בעקבות עיצומי עובדי חברת החשמל שנמשכים כבר שבועיים, הנהלת החברה מתכננת לצאת בחמישי הקרוב בקמפיין הסברה לציבור הלקוחות על האפשרות שאלו ייאלצו לשלם תשלום מאוחר ואף משולש על חשבון החשמל שלהם בסוף הקיץ ולקראת החגים. מדובר בחשבונות גדולים במיוחד לאור העובדה שבדרך כלל בקיץ בשל המזגן הסכומים עולים משמעותית.
ביום חמישי ייערך דיון חדש בבית הדין האזורי לעבודה בבקשות ההנהלה לבטל חלק מהעיצומים בחברה אך לא ברור האם אכן הנושא ייפתר. בשבועיים האחרונים השבית ועד העובדים את גביית החשבון מלקוחות החברה דרך מרכזי 103. נכון לעכשיו, ניתן לשלם רק דרך האפליקציה בסלולר, באתר האינטרנט של החברה ובדואר.
לפי נתוני חברת החשמל, התשלום התקופתי (כ־60 יום) הממוצע נע סביב 700–800 שקל. עם זאת, בתקופת הקיץ נרשמת עלייה של 45%–55% בהיקף החשבונות, ואלו עומדים בממוצע על כ־1,100 שקל. ההערכות הן שאם הגבייה תוקפא לשבועות ארוכים ועד לבחירות לוועד שיתקיימו בספטמבר, הצרכנים השבויים בידי החברה עלולים לקבל חשבונות חשמל של אלפי שקלים לתשלום מיידי.
השבתת הגבייה היא תולדה של עיצומי הוועד לאחר שמשרד האנרגיה חזר בו מהבטחתו לחברת החשמל להקים את יחידות הכוח החדשות שיחליפו את ארבע היחידות בפחמיות בחדרה. שר האנרגיה יובל שטייניץ הטיל לבסוף את משימת הפיתוח על הסקטור הפרטי. המשמעות היא שכ־11% מייצור החשמל נלקחו מידי החברה.
בחברת החשמל לא יודעים כמה זמן ניתן יהיה להמשיך בפעילות ללא גבייה או עם גבייה חלקית שפוגעת בתזרים החברה. ובדוחות הכלכליים שלה
לפי דיווחי החברה לבורסה, ההכנסות ברבעון השני של כל שנה נמוכות יחסית ואלו עמדו ב־2015 וב־2016 על כ־5 מיליארד שקל. ככל שהקפאת הגבייה תיכנס לרבעון השלישי, מדובר במכה פיננסית לחברה, כיוון שזהו הרבעון הרווחי ביותר שלה, עם הכנסות של כ־7.1 מיליארד שקל באותן שנים.
מחברת החשמל נמסר כי "בשל העיצומים לא נשלחו ללקוחות החברה חשבונות החשמל עבור חודשים מאי־יוני, וזה יומיים ניתן לשלם חשבונות שהתקבלו עד כה באמצעות אתר האינטרנט, דואר ישראל ומערכת המענה הקולי IVR בלבד".