גירוש גוש קטיף, צרה? אסון? צום?

במלאת ארבע שנים לחורבן גוש קטיף, ניסינו לבדוק האם יש צורך לציין את האירוע באופן כל שהוא, כיום צום או כיום זיכרון וכדומה (איצטלא)

|
35
| כיכר השבת |
חייל בוכה בפינוי גוש קטיף. (פלאש 90)

בעניין אזכור האירוע המחריד של גירוש יהודים מחבל ארץ בארץ ישראל, חיפשנו בספרים, ומצאנו את דעתו של אחד מרבני גוש קטיף שפונה.

רב הישוב כפר דרום, הרב שרייבר, פרסם בעבר מאמר בקובץ התורני 'בית הלל', ובו דן בשאלה האם יש לקבוע יום אבל לזכר פינוי גוש קטיף. שם ניסה להוכיח מדברי הרמב"ם שחייב אדם להתענות על כל צרה שבאה עליו. אך לאחר משא ומתן הכריע שאין לקבוע תענית, אלא יום התעוררות ותשובה, ותענית ליחידים.

הנחת היסוד שלו, שפינוי גוש קטיף הוא צרה, צריכה סעד גדול. לטענתו, כפי שכתב שם, כיון שחרבו חלקים מארץ ישראל, וכמה מבני ישראל גלו בגלות משונה על ידי אחיהם, ועוד זאת שכמה בתי כנסיות עלו באש, ודאי זו צרה. ובנוסף, את מלחמת לבנון השנייה הוא מונה כאחת מהצרות שנגרמו מחמת פינוי גוש קטיף. נניח.

זה המאמר היחיד שמצאנו שדן בשאלה זו. אבל, במהלך החיפוש נתקלנו בשאלות מעניינות שדנו בהם אנשי גוש קטיף באותה התקופה: האם חייבים לקרוע את הבגדים כשרואים את הפינוי, וכן מי שעובר אחר כך במקום שבו היה גוש קטיף אם חייב לקרוע את בגדיו.

ניסיתי למצוא בספרות התורנית וגיליתי שאיבדנו פרופורציות. אבלות? צרה? ההיסטוריה מלאה אסונות אמיתיים שלא זכו ליום צום ומספד. יהודים בכל העולם גלו ממקום למקום והפסידו את נכסיהם. אם היינו קובעים יום תענית על כל גירוש מהר מאד היינו במצב אנורקטי. מי שמשווה את האסונות שקבעו לזכרם יום צום לעומת פינוי גוש קטיף הוא כמו מי שמודד מה יותר גדול - השמש או מסטיק עגול.

האם הפסד ממון של כמה עשרות או מאות יהודים יכול להיחשב כצרה? נכון, אנו מרחמים עליהם, ומנסים לעזור ככל יכולתנו (ואין לנו כמעט יכולת), אבל צרה? זו צרה? זה איבוד פרופורציות נוראי.

אתמול, בשבת, נפטרו שני יהודים שהותירו אחריהם למעלה מ-20 יתומים. זו צרה.

לו היינו צריכים לקבוע יום צום בגלל ההפסד הכספי של אנשי גוש קטיף, היינו ודאי צריכים שבוע מספד על שני הנפטרים מאתמול. וודאי וודאי שהיינו צריכים לקבוע יום מספד על שלושת היהודים שנהרגו בתאונת דרכים לפני שבוע, ובטח ובטח שחובה להתענות כל השנה בגלל - לדוגמא - שמונה בחורים שנרצחו באחד הלילות האיומים.

פורפורציות חברים, פרופורציות.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

35 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

27
עם כל הכבוד, אי-אפשר להשוות שום פינוי/גירוש שהיה לעמ"י בכל ההיסטוריה מגלות החרש והמסגר עד השואה עם הפינוי הגוש שנעשה בתוך ארץ ישראל ע"י אחים בנשמה ומרצון חופשי של חלק לא מובטל מהעם. לא, לא איבדנו פרופורציות, אם כל גירוש בארץ-ישראל ניקרע את הבגדים ניקרע אותם פעם אחת, ביום הגירוש.
טל
26
מה שהרב שרייבר התכוון לצרה הוא התכוון לחורבן חלק מא"י ולפשע שנעשה ליהודים בידי יהודים ועל זה ראוי להתאבל. כל אחד בדרכו הוא. ומה שיצחק עשה שהוריד את כל חורבן גוש קיף לרמה הממונית הוא שטחיות גדולה ובורות. ובכלל מי נתן לך לחלוק על רב ישוב ? מי אתה? (אם זה היה רב חרדי בחיים לא היו כותבים כך בשום אתר ח
חרדי שמביןלעומק
25
האירוע קשה ככל שיהיה עדיין אינו יוצא דופן ביחס להיסטוריה הקשה של עם ישראל. זה אולי בהחלט זמן טוב לחשבון נפש, אך עדיין לא לצום. ובכלל יש כאן תחושה של 'טענו חיטים והודה לו בשעורים' - כל המתנגדים כאן שולפים טיעוניםכמה זה היה נורא ושהכותב ילך למוזיאון גוש קטיף וכו'. עם כל הכבוד, זה עדיין לא מפריך את
רוני
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות