כיכר השבת

הרב שטרן: 'אסור לעלות להר הבית'

על רקע ההתנקשות בפעיל הר הבית יהודה גליק, הרב אריה שטרן, רב העיר ירושלים הנמנה על הציונות הדתית אומר ל'כיכר השבת' כי אין לעלות להר: "רוב הפוסקים אסרו" (יהדות)

|
55
| כיכר השבת |
הרב אריה שטרן (צילום: שלומי כהן)

ימים אחדים לאחר התרחשות פיגוע הירי ופציעתו הקשה של פעיל הימין יהודה גליק, נמשך הפולמוס ההלכתי הסוער סביב העלייה להר הבית. ישנה עמדת מיעוט של כמה רבנים המתירים לאותם בודדים לעלות להר הבית וזאת בניגוד לעמדת רוב פוסקי ההלכה האוסרים זאת בתכלית.

אל עמדת הרוב מצטרף היום (שלישי) רב העיר ירושלים שנבחר לתפקיד פני כמה שבועות, הרה"ג אריה שטרן. לראשונה הוא מגלה את עמדתו בשיחה עם "כיכר השבת" ואומר כי הוא מתנגד לעלייה להר הבית משום שפוסקי ההלכה אוסרים זאת ועל כך אין עוררין.

"איני חורג ממסורת רבותי מישיבת 'מרכז הרב' בירושלים, הרב צבי יהודה קוק והרב אברהם שפירא זצ"ל, שאסרו עלייה להר הבית כפי שהרבנות הראשית פוסקת". אומר הרב.

לדבריו, "ישנה מחלוקת מהן המידות של הר הבית - היכן מותר להיכנס והיכן אסור". הרב אומר כי "גם אילו ידענו במדויק היכן המידות עדיין יש חשש שבשגגה אנשים יכשלו ויעברו איסורי תורה".

באשר למהומות שיוצרים אותם יהודים בעת עלייתם אל הר הבית, מסרב הרב להתייחס בטענה כי "מהומות זה לא נושא הלכתי אלא ביטחוני אבל מבחינת ההלכה זוהי דעתי שאסור לעלות".

לפני כמה שנים התעורר בפעם השנייה דיון בנושא על ידי גדולי התורה. לאחר הדיון יצא מכתב האוסר זאת. המכתב יצא בשלהי חודש שבט תשע"ב, על ידי הראשל"צ הגאון רבי שלמה משה עמאר, תחת הכותרת: "קריאת קודש - הישמרו לכם מעלות בהר ונגוע בקצהו", הוא כתב: "הנני מוצא לי חובה קדושה להעיר את לבבכם כי איסור גמור הוא על-פי ההלכה לעלות להר הבית, ואיסור זה היה פשוט וברור מקדם קדמתה, והדבר נאסר על-ידי כל גדולי ישראל".

"אך בהיות ובתקופה האחרונה כל מיני ארגונים קוראים אל הציבור לעלות אל הר הבית", המשיך הרב עמאר במכתבו, "הנני לגלות בזה דעת תורה, כי האיסור בתוקפו עומד, ואיסור מוחלט לעלות אל הר הבית בזמן הזה".

מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל צירף את חתימתו למכתב הקורא לאסור באופן גורף את העליה להר הבית, בעקבות דברי רב כותל המערבי, הרב שמואל רבינוביץ, על העליה במספר האנשים הפוקדים את הר הבית וההתארגנויות השונות הצצות חדשות לבקרים. רב הכותל פנה למרן הגר"ע יוסף לבקשת השב"כ.

הגר"ע יוסף, הוסיף בכתב ידו לצד החתימה: "אני מצטרף בכל לב ונפש לקריאת קודש הנ"ל". על המכתב חתומים גם הגאון רבי שלום כהן ראש ישיבת 'פורת יוסף' בעיר העתיקה, הרב אביגדור נבנצל רבה של העיר העתיקה והרב שמואל רבינוביץ.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

55 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

25
דעת רבי חיים פסח הורביץ, ממנהיגי הציבור החרדי באשדוד, חבר בית הדין "רבני הקריות", ורבם של חסידי בעלזא באשדוד. בחילוקי הדעות בין החזון איש הסובר שמצוות כיבוש ארץ ישראל היא אף בזמן הזה לשיטת סאטמר שאסור למרוד באומות עד בוא המשיח. סבור הרב הורביץ כשיטת מרן החזון איש זצ"ל, בעקבות כך פנו פעילי הר הבית ח
הגרח"פ הורביץ
24
רמב"ם הלכות ביאת מקדש פרק ג' הלכה ד': "טמא מת אפילו המת עצמו מותר להכנס להר הבית. שנאמר (שמות יג-יט) 'ויקח משה את עצמות יוסף עמו' - עמו במחנה לוויה". * ספר חרדים, מצוות התשובה, פרק ג' (ובמהדורת הרב דוד אברהמי, שנת תדש"ם - הוא בפרק ס"ה, עמוד רנ"ד), וכן הוא בשל"ה הקדוש (מסכת יומא, פרק נר מצוה, סעיף צ
הרמב"ם
23
דעת רבי יצחק ברנד שליט"א, מרבני עמנואל. מכתב א'. בס"ד בענין עליה להר הבית יש כהיום ויכוח גדול אם מותר או מצוה או אסור לעלות על הר הבית הנה יסודי הדברים על הבעיות ועל החיוב והתועלת מזה נכתבו כמה ספרים, והספרים הכי מדוייקים הם ספר 'אל הר המור' ו'אל גבעת הלבונה' שנכתבו ע"י הרב יצחק שפירא והרב יוסי פלא
הגר"י ברנד
כתב כל כך הרבה והראה את הבורות שלו. אסור לעלות. וכן על פי הגמרא יש זמן שהערבים ישלטו פה על פי הדין. "ברצונו נתנה להם וברצונו לקחם מהם ונתנה לנו" וכן הפוך. תשאל הכותב עם הוא יותר גדול מכל הפוסקים שאסרו.
מני
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות