ישבתי היום בבית הכנסת השכונתי, ואוזני קולטות שני ילדים (חמודים דווקא), שרים שיר מזרחי פופולרי, (תסלחו לי שאין לי מושג של מי הוא):
"רבי נחמן מתקן עוד נשמות, רבי נחמן מקיים ת'הבטחות, ואנחנו מבקשים שהוא יביא אלינו את משיח בן דוד"...
רק לי זה צורם, צורם מאוד אפילו?! אני בטוח שגם לכם. מרבי נחמן אנחנו מבקשים שיביא לנו את משיח בן דוד?! לא מהקדוש ברוך הוא?!
אמנם את ראש השנה יש כאלו שחוגגים אצל רבי נחמן במקום אצל הקדוש-ברוך-הוא. אבל חשבתי לתומי, שהמשיח עדיין שייך למחלקה של האלוקים עצמו, לכולי עלמא. אני מקוה שהזמר הזה לא חושב שרבי נחמן עצמו הוא הקדוש-ברוך-הוא, כמו שיש כמה קוקואים שחושבים כך על רבי אחר.
רבותי. לשים לב מה כותבים. ואם הכותבים לא שמים לב, או שאין להם שכל לשים לב, אז תשימו אתם לב מה אתם קונים (או צורבים או מורידים). תשימו אתם לב למה שהילדים שלכם שרים.
*
יש שיר מזרחי אחר, שאני די בטוח שהוא לא צורם כמעט לאף אחד:
"מלאכים הקדושים, אנא בקשו מאלוקים, לשוב הביתה לפתוח דלת. העומדים במרומים, לא אל תפסיקו תחנונים"...
די טוב. בסך הכל מבקשים מהמלאכים קצת עזרה. תגידו, ידעתם שיתכן שבשיר הפשוט הזה אתם עוברים על אחד משלשה-עשר עיקרי האמונה?! כן כן!!
כולנו מכירים את המילים הבאות, מי מהסליחות, ומי מהשיר של חיים בנט:
"מכניסי רחמים, הכניסו רחמינו לפני בעל הרחמים. משמיעי תפילה, השמיעו תפילתינו לפני שומע תפילה..... השתדלו והרבו תחינה ובקשה לפני מלך א-ל רם ונישא".
על הפיוט הזה, שמופיע בכל ספרי הסליחות האשכנזיים, התחולל פולמוס עצום אצל הקדמונים, כבר לפני כאלף שנה. רבים רבים, בהם גם מגדולי הראשונים כמו רבו של הרמב"ן, התנגדו לו בכל תוקף, ודרשו להוציא אותו מסדר הסליחות. ויחד איתו גם פיוט נוסף מהסליחות האשכנזיות, המתחיל במילים:
"מלאכי רחמים משרתי עליון, חלו נא פני אל במיטב הגיון"...
מה המשותף לשני הפיוטים הללו? בשניהם אנו מבקשים עזרה מהמלאכים, שיפנו בשבילנו אל האלוקים בתפילה. לדעתם של המתנגדים, הבקשה הזו נוגדת את העיקר החמישי משלש עשרה עיקרי האמונה, שאומר: "אני מאמין באמונה שלימה, שהבורא יתברך שמו, לו לבדו ראוי להתפלל, ואין ראוי להתפלל לזולתו".
לבקש מהמלאכים, זה להתפלל למישהו שאינו הבורא יתברך שמו. לכן התנגדו כל כך לפיוטים הללו.
ואלו שהתירו? היו כמה הסברים להיתר. חלק טענו, שרק בקשה מהמלאכים עצמם שיעזרו לי, היא שאסורה. אבל אם אני מבקש מהמלאך שיעורר עלי רחמים אצל הבורא, זו אינה בקשה אסורה. אך רבים רבים אחרים סברו, שכל צורה של שיתוף של המלאכים בתפילה הוא חשש עבודה זרה, ואכן נמנעו מלומר את הפיוטים הללו. כך כתב המהר"ל מפראג, כך נהג רבי חיים מוולוז'ין, כך נוהגים רבים עד היום. [יש שתירצו תירוצים אחרים על הפיוטים הללו, ולא נאריך].
*
אז מי ששר "מלאכים הקדושים אנא בקשו מאלוקים", סומך אולי על אלו שהתירו, כמו שרוב האשכנזים נוהגים כיום לומר את הפיוט "מכניסי רחמים הכניסו רחמינו". אבל לבקש מרבי נחמן שיביא את המשיח? זה אסור, אסור, אסור. וטפשי, טפשי, טפשי.