לומדי הדף היומי עסקו השובע בסוגיית מרתקת הדנה במיקומו של גן-עדן התחתון (זה שנמצא בעולם הזה) שממנו גורש אדם הראשון אחר שחטא בעץ הדעת, לפי הרשב"ם ובעלי התוספות הוא ממוקם במזרח העולם.
גם במסכת עירובין האמורא ריש לקיש (שם יט א) נדרש לאתר את פיתחו של גן עדן, וכפי שהובא בגמרא גן עדן נמצא בעולם הזה – אם בארץ ישראל, בית שאן פתחו. אם בערביא, בית גרם פתחו ואם בין הנהרות הוא – דומסקנין פתחו.
ועל כך כותב הרמב"ן "דבר זה עיקרו בתורה ופירושו בדברי סופרים שגן עדן מצוי הוא בעולם הזה במקום ממקומות הארץ, ושארבע נהרות יוצאין משם ואחד מהם בא אדם לקוברה שם, ושם הריח מריחות גן עדן, כאותו הריח שהיה שם. רצה לחצוב יותר, יצתה בת קול ואמרה: דייך. באותה שעה עמד ולא חצב יותר, ושם נקבר.
באשר למיקומו המדויק, מצטט הרמב"ן את ה'פרקי דרבי אליעור' הדורש את הכתוב בפרשתנו ויגרש את האדם" – בארץ". גרשהו ויצא אדם וישב לו חוץ לגן עדן בהר המוריה, ששער גן עדן סמוך להר המוריה, עשה אותו גן ממש".
חיפושים קדחתניים
כשאספלקינוס וארבעים חרטומים חיפשו את גן עדן: רמב"ן מספר (כתבי הרמב"ן בהוצאת מוסד הרב קוק, ח"ב "תורת האדם" שער הגמול עמ' רצ"ה): "ובספרי הרפואות ליוונים הקדמונים, וכן בספר אסף היהודי, סיפרו כי אספלקינוס, חכם מקדוני, וארבעים איש מן החרטומים מלומדי הספרים הלכו הלוך בארץ ועברו מעבר להודו קדמת עדן למצוא קצת עלי הרפואות ועץ החיים, למען תגדל תפארתם על כל חכמי הארץ, ובבואם אל המקום ההוא ויברק עליהם להט החרב המתהפכת, ויתלהטו כלם בשביבי הברק, ולא נמלט מהם איש, ותשבות חכמת הרפואה מן העמים ההם ימים רבים... וכל אלה דברי אמת הם גלויים ומפורסמים גם היום, כי רבים מבאי הארץ הלזו ארצה בני קדם יראו מרחוק הלהט המתהפך"
דעות נוספות למיקום גן עדן
אין אלו השיטות היחידות. אברבנאל (בראשית) נוקט בשם הראשונים, שגן העדן נמצא על קו המשווה, וכן כתב המקובל רבי שלום שרעבי ("נהר שלום", מובא ב"סוד ישרים" ל"בן איש חי", ח"ה סימן ו'), ואילו מדברי רבי חיים ויטאל ("עץ החיים" שער מ"ב פ"ב) עולה, שגן העדן נמצא באמצע כדור הארץ, כאשר הכדור מקיפו מכל צד.
בהערות "חזון יואל' על שער הגמול, העיר שכיום אין איש מאתנו יודע מקומו של גן עדן, ואין מי שרואה את להט החרב המתהפכת, וגם לא שמענו על זה מהמומחים והבקיאים בצורת הארץ ומקומותיה. "ומבואר שלהרמב"ן היה כל זה
מקור אחר המצביע על מיקומו של גן עדן במערת המכפלה שבחברון, מופיע בזוהר הק' ורות עט): בשם רבי קסמא, שמערת המכפלה סמוכה לפתח גן עדן. ובשעה שמתה חוה גלוי ומפורסם - אבל אצלינו כבר נשכח".
מבוקש מספר 1
למרות כל ציוני הדרך הללו, מעולם לא הצליח בן תמותה להגיע לגן העדן התחתון. הראשונים מבארים שהכרובים ולהט החרב המתהפכת שהציב הקב"ה בעת שגירש את אדם הראשון מגן עדן, מונעים מיצורי אנוש לחשוף מקום זה. אברבנאל, מנסה לשער מספר אפשרויות לעובדה שמקום זה לא נתגלה, ובין השאר הוא משער, אך דוחה זאת מיד, כי גן העדן נמצא בתחתיתו של הר געש, הפולט אש מתלקחת ללא הפוגה.
גן עדן האישי
ברובד עמוק ומפתיע יותר, נמצא בכתבי מוהר"ן שגן העדן מצוי בכלל בתוכנו (ליקוטי מוהר"ן' א, רפו): "כי יש גן עדן והם שתי בחינות, גן ועדן והם בחינת חכמה עילאה וחכמה תתאה. כי עיקר תענוג גן עדן הוא השגת חכמת אלוקות, שהם בחינת גן עדן. אך לזכות לזה אי אפשר כי אם על ידי פרת הסובב ארץ ישראל, וכל מה שבא בכתוב מפשוטי סדר בראשית הכול אמת אין מקרא מהן יוצא מידי השערים, אך אלו השערים גנווים ושמונים בארץ". וכיצד זוכים לכך? "על ידי לימוד פוסקים זוכין להיות מלך ומושל בארץ, ואו יכולים להעמיד ולהקים השערים שטבע ופשוטו".