מחקר שנערך לבקשת וועדת הכספים של הכנסת מגלה מגמת מהפך בשוק קמעונאות המזון. נתח השוק של הרשתות הגדולות (שופרסל, מגה, הריבוע הכחול) בנסיגה לעומת עלייה בנתח השוק של הרשתות הפרטיות (רמי לוי וכו').
מהמחקר עולה כי נתח הרשתות המובילות ב-5 השנים האחרונות ירד מ-69% ל-58%, לעומת עלייה של חלק מן הרשתות הפרטיות מ-31% ל-42%. אך עדיין למרות העלייה בנתח הרשתות הפרטיות עדיין הנתונים מצביעים על מגזר ריכוזי יחסית".
המחקר נערך על פי בקשתה של ח"כ גילה גמליאל, חברת ועדת הכספים העומדת בראש השדולה להוזלת מחירי המזון. אחרי חמישה עשורים של ריכוזיות, בכדי להוזיל את מחירי המזון החלו בכנסת לקדם את התחרותיות בנושא. כעת נראה כי סוף-סוף יש שינוי מגמה, וגוברת התחרותיות בשוק.
אך בשוק הקמעונאי עדיין לא מרוצים: "צריך להגביר את התחרותיות בתחום, אין ספק, אך זה לא מספיק. הרשתות הפרטיות נותנות "פייט" ומוזילות את המוצרים, אך החוק צריך לתמוך במגמה הטוב שמסתמנת כעת בתחום".