מעשה נפלא הוא סיפורו של הרמב"ם.
הרמב"ם אשר כבר היה ידוע כרב ופוסק, רצה ללמוד גם את חכמת הרפואה. והנה שימעו של הרופא הדגול התפרסם בכל האיזור, במרוקו ובארצות הסביבה. גם הרמב"ם רצה ללמוד מאותו רופא פרקים בחכמת הרפואה. אלא שאותו דוקטור, שונא יהודים היה. ואינו מסכים בשום אופן ללמד יהודים אומנות זו המכבדת את בעליה.
מה עשה הרמב"ם? עשה עצמו כאילם, ובא אל אותו דוקטור. ובתנועות ידים הציע עצמו להיות שוליה ועוזר לפרופסור הנודע. אותו רופא, הסיק מתנועותיו של הרמב"ם כי האילם הזה, אשר עומד מולו יודע כבר כמה דברים בעולם הרפואה והרוקחות, ורכש לו ידע מוקדם אשר יוכל להיות לו לתועלת.
הדוקטור אישר את הצעתו ולקח את האיש ה´אילם´ ככח עזר בצוותו. וכך התלווה הרמב"ם וראה את שיטות הרפואה השונות. אף נוכח היה בניתוחים כבירים שביצע הרופא. והיה לו לעזר בעת פעולותיו.
התולעת הקטנה שגילתה את הסוד
ובפעם אחת בעת ניתוח מעיים מסובך, גילה הרופא תולעת מסוכנת במעיו של החולה. אבל לא יכול היה לסלקה בשום אופן. התולעת היתה קשה, לחתכה לא ניתן, לנתקה בכח לא הצליח ולהרחיב את פצע הניתוח? הרי זו סכנה נוראה. מה לעשות??
ראה הרמב"ם את המצב ומיד אמר: הביאו לי עלה ירוק!
הביאו את העלה. נטל הרמב"ם את העלה, קירב אותו אל התולעת. ראתה התולעת את העלה, מיהרה לזחול אליו ויצאה מיד מגופו של החולה.
נדהם הרופא מן העיצה הגאונית. בקלות הציל עוזרו, חולה ממות בטוח. איך ידעת שעלה יכול להיות תרופה? ענה הרמב"ם שלמד זאת מדברי הנביא יחזקאל (מז יב): שאמר "והיה פריו למאכל ועלהו לתרופה" – העלה הוא סוג של תרופה.
אחרי שהתגבר הדוקטור על תדהמתו מההברקה הנפלאה של עוזרו ה´אילם´. רק עכשיו תפס את הפלא הנוסף: העוזר שלו, האילם המפורסם, הצליח לדבר.
´הלא דיברת?´, שאל כשהוא תובע לדעת ´איך זה יתכן?´.
העלה כתרופה
השיבו הרמב"ם: ´אכן, איני אילם כלל. אלא שמאוד חפצתי לדעת רפואה. ושמעתי כי אינך מוכן ללמד יהודים. החלטתי שלא אפתח פי בדיבור וכך לא תדע שורשי´.
התפייס הרופא ברוב בושתו אשר נתגלתה שנאתו העצומה והעיוורת לכלל האומה הנבחרת, ועל אתר התיר לו ללמוד מטכנולוגיות הרפואה שידע.
אכן, מעשה זה חושף את סגולת הרפואות והסממנים אשר בורא עולם נתנם בשפע: "ועלהו לתרופה". הרמב"ם הניח את היסודות האיתנים לרפואה המשלימה – כשהוא מפרט את כל סוגי ההנהגות והמאכלים המומלצים בחכמת הרפואה החדשנית. של ויטמינים, מינרלים, מזונות, צמחים מרפאים וכל הרפואה המונעת!. הרמב"ם מפרט איך בורא עולם, הכניס בכל צמח שאנו רואים סביבנו תכונות נפלאות לבריאות, רפואה, תזונה טובה ומה לא?!
בטו בשבט, שהוא ראש השנה לאילן, אנחנו שמים לב לעולם שסביבנו. לגן עדן שהאלקים נטע סביבנו. פרי עץ הגן של גן עדן – עדין נמצא כאן. רק צריכים לזכור שלא לקלקל ולהשחית את מהותו.
אני והאילן
ט"ו בשבט מסמל את הצומח. והאדם דומה לאילן. כדאי לנו לנצל את הזמן הנפלא הזה של איכות אקולוגית: לחשוב איך אני עושה את העולם יפה יותר, טוב יותר, מאיר יותר, ובריא בהרבה. לחשוב – במונחים של אילן: על האוירה הטובה סביבנו. לתת מעצמנו מה שיותר - פרות מתוקים, ולגדל ילדים חיוביים, לעשות צל ולחפות על מגרעות של אחרים. להעמיק שורשים, לצמוח כלפי מעלה להוסיף חמצן של איכות ונעימות ועזרה לזולת. וכל מה שיש בעץ ועושה אותו מלא ניחוח – כדאי שנאמץ לעצמנו.