כיכר השבת

האשים את האדמו"ר

בחור חסידי ברח ל'שומרון', כאשר התעמת עם הוריו, כולם פרצו בבכי; זו הסיבה

ההורים לחמישה ילדים מוצלחים, לא הבינו מה קרה לבנם, בן ה-17, שהתחיל להיסחף לעבר רבני השומרון. בשיחה שערכו איתו, כולם פרצו בבכי מר לאחר שהתבררה הסיבה | מרדכי רוט בעוד סיפור עם מוסר השכל חשוב (מגזין כיכר)

| 65 | כיכר השבת |
בחור ישיבה חסידי | אילוסטרציה
בחור ישיבה חסידי | אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

היה זה לפני תקופה ארוכה, פגשתי אבא לבחור וכך הוא סיפר לי: "יש לי ברוך השם חמישה בנים מתוקים. האחד כבר התחתן לפני מספר שנים, וארבעת הבחורים הרווקים לומדים בישיבה חסידית של החסידות אליה אנחנו משתייכים. היא חסידות די גדולה ומפורסמת בעולם.

>> למגזין המלא - כנסו <<

כל הילדים שלי ילדים טובים וממושמעים מאוד, אני ואשתי רווים מהם בס"ד רוב נחת.

אבל עם הבן שלי בן השבע עשרה אני מתמודד. הוא ילד טוב, אולי קצת רגיש, אבל אני לא יודע מאיפה נחת עליי הדבר הזה.

קיבלתי ידיעות ממספר אנשים שהבן שלי התחבר לקבוצה של דתיים לאומיים, חרד"לים, בשומרון.

הוא התחבר לרב שם ולאט לאט אף התחיל להגיע לכל מיני התוועדויות שהם עושים.

ממש כעסתי עליו. אמרתי לו: 'בן יקר שלי, אני אוהב אותך מאוד, אבל תגיד לי מה נפל לך שם? מה מצאת אצלם? מה רע לך בחסידות בה אנחנו נמצאים? מה רע לך באדמו"ר שלנו?

הרי הוא צדיק גדול, הרי הוא עושה טישים ממש יפים ואפילו הרבה בחורים מהציבור הליטאי מגיעים לראות את הטישים שלו.

אז למה ללכת עד לשם. מילא היית הולך לחסידות אחרת! אבל ללכת לשם? זו לא הדרך שלנו, זה לא החינוך שלנו!'

ניסיתי להסביר לבן שלי שאם בישיבה ידעו מהדבר הזה הם יעיפו אותו מהישיבה ללא רחמים. אבל היה נראה שהבן שלי אטום ולא מבין, או יותר נכון - לא מנסה להבין.

הוא התעקש ששם טוב לו. ובפרט הרב שם נותן לו יחס, אהבה, מקשיב לו. וגם כל הקבוצה שם מיוחדת באחדות, באהבה ובשמחה.

הרגשתי שאני מאבד את הבן שלי, פעם ראשונה שהרגשתי ממש חוסר שליטה. לא ידעתי מה לעשות עם עצמי.

לקחתי אותו לשיחה שוב, עם אשתי. אמרתי לעצמי אולי עם אשתי יחד זה יעזור, זה קצת ילחיץ אותו, והוא יבין שזה לא הדבר הנכון לעשות.

ישבנו יחד ודיברנו – תוך כדי, אשתי אף בכתה לבן שלנו כמה שזה מצער אותה, ההליכה לשדות אחרים.

אשתי בכתה ובכתה וזה באמת שבר את הבן שלי וגם הוא התחיל לבכות יחד איתה, זה היה ממש מחזה טרגי.

ואז הבן שלנו אמר לנו כך: 'אולי מה שאני אגיד לכם עכשיו אתם תכעסו עליי, אבל אני חייב לשתף אתכם. אבא, אתה אמרת לי כמה פעמים בתקופה האחרונה: מה רע לי אצל האדמו"ר שלנו, הרי הוא צדיק והוא כזה נחמד שאנשים רבים מגיעים לטישים שלו.

יכול להיות שהוא צדיק והוא עושה טישים יפים, אבל לי באופן אישי אין לי איתו כלום. הוא בחיים לא דיבר איתי, לא היה לו שום קשר איתי.

רק בערב ראש השנה אני נכנס אליו לחדר לחצי שנייה הוא אומר לי: 'שנה טובה' וזהו.

כן, אני זקוק ליחס אישי. שהאדמו"ר שלי, שהרב שלי, שהמשפיע שלי, יישב איתי. ידבר איתי על ההתמודדויות שלי, על הקשיים שלי ברוחניות, על היחסים בין החברים, על גשמיות אפילו, לא חסר על מה!

ופה אין לי את זה. ושם אצל הרב הזה בשומרון יש לי את זה, יש לי את היחס הזה. הוא לא יושב איתי כל יום, אבל פעם בשבוע או שבועיים הוא מקדיש לי חצי שעה לדבר איתי, לחזק אותי, וזה נותן לי אור וכוח.

אבל פה בחסידות אין לי את זה. תקשיבו, הוא אמר לנו, אבל לאדמו"ר שלנו אין זמן הוא מקבל אנשים, ועסוק עד מעל הראש. לכן יש את המשפיעים וראשי חבורות שזה התפקיד שלהם.

אבל גם הם חוץ מהישיבה השבועית או חודשית יחד, בחיים אף אחד לא ישב איתי ושאל אותי באופן פרטי מה שלומי וכד', אז מה הם שווים?!

והבן שלי בכה ובכה ואמר לנו כך: 'זהו, אני מפסיק ללכת לשם, כי אני רואה שזה כל כך מצער אתכם ואני מאוד אוהב אתכם.

אבל תדעו שזה יהיה לי מאוד קשה, כי פה בחסידות אין לי את מה שאמרתי לכם'.

האמת, שגם מעיניי התחילו לזלוג דמעות, סיפר האבא, חיבקנו אותו אני ואשתי ובכינו יחד. פשוט לא היה לי מה להגיד לו.

אמרתי לעצמי מה יש לי להגיד לו אם כך הוא מרגיש, כך הוא חווה את הדברים וההליכה לשם רק מחזקת ומצמיחה אותו.

חיבקתי אותו ואמרתי לו: שאני אוהב אותו ואני צריך לחשוב על כל העניין מחדש אחרי מה שהוא סיפר לי".

אני מספר את הסיפור העצוב הזה כדי להעביר מסר אחד.

אני פוגש כל כך הרבה בחורים, אברכים, שנמצאים בקהילות חסידיות או בישיבות ליטאיות, ואין להם שום קשר לרבנים, לאדמו"רים, למשפיעים, למשגיחים, לרמי"ם, שישנם בקהילה או בישיבה.

הם מרגישים מנותקים ולא מחוברים גם למקום וגם לרוחניות.

הם מרגישים לא קשורים לא שייכים, חיים כאילו בין שני עולמות. ואם רק היו מקבלים קצת יחס, הזדהות, טיפה הקשבה, מאותם ראשי הקהילה המשפיעים, הם היו נראים אחרת ובמצב רוחני אחר לחלוטין.

אנשים זקוקים ליחס, לאהבה, לתשומת לב. טוב המלבין שיניים לחברו יותר ממשקהו חלב. לדעתי זוהי המחויבות הבסיסית של משפיע, אדמו"ר, וכל איש ציבור שמשפיע על אנשים.

ובפרט בבחורים של דורנו שיש לצערנו הרבה נשירה גלויה וסמויה. בחור או אברך שמרגיש קשור ומחובר לא יעזוב לאף מקום גם אם קשה לו ברוחניות!

כי הוא מרגיש שיש לו מקום וטוב לו שם, אבל אדם שמרגיש לא קשור ולא שייך ולא מקבל את היחס הבסיסי של קשר אז כאשר יש לו קשיים הוא יעזוב.

אני לא מאמין בסיסמאות, אני מאמין במעשים שיוצרים קשר אמיתי.

