תופעת אפליקציות ה-Freemium תדעך? ענקית האינטרנט Google הודיעה אמש (מוצאי שבת), כי תחדל מלסמן את מוצרי ה-Freemium, שמציעים הורדה חינם, אך תכני האפליקציה הינם בתשלום, כאפליקציות חינמיות.
כולנו מכירים את אותן אפליקציות, הניתנות להורדה בחינם אך השימוש בהן הינו בתשלום. כך למשל האפליקציה שהייתה פופולארית במיוחד עד לאחרונה, ה-Candy Crush Saga. האפליקציה אמנם ניתנת להורדה בחינם, אך כדי להמשיך בשלבים המתקדמים שלה, לעתים מתחייבים בתשלומים שונים.
הדבר הינו בעייתי במיוחד אצל ילדים, שהוריהם מפקחים בדרך כלל על הליך הרכישה מחנות האפליקציות. אך לעיתים קרובות מפספסים את החיובים המבוצעים מתוך האפליקציה עצמה. זאת מלבד העובדה שחברות אלו מרוויחות מיליוני דולרים, על ידי פיתוי הציבור בשימוש חינמי בתחילה. ורק לאחר מכן גובות סכומים גבוהים תמורת המשך השימוש.
כעת, לאחר שננזפה על ידי נציבות האיחוד האירופאי, החליטו בגוגל להפסיק את תיוג אותן אפליקציות כחינמיות. בנציבות האיחוד האירופי, שנחשב כגוף בעל השפעה נרחבת על השוק הדיגיטלי, מתחו ביקורת ואמרו כי הם רואים בדאגה את סימון מוצרי ה-Freemium כמוצרים חינמיים.
גוגל הסכימה כאמור לחדול מלתייג את אותן אפליקציות כחינמיות, וכן תמנע כתיבת המילה חינמי בתיאור האפליקציה. כמו גם ימנעו מהמפתחים לכוון את מוצרים אלו כמיועדים לילדים, שמטבע הדברים אחראיים פחות, ונוטים לבזבז יותר על מוצרים שאדם מבוגר ימנע מרכישתו המיותרת.
כעת נציבות האיחוד האירופאי משבחת את חברת גוגל, שתכניס את השינויים עד לסוף חודש ספטמבר. בתוך כך, חברת אפל, שנתבקשה גם היא לפעול בנושא, הודיעה כי לא תשנה את התיוג. וכי העניין שייך למפתחים יותר מאשר לאפל.
בשנים האחרונות נתבעו גוגל ואפל בתביעות ייצוגיות בעולם בנושא זה, על ידי הורים לילדים שביצעו רכישות מתוך אפליקציות שתויגו כחינמיות. בטענה כי ההורים אשר מונעים מילדיהם לרכוש אפליקציות בתשלום, על ידי שימוש בתוכנות בקרת הורים. מצאו את עצמם משלמים את החשבונות שנוצרו מתוך האפליקציות הללו, למרות שמנעו רכישת אפליקציות בתשלום.
בעקבות תביעות אלו, הוסיפו זה מכבר באפל אזהרות מפני רכישות אלו, וכן הוסיפו אופציה במערכת ההפעלה Ios-7, שמונעת רכישות מתוך אפליקציות, כך יכולים ההורים למנוע מילדיהם לבזבז את כספם. אפל גם החזירה כ-32 מיליוני דולרים להורים, כחלק מהסדר שנחתם בין התובעים לאפל.