רבי שלום רוקח נולד ביער ברודי בשנת תקל"א אביו הגדול רבי אלעזר היה מגדולי תלמדיו של רבי חיים מצאנז, רבי אלעזר היה דור חמישי לרבי אלעזר רוקח מאמסטרדם בעל ‘המעשה רוחק’. אמו מרת רבקה העני הייתה בתו של רבי יהודה זונדל מגדולי כחמי הקלויד בבורדי. גם משחפתה משתרגת ועולה במעלת הייחוס והיא דור עשירי מאבנו טודרוס הלוי אבולעפיא בעל אוצר הכבוד.
חסידים מספרים שבעת לידתו של מרן השר שלום מבעלזא ישב זקנו רבי יהודה זונדל בסועדת מצווה, וסיפר לבני החבורה, והנה בחלומי אני רואה שעתיד אני להוליד בן שיאיר את העולם באור תורתו וצדקותו, ואני לא אדע מה זאת, הרי זקנתי ומאין לי בנים.
בתו שמעד בסמוך שמעה את דברי אביה ואמרה, יהי רצון שלפחות יצא ילד זה ממני, נענו החסדים וענו בהתרגשות אמן ואמן. ואכן יום לשנה נפקדה בתו וילדה את בנה רבי שלום. כבר בילדותו הצטיין רבי שלום בין שאר בני גילו, הדציק רבי משה ליב מססוב שהתגורר באותה העת בברודי, העיד עליו שזה הקטן גדול בישראל יהיה.
אביו של רבי שלום נפטר בדמי ימו, והניח אחריו שלושה בנים ושתי בנות רבי שלום היה הבן השלישי. אחרי מות אביו הצדיק גדל הילד אצל דודו אחי אמו רבי יששכר בר אב"ד סוקאל, דודו גדלו וחינכו על ברכיו, ולימים נתו לו בתו מרת מלכה לאשה, שאף התפרסמה בזכות עצמה בצדיקות ובמעלות רמות.
כבאותם הימים אך מחותנו התנגד שחתנו רבי שלום יהא חסיד, אך בתו הרבנית מלכה אשת סוד הייתה ולא גילתה לאביה שבעלה הוא חתנו הולך ונעשה לחסיד. עוד מספרים שהייתה עוזרת לו לצאת מן הבית דרך חלון החדראל בית מדרשו של המגדי רבי שלמה לוצקר בעל הדברת שלמה. ובכך לא נודע לחמיו בצאתו ובבואו.
רבי שלום ניצל את עתותיו ללימוד תורה ללא הפוגה, כנודע הוא פסק מלעשן במקטרת כי לפטם ולערוך את הטבק היה גוזל את זמנו ומאוחר יותר התנזר ממשקה חריף ומשכר.
הצדיק רבי שלום רוֹקֵחַ מבעלזא זי"ע נעשה לרבי מכונה בפי העולם השר שלום, מייסד שושלת בעלזא ובחסידות בעלז מכונה: דער ערשטער רב, (הרב הראשון), היה רב העיירה בעלזא משנת תקע"ז עד לפטירת ונלב"ע כבן ע"ו בכ"ז אלול תרט"ו.
1.
פעם בראש השנה כשנכנסו (ה"שר שלום" מבעלזא זי"ע עם בנו הרה"ק רבי יהושע מבעלזא זי"ע) לבית-הכנסת להתפלל, אמר אביו מרן מהר"ש למרן: "שם עומדים שני יהודים ומשוחחים, לך ושמע על מה הם מדברים". חזר ואמר ששמע אחד אומר לחברו: "אוי, היום ראש השנה, במה אנו באים לפני מלך מלכי המלכים?" אמר מרן מהר"ש שבכך ביטלו קיטרוג שהיה בשמים. על כל המלצות הסניגור על עם ישראל ענה המקטרג. טען הסניגור: ישראל נותנים צדקה, השיב כנגדו הקטיגור: גם הגויים נותנים צדקה ועוד כהנה וכהנה. רק כאשר אמר הסניגור שלישראל יש לב נשבר, לא יכול המקטרג לעמוד כנגדו, לפי שלב נשבר נמצא רק בישראל, ויהודים אלה, הם שביטלו את הקיטרוג בשמים.
2.
הנה אנו מתפללים בתפילת מנחה האחרונה של ערב ראש השנה סמוך לחשיכה ברך עלינו, והרי בעוד רגעים ספורים תסתיים שנה זו ותבוא שנה אחרת ומה זאת שמתפללים ברך עלינו את השנה הזאת? אלא רואים מכאן כמה גדולים דברי חז"ל שאמרו "תשועת ה' כהרף עין"…
3.
בטעם שהולכים לנהר בחודש ניסן לשאוב מים שלנו, כי בראש השנה זוכים לתשובה מיראה, ובפסח זוכים לתשובה מאהבה, וידוע (יומא פו:) כי בתשובה מיראה זדונות נעשות שגגות, ובתשובה מאהבה זדונות נעשות זכיות. ולכן בראש השנה שהוא זמן תשובה מיראה הולכים לנהר להשליך העוונות, כי גם שגגות אינן טובות לאדם, אבל בפסח שזוכים לתשובה מאהבה וזדונות נעשות זכיות, אז הולכים לשאוב בחזרה מה שהשליכו בראש השנה.
4.
מה שאומרים הושענא שואגים הושענא ולמה שאוגים והלא בימי ר"ה אמרו ולכ מאמינים שהוא לחש, ומבאר שאכן בימי הדין שיש מקטרגים צריך להיות בלחש, אבל כעת שהקב"ה מצמיח ישועה, יש לצעוק אל ד’ בשאגה שישלח ישיעות והשפעות טובות.