המטפל הרגשי מרדכי רוט (קרדיט: ראובן חיון)

פעם סיפר לי רב אחד בניו יורק שיש לו קהילה גדולה של מאות אנשים. שיש לו רשימה של כל אנשי הקהילה עם מספרי הטלפון של כולם, ולא עובר חודש שכל אחד ואחד מבני קהילתו, ללא יוצא מן הכלל, מקבל ממנו טלפון באופן אישי לשיחה של מספר דקות. מה שלומו, מה הוא צריך, האם הוא מסתדר בחיים, והאם הוא צריך עזרה באיזה דבר.

זה רב צדיק, אשריו ואשרי חלקו.

אני בטוח שהאחריות שיש לאנשים שמשפיעים על אנשים היא ענקית. אני בטוח בזה שגם אם לאדם יש לו ניסיונות וקשיים ברוחניות גדולים מאוד, אם יהיה לו באמת קשר חזק עם הרב, המשפיע, האדמו"ר והוא ירגיש מספיק פתוח לדבר איתו ולספר מה עובר עליו, אז בטוח שהוא לא יעזוב לאף מקום וגם הוא יינצל מעצת היצר הרע.

וגם בישיבות כמה זה יכול להציל בחורים כאשר משגיח, מגיד שיעור, ראש ישיבה, חושב מתעניין ואכפתי מבחור והוא כבר לא עוד סתם בחור.

בגמ' במסכת תענית (ח.) נאמר: "אם ראית תלמיד שתלמודו קשה עליו כברזל, בשביל רבו שאינו מסביר לו פנים".

וברמב"ם הלכות תלמוד תורה (פ"ה הלכה י"ב) נאמר: "כשם שהתלמידים חייבין בכבוד הרב כך הרב צריך לכבד את תלמידיו ולקרבן כך אמרו חכמים: 'יהי כבוד תלמידך חביב עליך כשלך', וצריך אדם להיזהר בתלמידיו ולאוהבם שהם הבנים המהנים לעולם הזה ולעולם הבא".

אני לא מנסה להגיד חס וחלילה שיש רבנים משפיעים שלא עושים את זה, אבל אני מדבר על אותם נשמות רבות שלא מרגישים שייכים, לא מרגישים מחוברים, ליבי איתם ואני זועק את זעקתם: הצילו אותנו.

לדעתי זה אחד הדברים הכי חשובים שיכולים לעזור נגד הדור הפתוח והמסוכן שיש היום בדורנו אנו.

אתם יודעים מה - אם אתם מספיק חזקים, אתם האנשים הרגילים ולא הרבנים, תדעו שיש מלא אנשים שמסתובבים בבית הכנסת אצלכם ולא מרגישים קשורים ומחוברים. ובמעט חיוך שלכם או בשאלה מה שלום הבן אדם שעומד מולכם, אתם יכולים להציל את נפשו רוחו ונשמתו. אתם לא מבינים כמה זה יכול להציל.

שבת שלום ומבורך לכל עם ישראל. יהי רצון שתמיד נזכה להאיר סביבנו אור של אמונה, אהבה ושלום.

לתגובות: machon.rot@gmail.com

תוכן שאסור לפספס
65 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
32
אם שם הוא מתפלל שחרית בזמן ומסתמא גם לומד יותר אז עדיף שישאר שם למרות שמבטלים שם בשאט נפש את ה 'מצווה החשובה' של הטיש
31
מסתמא געררער
30
זהו בדיוק השוני בין חב"ד לשאר החסידויות. בחב"ד, הערך הנעלה ביותר הוא, קשר חזק ופנימי עם הרבי, שזהו הקשר האמיתי והגלוי עם ה'. (דרך משה רבינו) ותמיד החסיד מרגיש שהרבי מתייחס אליו וביחד איתו.
אני חולה על חבד ולומד את תורת חבד. אבל נראה לי שעדיף 'שנה טובה' פעם בשנה מאשר להתקשר לרבי שאינו בין החיים...

הצגת כל התגובות

29
על מה הדרמה 😂
28
תתביישו לגם, אתם מפלגים את העם יותר מהשמאל, מה זאת אומרת רבני שומרון ? דתי לאומי ? מה יש בדתי לאומי ? אתם עושים את זה כלכך גרוע כשהוא יחזור מרבני השומרון שהוא הלך אליהם ההורים שלו ינשקו להם את הידיים מרוב תודה ויראת שמים שהכניסו בבן שלהם
הס פיך חצוף שכמותך. כל העניין כאן היא המציאות של הליגה מהדרך בה התחנך. ולא על פי רצון ונחת הוריו שהשקיעו בו את נשמתם. שנית, האמת אומרת שדרך הדתי לאומי אינה על טהרת הקודש כשל הדרך החרדית! קבל הדברים גם אם קשה לך!!!
אם אתה חרד לדבר השם באמת, אז תזהר מלפתח פיך על הרבנים הלאומיים הצדיקים שהולכים בדרכו של מורנו ורבנו הרב קוק זצוק"ל. מציעה לך לפגוש אותם.
תסביר מה יותר על טהרת הקודש בדרך החרדית ,איזה מצוות הרבנים החרדלים לא מקיימים שאתם כן!?
איני מתכוון לתלמידי חכמים אלא לדרך הפשוטה כמו שיחה עם נשים, שמירת נגיעה וכו'וכו'. ואין בכוונתי לכלול את כולם אך הדרך צריכה חיזוק יותר וד"ל
איזה מצוות אתם מקימים ואנחנו לא? יש לי שפע דוגמאות למה עדיף להיות דת"ל ולא חרדי וכרגע אני רק פותח בפניך את הפסוק "ואהבת לרעך כמוך" כי ערב שבת(תתפלא אבל אנחנו שומרים שבת!) תהרר על משמעות הפסוק, אני רק אומר שלא אצל כל החרדים רואים את מימוש הפסוק לעומת הציבור הדתי לאומי שזה אחד מידיאלינו!! תחשוב על זה.
אני רק רוצה להזכיר לך שיש עוד תרי"ג מצוות חוץ מ"ואהבת" (וישוב הארץ) אבל אתה צודק שצריך שיפור גדול בנושא הזה בציבור החרדי וזה מאוד חשוב
אין בתגובתי לומר שהחרדים מקיימים יותר מהחרדים. אך עניין הסגנון הוא החשוב. וכמו שנאמר בחז"ל שהגאולה היתה בזכות שלא שינו לשונם, מלבושם ושמם! במילה אחת "יידישקעייט" ולדעתי השמרנות החרדית עדיפה מבלי לזלזל חלילה באף זרם
לבוש החרדים הוא לבוש כל הגנטלמנים באירופה לפני מאה שנה
לבוש החרדים הוא לבוש האצילים הפולנים. אצל החרדים מסורת ישראל מתחילה ונגמרת באירופה וחבל שכך
את הישיבות החסידיות של החרדלניקים,זה המקומות הכי קדושים בעולך התורה. תלמידים צדיקים ועובדי ה' שהגיעו מבחירתם האישית ולא כי ההורים אמרו. לפי ההלכה אדם צריך ללכת ללמוד איפה שהוא רוצה לא איפה שההורים אומרים.
אתה חצוף!! התורה היא לא שטאנץ אחד!! יש ילדים שלא מתאים להם סגנון מסוים ואז מה?!? העיקר שהוא דבק בה' יתברך ועובד אותו בשמחה ובאמונה ב."אינה על טהרת הקודש" -מציע לך לדבר עם רב חרדל"י מובטחת לך הפתעה גם אני הופתעתי. פשוט ביזיון האטימות שלך
הביטוי חצוף הוא על ההוצאת לעז כאילו מפלגים! שנית, הקושי הוא על שינוי מחינוך ההורים שזה יכול לקרות גם אצל הדתי לאומי שיהפך לחרדי. שלישית, עניין השמרנות החרדית לטעמי עדיפה מבלי לזלזל חלילה וד"ל.
הכל תלוי גבר... אני מכיר צדיקים דת"ל שטהרת הקודש שלהם היא בשמיים. הציבור הדתי הוא פשוט מעורבב, אז זה כאלו כל מקרה לגופו.
מסכים
27
מה רע בללכת לרב מהשומרון? האם שם אין עבודת ה'? זה לא נשמע שהם הולכים לחטוא חלילה. האם הרב והחבורה מחלישים את הבן ביראת שמים? אולי אפשר לקבל את זה שנפשו של הבן צריכה עבודת ה' בצינור שונה..
26
האמת שגם אני הרגשתי כך, המשגיח בישיבה פנה אליי באופן אישי רק בשביל לזרז אותי בשכר לימוד, והחברותא שלי רק לפני הבחירות עשה לי 100 טלפונים כדי לוודא שביקרתי בקפלי ושמתי את הפתק הנכון בשבילו... כל שהרושם שקיבלתי שמה שמעניין זה רק כסף ופוליטיקה והכי הזוי שהמשגיח בא בטרוניא למה אנחנו לא "מקבלים" ממנו .
תכלס כל הראשי ישיבות צריכים לעבור איפוס וחינוך מחדש
25
להיות בקהילה חרדלית זה לא נשירה או ירידה, זו זכות, הרבה שבבניקים יכלו לצמוח שם רוחנית וערכית, אמנם זה שונה, אבל יש שם בחורים ממש טובים עם הרבה אהבת ישראל , בישיבות קצת מנטרלים ומדכאים את הרגש ואת היחס הפרטני לכל בחור עם כל ה השינויים הרגשיים שעובר בגיל ההתבגרות, זו חוויה ופריחה להיות שם
24
רבי דוד דודקביץ הוא אדמו"ר גדול.
איזה? ההוא עם הסמרטפון?
באיזה סעיף בשולחן ערוך כתוב שאסור לשאת סמארטפון? אם בן אדם רגיל משתמש בזה עוד אפשר לדון, אבל רב כמו הרב דודקביץ סמוך עליי שיש לו דברים קצת יותר חשובים לעשות עם הטלפון מאשר להכנס לכיכר השבת וכאלה...
כן סמארטפון עם סינון לצרכי עבודה ועוד מכשיר כשר שאיתו הוא מסתובב ולא מכשיר כשר ומכשיר פרוץ לגמרי בכיס השני.... בלום פיך מול גדול ישראל הזה!!!
שכחתי שיש דיבר בעשרת הדברות לא תעשה לך סמרטפון
חחחחח חזק 😂
על כבוד תלמידי חכמים יאמרו רבם דקרו. כמה בלע ושטנה אפשר לשאת. כמה מכוערין מעשיו של פלוני שלמד תורה.
כל משרתי צדיקי הקאדילאק מסתובבים עם סמארטפון כדי שהצדיק לא יעשה את זה במקומם. מה יעשה צדיק שמואס במשרתים?
אם תשימו לב תראו שבהתכתבויות כאן רק החרדים מבזים את החרדלים לא נראה לי שדרכה של התורה זה לבזות את השני...
נקלעתי לאחרונה בליל שישי ליצהר, ובעיני ראיתי איזה פעילות אדירה עושה עם בחורי המקום, דוגמה לחקוי
23
הבחור צודק 100 אחוז .זה מה שנקרא ישיבות חסידיות היום לאף אחד לא אכפת ממך באמת אתה עוד מספר אם בחור צריך קצת יחס הוא לא מקבל מאף אחד אז יש אופציה או לחפש פינה יותר שקטה לגדול בתורה וביראת שמים או ר"ל הוא פונה לרחוב כדי לקבל קצת יחס מה שחסר לו חבל ..הבחור עשה בסכל וההורים עוד יברכו על זה ..
22
רק לא לשומרון חלילה. גוואלד!!! הוא עוד עלול לעבוד את השם בצורה אחרת!!!
יש לך בעלות על הקדוש ברוך הוא ועל עובדיו האמיתיים, מי אתה בכלל, גאותן מעלה צחנה
הוא כתב בציניות.
21
אתם ממחזרים מאמרים. זה כבר היה מזמן
20
הישיבות עם 100 ויותר בחורים בשיעור אין שום יחס לבחורים והם מרגישים אבודים. בגמרא כתוב עד 25 תלמידים וי"א עד ארבעים טבל לא יותר
19
דווקא כשיש קשר ממש טוב המצב גרוע בהרבה. וד"ל.
זה שאתה לא מאמין באנשים זה הבעיה אצליך
18
את תלמידי הישיבות החסידיות של החרד"ל כמו תלמידי הרב דודקביץ' ותלמידי ישיבת תפוח ותלמידי ישיבת 'הלכתא' נחליאל ותלמידי ישיבת רמת גן... כולם עובדי ה' שהגיעו מבחירתם האישית .
נכון במאה אחוז ויש עוד ישיבות כגון תורת החיים ,שלום בניך...
17
דוקא ידוע שהגאון הצדיק רבי שמואל אויערבך שלח כמה מתלמידיו לשומרון. והיה עוד לאביו גאון ההוראה והענוה קשר אדוק עם תח מהשומרון
16
למה זה סיפור עצוב? אוי ואבוי הלך לשומרון מה קרה?
15
כתבה ממוחזרת
14
הרי היום כולם יודעים שדרך המלך היא דתי לאומי. שילוב של אהבת השם אהבת ישראל ואהבת הארץ. כשהבעש״ט ייסד את החסידות הוא התכוון אליהם ולא לכתות שנוצרו היום, של אנשים שנבדלים מכולם, לבוש שונה מכולם, שפה שונה מכולם, שהחסידות שלהם מתבטא בקוגל ומקווה.
אבל דתי רציני מאד
יואו כמה שאת צודק. הבעש''ט התכוין שכל יהודי הוא מיוחד ואפי' יותר מצדיק. אבל החסידויות (למעט ברסלב חבד) הם כתות סגורות.
כמה שאתה צודק
13
אבא יקר !! מדוע זה כזה אסון שנוהר אחר רב חרדלי בשומרון?! תגיד תודה שלא התחבר לחילונים, או שמא הנך מעדיף חילוניות ע"פ דתיים!!!!!
12
פשוט צודק! כמה זה חסר בציבור שלנו
11
גם אני חיפשתי רב כזה בגיל הזה חבל שלא מצאתי כמו הבחור הזה הייתי מייעץ לו לא לעזוב אוותן ומנגד להמשיך בחסידות כל עוד נוח לו חזל קבעו אין אדם לומד תורה אלא במקום שליבו חפץ
10
כל כך נכון. אהבה והכלה ללא תנאי היא התרופה היחידה לדור הזה.
9
אין שום בעיה ברבני שומרון אבל אבא ששיך לציבור החרדי חסידי ששם הדרך בעבודת ה שונה, ומבחנתו (האבא) זה דרך לא טובה, אז זה מפריע לו אבל אין ספק שהם גם צדיקים ויראי ה
8
אוי ואבוי הוא הלך לרב בשומרון "אני מאבד את הילד" תגידו אתם פסיכים? מה הבעיה שילך לרב שמחזק אותו ומקרב אותו לקב''ה ועוד חסידי לא תגיד ליטאי אז זה שהו לא בדיוק הרבה שלך אז מה??? אז הוא מאמין שאנחנו צריכים ליישב את הארץ. אז מהההה????? סיפור עצוב עלק
7
אוההה כמה דבריך נכונים אנו בבעייה קשה של ממש אכן אין היום מי שתומך וסועד בעולם הישיבות בחורים ואם לא ההורים מהבית שמחזקים מה יעשה הבן ולא יחטא???
6
סערה בכוס מים... כולה רב מציבור אחר שחושב קצת אחרת , בסוף המסר שלך נכון , אבל הסיפור לא ממש טראגי , מי ישמע הלך לנוצרים ח"ו... כולה סגנון קצת אחר בכמה דברים.
5
אויאויאוי אז הוא הלך לרב מזרוחניק מה קרה? אויאויאוי🤣
4
חסר לי בסיפור הזה. חבל שההורים לא הלכו לראות את המקום שלשם הבן הלך. גם אם היו נשארים בדעתם אבל זה היה בא ממקום של בשלות ולא קטנות מוחין
3
אוי כמה שזה צודק
2
איזה זלזול בעולם התורה החרד''לי. בוכים כאילו התחתן עם גויה.
1
זה לא בסדר להראות את רבני השמרון באור שלילי זה ממש לא יפה!
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות