כיכר השבת
המחאה המתריסה

די להתחסדות: התורה התירה צער בעלי חיים

הרב נחמיה היילברון מתקומם כנגד המחאה המתפשטת של פעילי ופעילות ארגוני ה'צער בעלי חיים' למיניהם, החוגגים כעת את מחאתם ה"כואבת" נגד מנהג הכפרות המקודש (טור)

|
40
| כיכר השבת |
כפרות (צילום: האחים לנטשווסקי / א' בליק)

בשנים האחרונות התעוררו להם הלבבות הרכים והרגישים, אצל כמה אנשים מזרע אברהם יצחק ויעקב, לחוס ולחמול על תרנגולות שנהגו לסובבם מעל ראשי עם קודש לכפר עוונותיהם.

"צער בעלי חיים", "התעללות" - נשמעת המחאה הכאובה, ויש שהרחיקו בפעולות המחאה עד לכדי מעשים מיליטנטיים על גבול ההזייה, בין באלימות לפרקים ובין בהתנהגות פרובוקטיבית במרכזי הערים החרדיות של פעילות כאלו ואחרות שליבן "חם" לנושא.

גם הרשות המוסמכת לשם כך במדינת היהודים, משרד החקלאות, מצאה לנכון לצאת בקמפיין ממוקד נגד קיום הכפרות על ידי תרנגולות. "אותי לא יוציאו השנה לכפרות", מדבררים בו את התרנגול הנחשק.

יובהר ברורות: אין חולק על כך שמנהג הכפרות שהתקבל ברוב-ככל תפוצות ישראל - בניגוד חריג לדעת מרן הבית יוסף ועוד פוסקים, ותחת שרביטו הנישא של האר"י הקדוש - והונהג גם על ידי התרנגולות הללו שהולכות למיתה במקום בעליהן המסובבן מעל ראשו, לא מבוצע היום כפי שראוי היה, ולעתים קרובות אלו סובלות משהייה ממושכת תחת השמש הקופחת ועוד מיני צער בעלי חיים מיותר ומגונה.

אלא שלא על כך קמה המחאה. זו מתריסה נגד עיצומו של מנהג. אלו העומדים מאחוריה גורסים כי אין לאדם לעשות כל שימוש בבעלי החיים אם הוא כרוך בסבל כלשהו עבורם. לטעמם - ובואו ונשים את הדברים על השולחן - אין מותר האדם על הבהמה וכל יצור חי אחר. ההקשר של מנהג הכפרות, הוא לדידם רק קרדום לחפור בו ותו לא.

ומי לנו גדול מבעל ה"מנחת חינוך" - והוא כידוע לא היחיד, אלא שדבריו המפתיעים בחדותם הם כמכה מהדהדת בקורנס - המניח דברים כהוייתם, כדלהלן: בפרשת משפטים, במצוה פ ממנין המצוות ("פירוק משא"), כותב בשם בעל הנמוקי יוסף כך - "התורה התירה צער בעלי חיים לכל צרכי אדם, הן להרוויח על ידי זה ומכל שכן במקום הפסד וכו'. רשאי לצער בעלי חיים בידיים משום ריווח ממון, דצער בעלי חיים התורה התירה לצורכי בני אדם".

כך עושים כפרות (צילום: יענקי אריה)

וההתייחסות לאיסור צער בעלי חיים לא נעלמת מעיניהם של גדולי הפוסקים, והנה המשך הדברים: "צער בעלי חיים הוא מן התורה, אבל אם מקווה על ידי הצער להרוויח ממון - מותר וכו'. אדרבא, התורה התירה צער בעלי חיים לצורכי בני אדם".

אם כן, הדברים מחוורים כשמלה. האדם הוא נזר הבריאה, הבריות האחרות - כולן - נועדו לשרתו. האם ישנה מטרה נעלה ומרוממת יותר משירות האדם מאשר כפרת עוונותיו; מאשר קיום המצוות והמנהגים המקודשים???

ולפעיל זכויות בעלי החיים נאמר ברורות: גם אם יש - ואכן יש, כאמור - מה לשפר בביצועו בפועל של הנוהג המרטיט בערבו של יום חיתום הדין, לא מפיך ומפי שכמותך אנו חיים.

כלך לך אל רעיך וידידיך בשכונות מזרח ירושלים וכפרי המשולש בעת שאלו מציינים את "חג" הקורבן ושוחטים בברוטליות מחרידה ובתת-תנאים עשרות אלפי בעלי חיים אומללים, או להר גריזים הנישא בסמוך לשכם, בחג הפסח בו נעקד הכבש לקול מצהלות פגאניים.

עזוב את המנהג המקודש והקדום של בני עמך היהודים, שמזמינים אותך בחדווה להצטרף להסרת עוונותיך - בליווי התשובה המחוייבת, כמובן.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

40 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

32
אנו עם רחום עם תורה רחומה,ואתה משוה אותנו למוסלמים חיות האדם..שלא רק שוחטים חיות אלא גם בני אדם. מי שעושה כפרות עם עופו
mike
31
האמת שיש הרבה צימחונים שלא אוכלים בשר ועוף רק מה שהם לא מבינים ששחיטה על פי התורה היא הכי הכי פחות סבל לבהמה או לעוף ...... הקבה נתן הוראות ברורות לשחיטה ואם מקיימים אותן החיה או הבהמה לא סובלים ואת זה הצמחונים צריכים להבין ..... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
טליה
30
הגמרא בבא בתרא מספרת על חסיד שהיה רגיל שאליהו הנביא בא אצלו , ופעם אחת הפסיק להגיע בגלל שהתרנגולים בחוץ היו מצטערים וקוראים בקול. וזה מנע מאותו חסיד לראות את אליהו הנביא . ק״ו למי שראה את התרנגולים בכפרות שעושים היום כמה שהם צועקים בקולי קולות על הצער שנגרם להם. אבל אולי אותם אנשים בכל מקרה מעדיפים
אליהו הנביא
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות