כיכר השבת

להרוויח, לא לנצח

הטיול של הבחורים לצימר - שחינך את המחנכים // סיפור מטלטל

ההבדל בין ניצוח לרווח, שבניצוח אתה מביס את הצד שכנגד, וכל התוצאה לבסוף מסתכמת על בסיס תבוסת האחר. לעומת זאת ברווח, אתה מקבל, זוכה, מפיק רווח לא על חשבון האחר, והכל מסתכם לבסוף, מה יש לך ביד | טור מטלטל (חרדים)

| 33 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: Marcus Cramer on Unsplash)

באחת הישיבות הקטנות בירושלים לבחורים מתמודדים, יש נוהג נפלא. בכל סוף שנה מוציאה הישיבה את הבחורים של שיעור ג', לצימר עם אטרקציות מושקעות, פינוקים ואוכל כיד המלך. זה טיול שכל השנה ממתינים לו, והוא סיום מרגש לכולם. שנה אחת, מקבל הר"מ אהח"צ (הרב צדוק) טלפון מהר"מ של הבוקר (הרב דוד) שמופקד בכל שנה על הניהול והבירוקרטיה של הטיול עמוס החוויות.

• >> למגזין המלא - כנסו כאן <<

הנה השיחה לפניכם:

"שלום וברכה הרב צדוק, מה שלומך?"

"ברוך השם, מה חדש?"

"אז זהו, אני מתקשר אליך לגבי הטיול של הצימר בעוד חודש"

"כן, מה קורה עם זה באמת"

"אז ככה, בגלל שאתה ר"מ אחה"צ של השיעור וגם מצטרף לטיול, שכחתי לעדכן אותך, שסיכמתי עם ראש הישיבה והמשגיח כבר בתחילת השנה, שהשנה רק מי שהשקיע בלימוד ויישר קו עם המטלות בשיעור, רק הוא יוכל להצטרף ליציאה הזו"

"רגע, אתה מתכוון לומר שיש כאלו שלא יגיעו?"

"ברור, יש לי ארבעה בחורים שלא מגיעים, ועוד אחד אני מסתפק. אני חייב להראות להם מה זה"

רגע, לא הבנתי, מה הם עשו בעצם שהם לא מגיעים לטיול שממנו הם נפרדים מאיתנו לישיבה הגדולה?"

"אני יגיד לך מה הם עשו, הם זלזלו בשיעור, הם ישנו בשיעורים, לא סיכמו את החומר, לא ביצעו מטלות שהוטלו עליהם....."

"רגע, הרב דוד יקירי, אני מבין שאתה מבין, שמדובר בבחורים מתמודדים, שעוזבים אותנו ופונים לדרכם. גם בישיבה סטנדרטית זה חורבן גדול ככה להיפרד מהם, אז כל שכן בישיבה שלנו. איזה טעם אנו נשאיר להם, אני מתכוון לאותם אלו שלא יגיעו והם כל כך מצפים לסיים עם כולם יחד, מה טוב שיוצא לנו מזה, ומי מאיתנו מוכן לקחת את האחריות של ההשלכות מההחלטה הזאת?"

"מה זאת אומרת, הם לא עמדו בייעדם. אני אמרתי להם בתחילת שנה בכל פעם שהייתה לי הזדמנות: השנה תזכרו שלא כולם יגיעו לצימר בסוף השנה, רק אלו שהיו חלק ויישרו קו עם השיעור"

"רגע רגע, בוא נשאל ככה: הרי אצלי בשיעור יש בחורים שהתאמצו והשקיעו, למה שהם יפסידו?"

"כי במשמרת שלי הם זלזלו, אני לא ייתן להם ליהנות בזמן שביקשתי מהם והם לא עשו מה שצריך"

"אוקיי, אז אני ייתן לך את הרשימה של אלו שלא תפקדו במשמרת שלי, וגם הם לא יבואו"

"מי לדוגמא?"

"אבי גלבוע, אצלי הוא לא מתפקד"

"לא. אתה לא יכול לעשות לי את זה הרב צדוק, הבחור הזה עשה אצלי עבודה מאלפת"

"אבל במשמרת שלי הוא לא תפקד. אי אפשר ליצור כאן אפליה, שרק הבוקר הוא הסיפור כאן"

"כן, אבל אני לא יכול לשבור את המילה שלי, אני הבטחתי לו שהוא מגיע כי הוא השקיע. אני אמרתי את זה כבר בתחילת השנה ולמה אחרי שהוא השקיע הוא לא יגיע?"

"אני מבין שזה שובר לך את המילה, אבל עדיף שהיא תשבר ולא הלב של מי מהנשמות המתמודדות הללו. ולכן דווקא בגלל זה אני טוען שכולם באים כי זה טיול פרידה ולא מבצע, ומשם נפרדות דרכינו, וככה לא נפרדים מתלמידים".

"מה זאת אומרת? אבל זה באישור הראש ישיבה והמשגיח"

"טוב ר' דוד, בוא נסכם ככה: כל עוד אני חלק מהמערכת, אני אלחם בכל כוחי שכולם יגיעו ללא יוצא מן הכלל. אנו מסיימים שנה וזה לא הזמן לחיסול חשבונות".

"אוקיי, אז תיקח את הטיול אתה ותארגן אותו, אני לא יארגן טיול ויגיעו בחורים נגד דעתי"

"לא לא לא, אני פשוט יקל מעליך: א. מבחינתי שלא יהיה טיול במצב הזה, זה לא שווה כלום. ב. אם לבסוף דעתך תתקבל, אז אם אחד מהבחורים לא מגיע ונשאר בבית. אני לטיול הזה לא מגיע, שיהיה לך ברור"

"נו באמת, אתה לא יכול לעשות את זה, אתה חלק מהמערכת"

"נכון, אבל אסור לי להסכים עם דברים שהם נגד האידיאולוגיה שלי בגלל מערכת, חייב לגלות בגרות ואחריות"

"ומה יגידו הבחורים שאתה לא מגיע, מה נגיד להם?"

"אני נותן לך אפשרות לומר מה שבא לך. תוכל להגיד להם שלא הרגשתי טוב, וזה לא שקר. אחרי הכל אני לא ירגיש טוב להיות שם שמישהו מהם לא נמצא"

"טוב הרב צדוק, נדבר עוד".

• • •

בשעות הערב הרב דוד צלצל שוב לרב צדוק.

"כן הרב מה נשמע"

"ברוך השם. תראה, חשבתי על רעיון, אולי נשב ביחד סביב שולחן עגול כמו אנשים בוגרים, עם ראש הישיבה, צוות המשגיחים של בוקר ואחה"צ, ונגיע להחלטה. סתם שתדע לך, הם מסכימים איתי בעניין, הם חושבים כמוני שלא כולם צריכים להגיע. אז אולי עם נשב יחד, תגיד אתה את דעתך, אולי תשכנע אותם"

בפגישה ישבו אנשי הצוות. ראשון הדוברים היה הרב דוד שדעתו כבר ברורה. לאחר מכן הרב צדוק אמר את הדברים הבאים:

"אנחנו כמחנכים צריכים לזכור, שבחינוך לא מנצחים, בחינוך מרוויחים.

"ההבדל בין ניצוח לרווח, שבניצוח אתה מביס את הצד שכנגד, וכל התוצאה לבסוף מסתכמת על בסיס תבוסת האחר. לעומת זאת ברווח, אתה מקבל, זוכה, מפיק רווח לא על חשבון האחר, והכל מסתכם לבסוף, מה יש לך ביד. מי מאיתנו כאן מוכן לקחת אחריות על השלכות ככל שיהיו של מי מהבחורים הללו. אם נראה אותם יום אחד מעבר לפינה רחוקים מתורה ומצוות, מי הוא המבוגר האחראי כאן שמוכן לקחת על עצמו את זה? הוא מוזמן לקום. אסור לנו לקחת כאן אף אחד אישי, זה אסון, זה פשע, זה חורבן שקשה יהיה להיבנות ממנו אם בכלל.

בואו נגלה אחריות, בגרות, בואו נשאיר את הכל בצד, ונחשבן חשבונות של מבוגרים".

המילים הללו שינו את דעת הרוב, ונפסק שכולם צריכים להגיע לטיול ויהי מה.

לא בגלל שהרב צדוק חכם מכולם היה, אלא הוא פשוט החליט להרוויח ולא לנצח.

שמעתי פעם ממומחה בתורת הנפש הרב משה קסטרו מישיבת פוניבז', שבמחנך יש שני חלקים, יש את חלק המחנך, ויש את האבא. יכול להיות שהמחנך ינצח כמחנך, אבל את החלק החשוב שיש בו שזה החלק האבהי, הוא יפסיד בו. ואם הוא מפסיד בחלק הזה, הוא מפסיד את הכל. כי אם יש משהו שייזכר לטובה אצל הבחור הזה, ויוכל לתת לו עוגן וכוחות נפש ברגעי משבר בהמשך חייו, זה החלק הזה של האבא שחייב להיות בכל מחנך.

• • • •

אם כמחנך החלטת לנצח בכל בוקר מחדש את יריבך = התלמידים / הילדים שלך. אז תעשה לנו טובה, לנו ולדור הבא שלא ייהרס בגללך, שים את המפתחות על השולחן. לך תשחק שחמט, ותנצח את מי שבא לך, רק לא את הנשמות הטהורות הללו, שמתמודדים בכל שעה עגולה עם ניסיונות נפשיים ורגשיים, וכמה חבל שהם לא מרגישים בנוח לשתף אותך בהם בגלל התנהגותך השתלטנית משכרון הכוח שטיפחת בעצמך. ואם בשיכרון עסקינן, אז "תן את המפתחות למי שלא שתה", ותחסוך את התאונות דרכים הבאות במערכות החינוך השונות.

תוכן שאסור לפספס
33 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
20
למה אדיוט?כנראה אתה כזה. לך תחזיר .את המפתחות .אתה לא ראוי לחנך
לא ראויי
19
כל מילה פנינה. אין כמו הכתבות של הרב הזה
מלב של אמא
18
אני מלמד בישיבה ואני מכיר אותו סיפור רק על בחורים בשעורים יותר נמוכים שהיו צריך ללמוד בשיבה עוד כמה שנים בלי אותם תובנות והסוף היה מר כמה חשוב אהבה ואכפתיות על קצה המזלג הסיפור הזה
איש אמת
הרב יואל רוזן יקרא כתב זה וישנה דעתו מזריקת בחורים
הרב מזל

הצגת כל התגובות

17
מילים כדורבנות
עמי
16
חזק ביותר את אותם דברים אמרתי איפה שאני מלמד בישיבת צוות חזק וברוך
אהרן
15
עוד אידיוט מגודל שלא נושא באמת בעול החזקת ישיבה ומטיף לצוות החינוכי על אהבה ואכפתיות...
עוד אידיוט מגודל
למה לא לפרגן חבר? מה רע לך בחיים? דברים נכונים ואמיתיים כאלו, מי שמתנגד להם מראה כמה הוא בתוך הבעיה. לך לטיפול דחוף. אפשר לצאת מזה. ממש חבל!
התקפה היא התגוננות
אולי אתה הרב דוד שנפגע קשות מהפוסט שכתבו עליו? לא נורא, קח פנדל. אבל רגע אחד, אל תשכח לנצח!
מי אתה?
מה הקשר בין עול לחינוך !!!!!!1
ראש הישיבה
לוותר לתלמידים שהפריעו לר''מ אחר בצוות ולהביא אותם לטיול למרות - שהוזהרו פעם אחר פעם, זה לא מעיד על הבנה חינוכית ואכפתיות, אלא לכל היותר על רצון לצאת טוב בעיני עצמך ובעיני כמה מגיבים..... אכפתיות אמיתית מלווה בתגובה חינוכית אמיתית לבעיות שהעלה הר''מ המקביל שבאה מתוך מחשבה ויעוץ (ולא התעלמות ממנה)
יצחק
סליחה שאני כל כך בוטה אבל כנראה לא הבנת כלום מהסיפור. מה שאני הבנתי זה שהפריע לרמ ההוא שככה נפרדים מבחור וזה אין בזה משהו חינוכי. אלא הרס. אם זה היה בזמן אחר ניחא אבל שהם עוזבים זה אסון וחוזר אחריות
לא להיות שטחי
14
תודה רבה לרב על הסיפור המרגש, החינוכי עם כ"כ הרבה מסר חינוכי הן להורים והן למורים! בחינוך אין עניין של מנצח ולא הפעלת שרירים! יש לשים רק את טובת החניך לפניך, היינו הבן/בת תלמיד/ה ולפעול בשיקול דעת ולחשוב פעמיים לפני כל תגובה או מעשה. כי כל מעשה, במחשבה תחילה!
וואוו איזה סיפור מאלף (חינוכי)!
13
כמה שזה נכון.
נכון
12
יישר כח על כתבה מהממת . לכל המגיבים בצורה לא יפה. החינוך הוא התמודדות לא פשוטה ומי שבחר בחינוך בחר בהתמודדות. למחנך יש השפעה חזקה מאד על התלמיד ועל גורלו . ומי שלא מתאים לו מזדהה עם המשפט :"שיניח את המפתחות וילך הביתה " במקום להרוס עוד נשמות . יש דרך אחרת להתפרנס ...
ס.
11
כל אותם הרבנים הללו שפוגעים בלי להרגיש העיקר לשלוט התלמיד ולא מבינים כלום בחינוך. אנחנו לא אשמים שאין לכם ראש ללמוד בכולל, תעשו טובה תמצאו תעסוקה אחרת.
כמה שזה נכון
10
אמת ויציב. מי שמתנגד לדברים הנ"ל הוא נגוע בנגע ההתנצחות. אני עברתי עם רב בישיבה משהו דומה ועד עכשיו אני מקפיד עליו. הוא פגע בי ורמס את מה שנשאר לי לרצות ללמוד. אני רואה אותו עד עכשיו בבני ברק עובר למדרכה ממול. פשוט הרס אותי. אל תתנו להם להרוס לילדים שלכם את הנפש כמו שהורים שלי נתנו ותמיד הצדיקו.
מיכאל
עצוב לשמוע.
אחת
9
דברים נפלאים הדברים נאמרו בצורה כזאת ברורה ,כל מילה מיותרת .הרב צדוק ירבו כמוך בישראל ,ואז לא היו נזרקים לרחוב כל כך הרבה בחורים ר"ל , זה הרי דיני נפשות .
יהודי
8
כאחד שמכיר מקרוב כמה סוגים של מסגרות חינוך חשוב לי לומר דבר אחד נפש זה דבר מורכב ברור שכל אחד צריך חום ואהבה אבל לא פחות חשוב לחיים גם לקבל גבולות!!!!כמובן ממקום חינוכי ולא אישי לא למהר להאשים אנשי חינוך שקצת קשוחים לפני שמכירים את הנושא מקרוב
יוסי
זה נראה שהרב צדוק הזה מכיר את זה מקרוב, לא?!
מנחש
לאו דוקא, זה נראה שר' צדוק הגיב בשלוף מהבטן, גם אם הגיב נכון.
לאו דווקא
7
אני מסכימה עם כל מילה. יש הרבה מורות שעושות את הזו, הפוקוס שלהם הם להוכיח לתלמידות שהם צודקות. זו לא המטרה!! צריך הרבה פעמים לחשב מסלול מחדש, אפילו אם המורה תצא הדפוקה מהסיפור אם זה מה שיעזור לתלמידות.
מורה בתיכון
6
מניסיון רמי"ם(ברובם) רק עסוקים בלהרוס. בכבוד שלהם ולא בלדאוג לבחור. עצוב. אני חושב, חושב שאולי בישיבות תיכוניות זה אחרת הייתי יוצא גדול בתורה או לפחות קובע עיתים , לפי מה שאני שומע מחברים שלי
יוחנן
יוחנן. נכון שרמים צריכים וחייבים לא להרוס. אבל כשבחור מתבגר יש לו אחריות אישית שלו, והוא בלבד יעמוד מול דין שמים. לא בטוח שכל תרוץ על ר"מ כזה או אחר יתקבל.
אני
צודק, וידועים סיפורים רבים על אנשים שסבלו בבגרותם וגדולי ישראל הפנו אותם לבקש מחילה ממוריהם בשנות הבחרות
מסכים
5
למה בכלל הלכתה הרב צדוק, למה בכלל צריך לדון בנושא כזה. פשוט בושה וחרפה. איוולת. היה טעות בכלל לעשות הסיפת רבנים. איך הם הרבנים לא התביישו עוד לעסות הסיפה על נושא כל כך פשוט. אם היה לי כוח הייתי מספר כמה אני סבלתי ממשהו דומה. אין מחילה. אין כפרה.
סבלתי מר"מ שביזה אותי
4
לא יודע למה מרגיש לי שכל התגובות שלא מסכימות עם הפוסט הזה, הן של אדם אחד. שימו לב שזה אותן מילים ואותן הטענות. וזה מרגיע אותי שזה רק אדם אחד שמנסה לשמור על כבודו של עצמו ואין עוד אנשים ילדותיים שחושבים כמותו. מזל שזה כך
אלי
3
אני לא רגיל בלהגיב, אבל אני בטוח דבר אחד, שנזק אף פעם לא יצא כשבאתי לקראת בחור או שנתתי לו הזדמנות, כן יצא נזק לטווח ארוך, שניסיתי להיות מחנך. להצר צעדים. להעניש או להיות דווקא. אני קרוב לגיל 70, ומבקש מכם, תראו לי בחור שאהב את התורה יותר, כשלא לקחו אותו לטיול עם כולם. ואיך זיל גמור!
מחנך ותיק
חזק
חיים
2
כרבה בחיידר הסיפור מוכר. יש במערכת אנשים קטנטנים ממש כמו ילדים. וליבי מתפלץ. אני מסוגל לקרוא לילד אחרי שהמנהל נכנס בו על כאלו דברים ממש פשוט לנצח אותו. אומר לילד צדיק שלנו אל תתייחס למנהל הוא לא שולט על עצמו והוא לא אחראי לחנך אותך אם הוא מדבר בצורה כזו. אני יודע שחלקכם לא יאהבו את זה
אברהם
פשוט היה כיף לקרוא את האמת הזו. כן, יש רבה ויש מנהל שהם ילדים ממש כך. אח... כמה אתה עשית לי טוב עכשיו.
כמה שאתה צודק, אח....
1
בתור אמא של ילדים שסובלים מרבה נאצי . הייתי שמחה שיהיה רבה כמוך בלייזר שיגידו להם את מה שאמרת כל הכבוד אתה נותן כוח לתלמידים ותקבל על זה שכר.
כל הכבוד אברהם
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות