטונה שנארזים בישראל, שלהם בתקופה הנבחנת חלק הארי מסך המכר של שימורי טונה ברשתות שיווק המזון (בין 85%-92%), הגיבו להורדת המכס, על אף שלא נהנו ממנה. בהתאם, מחירם הממוצע לצרכן של כלל מוצרי הטונה המשומרת ירד כתוצאה מהפחתת המכס בכ-2.7 שקלים.
מבחן עלות-תועלת משקי מצביע גם הוא על תועלת משמעותית כתוצאה מהפחתת המכס- הפחתת המכס הובילה לחסכון מצרפי בהוצאות משקי הבית של כ-38 מיליון ₪ לשנה, אל מול אובדן ההכנסות ממשלתיות ממכס המוערך בהיקף של עד כ-11 מיליון שקלים.
נוסף על התועלת הציבורית הנובעת מירידת המחיר לצרכן, נמצא כי במקביל להפחתת המכס גדל מגוון המוצרים והמותגים המשווקים לצרכן ברשתות שיווק המזון, וכן נרשמו כניסה של ספקים חדשים לענף וירידה בריכוזיות הענפית.
עוד נמסר מרשות התחרות כי היא רואה בחיוב את מדיניות הסרת החסמים על היבוא - הן אלו המכסיים והן החסמים האחרים, וקוראת להמשך מגמה זו. הממונה על התחרות ציינה כי ההשפעה הרחבה של הפחתת המכס על הטונה גם על המוצרים המתחרים, שלא הושפעו ישירות מההפחתה, מאותתת כי הפוטנציאל התחרותי הטמון בהפחתת מכסים עשוי להתפרס אף מעבר להשפעות הישירות החזויות. עוד ציינה הממונה כי זהו מקרה נוסף שבו רואים בבירור איך הקלה בחסמי היבוא יוצרת שיפור תחרותי ומתגלגלת לכיסם של הצרכנים.