אתר צעירי ש"ס מפרסם היום מאמר שיופיע מחר בעיתון ´עונג שבת´ מבית ´יום ליום´, מאת הרב יוסף סופר:
ראשי ארגונים ומוסדות רבים מעוניינים שהציבור ישמע אודותם וידע על פעלם הברוך למען נושאים כאלה ואחרים. אחת השיטות השכיחות יותר בה משתמשים יחצני"ם היא לשלוף מתוך אירוע פשוט איזו שהיא כותרת מעניינת, כזו שתמשוך את תשומת לב הציבור מצד עצמה, להבליט אותה בכותרת רעשנית וסביבה להכניס ולשווק גם את שם הארגון, המוסד או כל נושא אחד שאין בו מן החידוש. זהו לימוד הזכות שיש לנו אודות הסערה שקמה השבוע סביב השמועה החדשה כאילו התיר הראשל"צ את אכילת התותים באופן גורף.
בשיעורו ההלכתי של הראשון לציון הגרש"מ עמאר שליט"א אותו נשא במהלך השבוע האחרון בביקורו במוסד חינוכי כלשהו הוא דיבר על נושא התולעים בפירות וירקות. הכותרת שהגיעה לתקשורת לאחר אותו ביקור הייתה אכן רעשנית וסנסציונית: בתוכן הידיעה החדשותית נכתב כי הגרש"מ עמאר "פסק נגד פסיקות רבנים אשר בתקופה האחרונה אסרו על אכילת תותים בשל תולעים שעלולים להימצא בפרי וקבע כי מספיק להשרות את התותים במים, לשטוף ולהוריד את החלק העליון בכדי לאכול את התותים". באותה ידיעה צוין כי הגרש"מ נימק את הדברים בכך ש"התורה אסרה על אכילת שקצים ורמשים שנראים בעין בלתי מזוינת ולא אסרה על חרקים שנראים רק במיקרוסקופ". גם העיתון הנפוץ במדינה לא בחל בפרסום הדברים, כנראה ללא בירור נוסף עם לשכת הרב.
האם זה נכון? האם אכן יצא הגרש"מ שליט"א נגד דעתם של פוסקים אחרים שלאחרונה הודיעו על חששות גדולים בנושא התולעים? האם אכן דעת הגרש"מ שהתולעים המצויים על התותים הינם בגדר שאינם נראים? מהי דעתו האמיתית של הגרש"מ עמאר שליט"א בנושא? גם אותנו זה עניין, יש לשאלות אלו השלכות על חיי היום יום שלנו וכן על הנהגותיהם של בתי ממכר למזון רבים.
ובכן בשיחה שניהלו צוות עונג שבת, המוסף התורני של יום ליום עם הגאון הראשון לציון בלשכתו ערב חג מתן תורה הם שמעו ממנו את דעתו הברורה באופן אישי, הגרש"מ אף הורה לרב יוסף סופר לכתוב בשמו את הדברים למען תתוקן המכשלה הנוראה.
הדברים היו בשעה לחוצה במיוחד, נושא משפטי סבוך הקשור לתחום הגיור עמד על שלחן הראשל"צ, נציגיו של אחד מארגוני זיכוי הרבים החשובים ביותר בארץ המתינו שעה ארוכה מחוץ לדלת בתקווה שהרב יוכל להתפנות לרגע קט ולכתוב אות בספר התורה שלהם. התחייבויות קודמות של הרב ולחץ עשייה גדול במיוחד הביאו את הרב לבקשם להגיע למחרת היום כדי שאכן הוא יוכל להתפנות לכתיבת האות ביישוב הדעת ונחת.
אולם חשוב היה לראשון לציון להבהיר את הדברים על אמיתותם ולכן התפנה מכל עיסוקיו לרגעים אחדים כדי להבהיר את דעתו הברורה והחד משמעית וכדי להסיר מכשול מיהודים שעלולים לטעות אחר כותרות שנכתבו בחוסר שימת לב מספקת.
"לא עלה על דעתי חלילה לחלוק על האיסור שבאכילת תולעים הנראים!" אומר הרב בנחרצות, זו הטעיה שאינה אמת, אמר.
בניגוד לנכתב באותה ידיעה ולפיה "העביר הרב הראשי שיעור בנושא ההיתר לאכילת תותים" מספר הרב כי שיעורו כלל לא התמקד בתותים. בשיעור עסקתי בתוכנה של תשובה הלכתית אותה כתבתי לאחרונה" אומר הרב שליט"א, באותה תשובה לא דיברתי כלל על התותים! עסקתי רק בדינן של תולעים שאינן נראות! כתבתי כדעתם של רבים מגדולי ההלכה בדורנו ובראשם מרן מאור ישראל (בשו"ת יחווה דעת חלק ו סימן מז) שאין בהן איסור ובעיון ההלכה חידשתי שיתרה מכך - הן אינן נחשבות כלל בדין תולעת!
בין הדוגמאות שעלו בשגרא דלישנא של הדברים היתה גם זו של התותים שאם יש בהן תולעים שכאלו לא הם האוסרות את התותים, אולם בוודאי שלא הייתה התמקדות עליהם כ"חידוש" או אפילו "פסק" מחודש. ובהחלט הדגיש הראשל"צ כי על פי מה שהתברר על ידי המומחים שעוסקים בחלק הטכני של ההתבוננות בתולעים הרי שכיוון שבתותים המציאות היא שישנן גם תולעים שכן נראות לעין רגילה בהתבוננות טבעית, בלי מכשירים, לכן יש להזהר בהן מאוד כדין כל אכילת תולעים שנאסרה בתורה ויש לבדוק אם ניתן לנקות מהן את התולעים ואם אין אפשרות לנקות מהן את התות בוודאי שאין לאוכלו.