הפילוג הליטאי: בימים האחרונים התקיים כינוס פנימי מיוחד בו נשאו דברים חריפים שלושת חברי הכנסת של תנועת "דגל התורה", משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר כשבמהלך נאומיהם הם תוקפים "חזיתית" את טענות תנועת 'בני תורה' תוך התייחסות ישירה גם לטענות שהעלה יוסף פטרוב נאמנו של הגאון רבי שמואל אויערבך כנגדם.
במהלך הנאומים שתמלילם המלא נחשף כעת ב"כיכר השבת", לא היססו חברי הכנסת להצהיר על נאמנותם להנהגתו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן כשהם חושפים כי מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל הורה להם להיוועץ בו, מבהירים כי פטרוב שיקר בנאומיו בכינוסי בני תורה, ומצהירים כי טענות התנועה החדשה כביכול יש שינויים בהנהגה וכי לא דאגו לייצוגם אינם נכונות בעליל.
"כיכר השבת" מגיש את עיקרי דבריהם הנחרצים מהכינוס הפנימי והסגור.
ח"כ משה גפני דיבר על-כך שמרן הרב שך איחד את כל הציבור הליטאי וכי חשוב לשמור על האחדות הזאת גם כיום בהנהגתו של מרן הגראי"ל שטיינמן ומועצת גדולי התורה.
בפתח דבריו, דיבר גפני על כך שהמלחמה היא על האידישקייט, ושחייבים לשמור על דעת תורה. הוא יספר כיצד בכל נושא קריטי ליהדות, כולם מבקשים לשמוע מה דעת הרב שטיינמן, כי כולם ידעו שב'דגל' יש דעת תורה. "אם ח"ו אנו מתפלגים לסיעות, וזה לא חייב להיות דווקא בכנסת, זה יכול להיות בבני-ברק, זה יכול להיות במודיעין עילית או בירושלים, אפילו אם אין לזה משמעות בעשייה הציבורית, אבל המשמעות בעניין היא שאנו מגיעים לכנסת ויש מלחמה על השבת, מה שאנו אומרים כבר לא ברור", התריע גפני.
"אפשר לשאול עוד, וכמו ששואלים את 'הרבי' הזה ואת 'הרב'ה הזה אפשר גם כן לשאול את הרב הזה ואת הרב הזה ואת הרב הזה ואין דעת תורה בגלל שעד היום היה דעת תורה ברורה", הסביר גפני, "אני לא רוצה להגיד שמות אבל בא אלי ח"כ מחסידות מאוד גדולה שאנו מאוד מכבדים אותה והיה נושא שעמד על סדר היום והוא אמר לי הרב'ה שלי רוצה לדעת מה הרב שטיינמן אומר, לפני שהוא הביע עמדה, אנו כמובן לא נאמר ולא נדבר על זה אבל עכשיו זה הולך להתרסק לא יהיה דעת תורה, לכל אחד יהיה דעה, כל ראש ישיבה יביע עמדה בנושא של שבת, בנושא של גיור, או בנושא של הרפורמים, בכל נושא שעומד על הפרק יהיה כל פעם משהו אחר ודעה אחרת".
"יש מועצת גדולי התורה, זה נכון שכל דבר שואלים מה אומר חבר מועצת גדולי התורה ומה אומר חבר מועצת גדולי התורה הזה, ותמיד שאלו, גם הרב שך וגם הרב אלישיב שאל, ולהבדיל בין חיים לחיים גם הרב שטיינמן שואל אבל בסוף יש החלטה אחת שמקבלים את העמדה של מי שעומד בראש של מי שמנהיג את הדור, ואם זה נופל הכל נגמר", הזהיר גפני.
גפני המשיך ודיבר על פינדרוס ועל-כך שהרב אלישיב אחז ממנו מאוד, ושב על דבריו כי לא היה שינוי בדגל התורה מאז היווסדה. "איך אפשר לערער ולומר הם לא נציגים טובים אנחנו צריכים שתהיה לנו נציגות אחרת על זה לדבר? שהיה שינוי בדגל התורה? מה שהם רוצים לעשות זה לעשות שינוי, לקחת אנשים שחלקם מונו ע"י הרב שך וכולם על ידי הרב אלישיב, לא עשינו שינויים לא בירושלים, לא בב"ב ולא במודיעין עילית, לבוא היום ולטעון את הטענה הזאת? כמובן לא תשמעו מאף אחד מאיתנו ח"ו שום מילה לא טובה לא על רבנים ולא על גדולי תורה, אבל תדעו ביום שזה יקרה, דגל התורה תתפרק, לא נדבר על עסקנים ושמות אלא על השיטה".
בהמשך דבריו, סיפר גפני על הרשימה באלעד והתייחס לציטוט שיוחס בשמו של מנחם שפירא נגד גדולי ישראל: "היה דיון באלעד, איזה רשימה לעשות, ביקשה ממני משלחת אחת מאלעד לשבת איתם, אמרתי להם שבו עם מנחם שפירא, הם אכן ישבו עם מנחם שפירא והיה דיון ארוך והועלו נושאים עם על כל מיני אנשים, הלך מישהו מהמשלחת הזאת והוציא משפט של מנחם שפירא, שאתם יכולים לשמוע זאת ממני מיליון פעם על ידי שיוציאו דברים מהקשרם, את המשפט הזה, ואני לא חשוד שאני לא שומע לרבנים וגם מנחם שפירא לא חשוד שהוא לא שומע לרבנים, הוא כבר למעלה מ-10 שנים מנהל המחלקה המוניציפלית של דגל התורה, שעבר את ההכשר של הרב אלישיב, הוא חדש שהגיע? הוא מונה מזמן. אין צורך לבוא ולומר בכלל שדגל התורה מצייתת לרבנים, ואם הוא לא היה שומע בקול רבנים הוא לא היה".
גפני חשף כי בבחירות לכנסת הם שלטו על הפרסומים ולא נתנו לפרסם חוץ מהיומונים והמחנה החרדי. "מדברים השמצות נוספות על כך שדגל התורה בירושלים לא שומעת בקול הרב אלישיב ומפרסמת בעיתון משפחה, מי שדרש לפרסם בשבועונים זה מי שהיום מייצג אותם, היה מאבק ביני לבין גור האם לפרסם שם, הם דרשו לפרסם אני כתבתי את זה עכשיו במכתב לזייברט על משהו שקשור כאן לבני ברק שהיה מאבק בינך לביני ואני ניצחתי ולא פרסמו, וגם עכשיו גם בירושלים וגם בב"ב היה דרישה שלנו לא לפרסם אז לכוון את זה נגד דגל התורה שהיא לא שומעת בקול הרב אלישיב? ומי שומע? מי שאתם אומרים היום שהם מייצגים אתכם? פשוט לא להאמין באיזה עולם של שקר אנו חיים. פשוט לא להאמין".
על ההשתתפות בוועדת שקד, אמר גפני: "אני רוצה להגיד בחדר הסגור הזה מה זה, ואני מתנצל מראש על כך שאני אומר דברים שאתם יודעים, הייתה החלטה של בג"צ שחוק שירות ביטחון במה שנוגע לתלמידי הישיבות הוא בטל, ואז הכנסת הייתה צריכה לחוקק חוק, הוקמה ועדת טל שהייתה שנויה מחלוקת בעמדה כזאת או אחרת אני לא נכנס כעת לזה וגם ההיסטוריה תשפוט את העניין הזה, אבל בסוף זה הגיע לכנסת, ובכנסת היה צריך לחוקק חוק, המליאה אישרה במליאה ראשונה וזה עבר לוועדה כמו היום, אז קראו לזה ועדת כץ הוא היה יו"ר הועדה, הוא רצה להכניס בחוק ש-12 יום בשנה כל בחור ישיבה יהיה חייב לעשות שירות צבאי, ואני הלכתי לכל גדולי הדור, הלכתי בגלל שהרקע של החוק היה שנוי במחלוקת ולא רציתי שזה יתקיים בכנסת, הלכתי לכולם, לכל גדולי התורה זצוק"ל ויבלחט"א גם לרב שמואל אויערבאך, ושאלתי האם אני יכול להשתתף בועדה הזאת, ועדה שדנה על גיוס בחורי ישיבות, וכולם אמרו לי כן לא היה אחד שאמר לי לא".
"וההשמצות עכשיו שאנו עושים שינויים ויושבים בוועדה של הכנסת, בוועדת שקד, וזה מחלחל לאנשים – 'גפני לא הלך לשאול לפני שהוא הלך לשם', אני רוצה להגיד לכם עוד סוד, היינו שלושתנו אצל הרב שמואל אויערבאך ודיווחנו לו מילה במילה על ועדת שקד, והוא לא אמר לנו לא ללכת!, ובא מישהו לרב שטיינמן ואמר לו גפני הולך לשם הוא לא שאל, הוא אמר לו מי שיודע לשחות שוחה ואם הוא יתקל בבעיות הוא יבוא לכאן, ואנחנו כל הזמן באים ומדווחים", סיפר.
גפני המשיך וסיפר כי הם שואלים הכל את הרבנים, על כל דבר ודבר. הוא התייחס להאשמות של פטרוב כי אמר לו שלא הלך לשאול רבנים על וועדת שקד ועל רצונו להיפגש עמו בשכונה חילונית, אומר: "הלך מישהו ואמר 'גפני אמר לי לא שאלתי' - מה שלא היה ולא נברא, ודרך אגב הוא אמר שאני ביקשתי להיפגש בשכונה חילונית גם זה לא היה ולא נברא, הפגישה הייתה אצלי בבית אני גר בלב שכונת ויז'ניץ, אולי מישהו יעיד שזה חילוני, אבל אני חושב שויז'ניץ זה חרדים ממש, הם חסידים, שם נקבעה הפגישה".
"אני לא ביקשתי, אני אמרתי לו להיפך תבוא לפה (לבית 'דגל התורה' – י.כ.) למשרד, אז הוא אמר הוא לא רוצה במשרד, אז אמרתי תבוא אצלי בבית, קבענו ל-10.30 אני יושב בבית ומחכה והוא לא מגיע, עד שבסוף אני מבקש מהמזכירה תשיגי לי את מי שתיווך את הפגישה לנסות לברר מה קורה, אז הוא אומר שהתפרסם באחד האתרים (באתר "כיכר השבת" – י.כ.) שאנחנו נפגשים אז הוא לא מוכן לבוא, לא אני פרסמתי וגם כל החברים שלי לא ידעו, וגם לא ראיתי בזה חשיבות שצריך לדווח על זה, הוא ביקש פגישה וכנראה לא רצה שידעו אז הוא ביקש את זה אצלי בבית, ומישהו מהם הוציא את זה, ואני רוצה להגיד לכם אחרי זה הייתה פגישה בלב ליבה של השכונה החרדית בבית שמש ואוי להם אם אני יספר את הכל!", הוסיף גפני.
גפני סיפר כי תמיד הרב אלישיב שלח אותם רק אל הרב שטיינמן, בכל הזמנים. "אני לא זוכר מקרה אחד להכרעה שהוא שלח למישהו אחר. יש לי עוד הרבה מה לומר, אני לא בטוח שאני יעשה טוב אם אני ימשיך, אני לא מבין למה יש קבוצות, קבוצה שהולכת אחריהם, על כל פנים עד לרגע זה, אני עוד מאמין שזה ישתנה, אנחנו שירתנו נאמנה את כולם, אני מעיד עלי שמים וארץ שירתנו גם בכנסת וגם בעיריות שעליהם אנחנו מדברים, אנחנו שירתנו את הקבוצות כולם, ומעולם לא נכנס לבניין הזה (דגל התורה) מחלוקות, מעולם לא נכנס לבניין הזה או לנציגים כאן מחלוקות שהיו ביהדות הליטאית, מעולם זה לא נכנס אלינו!".
"אני בשם דגל התורה אומר אנחנו ממשיכים בדרך הזאת ולא הולכים להשתנות, זה מה שהנחילו לנו רבותינו, גם רואים יושבת ישיבת מועצת גדולי התורה בראשות הרב שטיינמן, וההחלטות הם החלטות יחד, רבנים וראשי ישיבות.
"אנו נכנסים לישורת האחרונה, ולכן אני פשוט מתחנן למען החינוך של הילדים שלנו והנכדים שלנו לעצור את זה! אנחנו מתחייבים בשמכם ובשמנו שלא תהיה אפליה של איש, משפחה או קבוצה, אנו לא שמענו מעולם על אפליה של קבוצה, וגם כשהיינו נכנסים לרב שטיינמן מעולם הוא לא אמר לנו לזה תעזרו ולזה לא תעזרו, או לזה תעזרו יותר, לא היה דבר כזה ולא יהיה דבר כזה.
"ועל שינוי הדרך שמישהו יבוא ויגיד מה דגל התורה בכנסת או ברשויות המקומיות שינתה? מה? אני אומר לכם אני מכיר את סיעת דגל התורה מיום הקמתה, הסיעה של היום היא יותר קנאית מהסיעה הקודמת, אני גם השתנה לי ליותר קנאות, איך אפשר להגיד שנהיה שינוי אחר?", סיים גפני את דבריו.
ח"כ אורי מקלב נשא אף הוא דברים דומים וסיפר כי "חוץ מירושלים לפני 5 שנים, הרב שטיינמן ניהל את כל מערכות הבחירות בכל הארץ והיו מערכות מורכבות מאוד, מהרכבת הרשימה. ולא רק במוניציפלי אלא בכל הדברים המהותיים שהיו".
"אנו מאוד מודאגים מהמחלוקת הזאת, לא מדובר על ציבורים שכל אחד יש לו את המוסדות שלו, כאן מדובר על ציבור בני התורה שעד היום אנו נמצאים בחצר אחת, והנהגה אחת משותפת של מועצת גדולי התורה שבסופו של יום יש הכרעה אחת, אנו חוששים מאוד שהמחלוקת הזאת לא תיגמר בי"ח חשוון היא רק תתחיל אז, לפי המעשים שנעשים היום, לפי איך שמובילים אותנו עד לרגע זה.
"עדיי לא מאוחר, אנו צריכים לדעת מה תפקידנו בשעה זו כדי שאולי נצליח לעצור את ההתדרדרות הזאת, הדברים שנעשו עברו את כל המוסכמות, כל קוים אדומים, בדרך הם מנסים להיחלם בדרך המסורה ובדרך שהיינו רגילים לה עד עכשיו.
"אפשר להשוות את זה למחלוקת של תשמ"ט? שם היה איחוד של ציבור בני התורה! זה היה המהות הבסיסית של ציבור בני התורה שהם צריכים הנהגה אחת. אצלנו ההכרעות או בהלכה או בדעת תורה יש או 100 אחוז דעת תורה, בדבר הזה או שיש דעת תורה ויש הלכה, וזה המהות שלנו, אבל מה שקורה בתקופה האחרונה בתופעה שקשה לנו לדבר עליה.
"מתי מצאנו דבר כזה של דרך של בני התורה שיורדים לרמות הכי נמוכות ומדברים לפני ציבור אברכים וביום חמישי האחרון גם לפני בחורי ישיבות בגילאי 16 ו-18 ומדברים ברמות של קווי נייעס, ברמות הכי נמוכות של רכילות של דברים הזויים של חצאי שקרים, של שינוי עובדות, וכאילו שאומרים את זה בכזה תמימות.
"הטענה המרכזית עלינו, שקראו לנו ולא באנו, איך מעיזים לבוא בטענה הזאת? לא אמרנו את זה, ולא היינו מדברים אם זה לא היה בכינוס סגור כזה שאתם חברי מועצה בערים האלו ששם זה מתחדד, אנחנו יודעים שההשלכות הם הרבה יותר רחוקות, מה לא נכנסו? נכנסנו בכל המצבים, נכנסו בבחירות לכנסת, כשהם קבעו שיש להם נציגים אחרים מדגל התורה, והודיעו שנציג אחר מיהדות התורה מייצגם נאמנה, גם אז נכנסו, ועד היום עשינו את כל המאמצים עד שזה כבר בלתי אפשרי כמו שרואים כיום, שהתוצאה אחרת למרות שעשינו הכל, כי הכוונה היא אחרת.
"הכוונה היא קריאת תיגר על ההנהגה, יש כאן אנשים עדים לכך, פורסם שמתקיימת ישיבת הנהלה של דגל התורה בירושלים, זה הבסיס הטענה שלהם, התפרסמה בעיתון כתבה קטנה שיש לי אותה פה, ששם הכותרת 'נוכח ניסיונות הפגיעה בשמירת השבת בעיר ובקדושת הכותל המערבי וכן בהיערכות לקראת הבחירות הקרובות לעירייה, ישיבת דגל התורה, מתכנסת', זה היה בתקופת המאבק על נשות הכותל, ויחד עם זה היה המאבק על פתיחת בתי שעשועים בילוי וקניונים בירושלים, דברים ערכיים, ובגלל איזה פסקה בתוך הכתבה שיובא דבר מרנן ורבנן בנושאי הבחירות, אז נעשתה פעילות שלהם לבטל את ישיבת הנהלת דגל התורה, כי לא התייעצו קודם, הסבירו להם שלא נעשתה כל כוונה בעניין, ואם יש בעיה עם זה לא ידברו על נושא זה כלל, לא יקבלו שום החלטות, פעילות רבה ואגרסיבית נעשתה אעפ"כ לבטל את הישיבה.
"כדרכם של בני תורה ביקשו לשאול האם לבטל את ישיבת ההנהלה, וקיבל הוראה מגדולי ישראל שלא לבטל, זה לא הספיק להם, לאחר שהם ידעו שזאת התשובה הייתה מסכת לחצים על חברי הנהלה שלא להשתתף בה, ויש כאן אנשים שיכולים להעיד שהם איחרו לישיבה בגלל שתפסו אותם, זה נעשה מתוך חוצפה ועוז מצח, כל מי שפעל לאחר שידע שיש החלטה שהראש ישיבה אמר דברים מפורשים שיקיימו את הישיבה וידברו על קודשי ישראל והבעיות של הפרק בירושלים, והם המשיכו לפעול נגד בחוצפה ועזות מצח כנגד דעתם של גדולי ישראל. הם ידעו שזה דעתם של גדולי ישראל והמשיכו לעשות זאת בהמרדה נגד גדולי ישראל, דברים שלא היו.
"במשך חודשים רבים אני מרים טלפונים ולא עונים, כשפעם עונים ואנחנו אומרים שרוצים להיכנס לא חוזרים אליך עד היום, עד שאח"כ חזרו כל מיני מתווכים, אני תכף יגיע לזה, לפני כמה ימים, אני מקבל טלפון אני רואה את השם של המתקשר, אמרתי מה הוא מתקשר? זה כבר אחרי שהגיעו רשימות, חשבתי אולי הוא מתקשר כדי לבקש לנסות להוריד את מפלס המתח אולי טעו בכמה כתבות ופרסומות, אמרתי במושכל שני שהוא בא להתנצל בפני לאחר שהזכיר את השם שלי בכמה מקומות על כך שכן באים ולא באים וכן נכנסים ולא נכנסים, חשבתי שעל זה אולי הוא בא להתנצל, הטלפון היה 'תשמע מקלב, אתה לא מתערב בירושלים', ואז הבנתי מיד על מה הוא מדבר, כי לפני זה היו כמה שיחות טלפון שחלקם אחראים אלו שיושבים פה ואמרו לי שהגאון ר' משה יהודה שלזינגר רוצה לדבר איתי כי אמרו לו שלא נכנסים לגדולי תורה אז הוא רוצה לשמוע ממני אם זה נכון.
"הם מתנהגים בדברים שלא היו עד היום, להילחם נגד, כדי למרוד, כדי לעשות נגד הדעה הזאת, לדבר אחד אחד עם אשדים כדי ללחוץ עליהם כדי לאיים עליהם, לאיים על אנשים מי שבתפקיד ומי שלא בתפקיד, אמרתי לו תשמע אדוני, אני הבנתי מיד, אני לא ידבר, חודשים נשמעים הדברים האלו במשך תקופה ארוכה על המקרה הזה שלא נכנסים, ועכשיו עוד הם מנסים למנוע שאני לא ידבר עם ר' משה יהודה שלזינגר, שאני לא יספר לו מה האמת שעומד מאחורי הדבר הזה, וזה נקרא שאני לא יתערב בבחירות.
"בתקופה האחרונה שהיו כאלו שניסו לתווך כדי שבכל אופן אחרי שחודשים ניסינו להיכנס ולא הצלחנו להיכנס, אז אחרי תקופה זאת, אמרו לנו שלפי שנכנס רוצים לשבת איתנו ואי אפשר להיכנס לפני שיושבים איתנו, התנאי לכניסה במו"מ זה לשבת איתנו קודם, ואם יבואו הרבה דברים רחבים מה זה נקרא מו"מ, יש מו"מ בכלל? זה שאלה שאנחנו אם היינו אומרים את הדברים כאן היינו צריכים לשבת על הרצפה ולקרוע קריעה, על מה מדברים, על מה מהרהרים? על מה פועלים מה נגד מה? בערעור ובפעילות על ההנהגה, על מרידה בהנהגה, שיש ערעור בכלל על היכולות ומי ראוי להכריע בכל אופן דבר אחד אני רוצה לומר לכם, חברים, זה לא קל לנו לדבר על הדברים האלו, אבל אנו בטוחים ועם זה נלך", סיים מקלב.
ח"כ יעקב אשר אמר בדבריו כי "כולנו היינו לפני 25 שנה, חלקנו אברכים צעירים מאוד, חלק בשנה ראשונה חלק אולי בשנה שניה כולנו ליווינו במשך שנים את ההתלבטויות של הראש ישיבה הרב שך זצוק"ל, ליווינו תקופות קשות שהציבור שלנו עבר עד שהגיע אותו יום מכונן וכשהגיע אותו יום כולנו האנשים שנמצאים פה וחלקם שאינם נמצאים פה קפצנו למים כל אחד הלך למקום שהוא הכיר, כל אחד הלך מקום שהוא היה, חרפנו את נפשנו ממש, עשינו זאת בתורת שליחות, עשינו זאת כי ליווינו את הכאב של הציבור הליטאי, של ציבור בני התורה.
"היום אנו רואים שמשתמשים באותם דברים של אש כוחותינו נגד כוחותינו. כמה הרב שך עם כל העוצמה שלו כמה היה חשוב לו התמיכה של כל גדולי ישראל שהיו איתו, יש מושג שנקרא מורשת שגודלים עליה, המושג של 'בני תורה' היה סמל, אז היום כשאתה אומר בני תורה אתה צריך לחשוב למי אתה מתכוון.
"יש פה אנשים שחירפו את נפשם בכל מיני מלחמות פוליטיות שהיו אז למי שזוכר, לבוא היום להשתמש בכל המילים שגדלנו עליהם, על מה ולמה? לא היו סיעות בדגל התורה, כל המהות של דגל התורה היתה בגלל שאין סיעות, יש קול אחד שמוביל ושכל גדולי ישראל, ושכל העסקנים והציבור הולכים אחרי אותו קול, פשוט כאב לב, לראות הדברים האלו.
"אני רוצה לומר על עצמי, אני נכנסתי לכנסת אנשים מכירים אותי יש לי ביטחון עצמי ולמרות זאת בדברים שאני עוד לא זקן ורגיל בהם אני עושה שימוש אצל אנשים שעשו שימוש אצל גדולי ישראל בנושאים אלו, יש דברים שזה בחיל ורעדה, ואנו באים ביחד ונכנסים ושואלים, וגם ביום יום לא פעם ולא פעמים אני מתייעץ עם הרב גפני ור' אורי זה דברים, אז יכול לבוא מאן דהוא מהצד שלא קרא, לא יודע על מה מדובר, לא יודע מה יחסי הכוחות, הוא לא יודע איפה הדרך ומה הכוונה ויבוא ויגיד תעשו ככה ותגידו ככה.
"יכול מאן דהוא שהוא חושב את עצמו עסקן או שהוא עסקן כזה או אחר ויבוא לתת הערות כאלו, ועל זה לבנות תילי תילים שמגיע עד כמעט השקפה, וברמה הכללית האם יש אדם אחד גוף או קבוצה בתוככי המחנה שלנו וגם מחוץ למחנה שיכול להגיד שנציגי דגל התורה, אם זה בכנסת או ברשויות המקומיות שלא עזרו לאנשים מסוייים או לא טיפלו באנשים מסוימים בגלל דעות או בגלל מקורבות לאדם פלוני או אלמוני, מישהו יכול לבוא ולהגיד את זה?", תהה אשר לסיום.
ההקלטה באדיבות הקו החרדי.
הצגת כל התגובות