רבי שלמה מקרלין היה תלמידו של המגיד הגדול ממעזריטש, ורבי אהרן מקרלין, מתלמידיו המוכרים: בנו רבי אשר מסטולין, רבי מרדכי מלעכוויט ורבי אורי 'השרף' מסטריליסק.
רבי שלמה מקרלין היה בעל מופת עצום, והרבה - נושעו בזכותו.
הדלקת נר לעילוי נשמת רבי שלמה בן יוטא, נתינת פרוטה לצדקה, ולימוד מתורתו הרי הם כהשתטחות על ציונו, ומביא לאדם ישועות רבות.
התבטא עליו האדמו"ר הזקן, ואמר: "הוא חי טפח מעל הקרקע".
כבעל מופת גדול, והיה אומר: מהו המופת הכי גדול שיש בעולם?
"המופת הגדול ביותר הוא, להכניס לתוך ליבו של ישראל - שפע קודש, שיהיה ביכולתו להתפלל לה' יתברך".
כל אחד שיחזור וישנן מילים אלו, יהיה הדבר עבורו כשהשתטחות על ציונו, כי "גדולים צדיקים במיתתם יותר מבחייהם" וצדיק גוזר והקב"ה מקיים.
ובטח ביום הייארצייט שנקרא: הילולה – שאז בשמים שמחים עם הצדיק, ולומדים את תורתו, והוא יכול לגזור מה שתבקש, בגדר:
"צדיק מושל - ביראת אלוקים".
שלושה מאמרים או פסוק אחד?
הגיע פעם חסיד לבעל התניא והתנה בפניו שיש לו מחשבות זרות, אמר לפניו 'בעל התניא' תורה כדי לחזקו, כעבור זמן חזר החסיד לבעל התניא עם אותה הבעיה, ושוב אמר 'בעל התניא' תורה לפניו, והדבר חזר על עצמו שלוש פעמים.
הלך החסיד לבית מדרשו של רבי שלמה מקרלין, ונכנס כאשר רבי שלמה היה באמצע הנחת תפילין, כשאמר את הפסוק: "וארשתיך לי לעולם" ובאותו הרגע ששמע החסיד את הפסוק:
התחולל משהו בראשו וליבו, וכל קושיותיו – נעלמו לנצח!
כיצד בעל התניא השווה בינו לבין הנהגת רבי שלמה?
חזר החסיד לאדמו"ר הזקן ושאל אותו: איך יתכן לשלוש מילים שלא הופנו אליו, הועילו לו יותר משלושה מאמרי חסידות מיוחדים?
ענה לו 'בעל התניא' שישנם שני סוגי צדיקים:
"כי מציון - תצא תורה, ודבר ה' – מירושלים".
יש צדיק שפועל ע"י התורות שהוא אומר, וצדיק כזה נקרא: 'ציון'.
ויש צדיק שפועל ב'דבר ה' – באומרו איזה 'וורט' שיש בו עוצמה אלוקית, איך אינו תורה, וכזה הוא רבי שלמה בן יוטא, וצדיק כזה נקרא: ירושלים – שלמות היראה!
מ'ציון' תצא תורה – נמשל לבעל התניא.
ו'דבר ה' מירושלים – נמשל לרבי שלמה בן יוטא.
"וארשתיך לי באמונה" – אפשר לפרש פסוק זה:
הנח לניסיונות להוכיח את אמונתך!
והיקשר באמונה כמו שכלה נקשרת בחתנה.
קישרי נישואין – קשר חדש שמביא חיבור אמיתי
כאשר כלה החליטה להינשא לחתן, היא לא בודקת ולא חושבת על עוד אפשרויות בחירה בין חתן זה או אחר, כי בליבה, היא כבר בחרה את החתן שאיתו היא רוצה לחיות את חייה, ולהיקשר אליו - לעולם!
הבטחון – בבחירת האמונה מגיע לאדם, רק לאחר שהוא מסכים לשחרר ולהשליך את כל הספקות והדעות הכוזבות!
רק אחרי שהחתן והכלה עומדים תחת החופה, ונקשרים בקשרי הנישואין, מתחיל ביניהם קשר חדש, שהוא חיבור פנימי, רק אז, מתחילה ההיכרות העמוקה... והיא מביאה להכרה - המשך הפסוק:
"וארשתיך לי לעולם - וידעת את ה'".
בשלב הקידושין – הלב מתמלא באמונה יוקדת ובוערת
האמונה מתחזקת ומופנמת בלב האדם, ואז, הלב משתחרר מנטל הספקות וההתלבטויות.
ואיך ניתן להגיע לדרגה זו, כמו של רבי שלמה מקרלין?
חיזוק ההתמדה בתורה הקדושה - מסייעת להגיע לממש את ההחלטה בפועל: "וארסתיך לי לעולם".
רבי שלמה היה פועל ב'דבר ה' – ע"י 'וורט' קצר, כי:
האמונה היתה יוקדת ובוערת בליבו, והיתה – מכלה את כל הספקות! היתה לו יראה שלמה ואמיתית:
יראה שרואה למולה את ה'אין סוף' – בתוך העולם השיקרי!
ואף שהיראה היא רגש, הקשר בין היראה לבין התורה השכלית:
הרבה יותר גדול ממה שנדמה לאדם, והאדם יכול להיאחז ביראה:
שתעורר לו את האמונה - במילים קצרות!
כל אחד יבחר את המילים שיחזקו לו את היראה, כדי שהאמונה תבער בליבו, שהרי, ידוע וברור: 'שאין עוד מלבדו'!
מסר נפשו עבור כלל ישראל
בזמן קבלת שבת, חמישה ימים לפני שנפטר רבי שלמה, הוא נורה ברגלו ע"י קוזאק ונפצע, היה זה ביום י"ז בתמוז ה'תקנ"ב.
לאחר שנפצע, סיפר רבי שלמה שנגזרה גזירה קשה על מחצית מעם ישראל, אבל, הוא הסכים להיות כופר נפשם, ואכן, לאחר חמישה ימים הוא מת על קידוש ה', ומסר את נפשו עבור עם ישראל.
רבי שלמה חיבר ספר 'שמע שלמה' - דרשות וחידושים על פרשיות השבוע, המגיד מקוזניץ מתאר איך רבי שלמה מסר נפשו להיות כפרה על עם ישראל, ונהרג על קידוש ה' בהיותו עומד בתפילה, הוא מביא את תיאור הדברים בספרו של רבי שלמה 'שמע שלמה':
"רבי שלמה היה עטוף בטליתו, בקדושת "כתר" והוא שרוי בדבקות נפלאה, לא ראה ולא שמע מאומה".
"היה ממליך את בורא כל העולמים ושואג בקול גדול ונורא "לך ה' הגדולה והגבורה כי לך ה' הממלכה", באותו זמן, מאחורי החלון, כיוון חייל רוסי בשם ארמילוס ימ"ש את רובהו מול רבי שלמה הקדוש".
"נכדו הצעיר של הרבי עמד על ידו, ומרוב בהלה משך בטליתו. בשל הנענוע, התנער רבי שלמה לרגע מדבקותו, ואז ירה בו הקוזק הרוסי חץ, פצעו קשה מאוד. חמישה ימים לאחר מכן, בכ"ב בתמוז, נפטר מפצעיו רבי שלמה מקרלין, זכותו תגן עלינו".
לע"נ הקדוש שנהרג על קידוש ה' רבי שלמה בן מאיר בן יוטא, זכותו תגן עלינו, ויעמוד לפני כיסא הכבוד ויבקש ממלכו של עולם, שיגולו רחמיו על מידותיו, ויביא במהרה את משיח צדקנו ברחמים, ותתגלה מלכותו בעולם, ויתקיים: "ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד" אמן!