כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

ההסבר הפלאי: למה רבי שמעון שקופ אסף רק 2,000 דולר?

כשהגר"ש שקופ היה באמריקה לגיוס כספים, בסה"כ הצליח לגייס אלפיים דולר - לעומת הגרב"ב ליבוביץ שגם הוא היה בארה"ב והצליח לגייס מאה אלף דולר! למה? (היסטוריה)

| 25 | כיכר השבת |
רבי שמעון שקופ ורבי ברוך בער לייבוביץ
רבי שמעון שקופ ורבי ברוך בער לייבוביץ (צילום: ללא קרדיט, ארכיון ישראל שפירא)

פרק ט"ו: באחד הפרקים אודות הגאון רבי שמעון שקופ ראש ישיבת גרודנא הובא שנסע לארה"ב לאסוף כסף לישיבת גרודנא, ונשאר בה קרוב לשנה, ובתקופה זו מסר שיעורים בישיבת רבנו יצחק אלחנן בניו יורק (שעל יד ישיבה יונברסיטי) ובשל לחצים של גדולי ישראל, חזר לליטא.

הפרקים הקודמים >>

עוד סופר על הבדל תהומי בין הגר"ש שקופ שהיה מאיר פנים לכל אחד, ורחוק מקנאות, להיפך מהגרב"ב ליבוביץ שהיה פותח את דלת ביתו ללא יהודים כדי חרך צר בלבד כדי שלא להיכשל בהסתכלות בפני אדם רשע. הגר"ש שקופ היה פותח בשיחה לבבית עם הדוור שהביא לו את המכתבים לביתו, ומציע לו לטעום דבר מה.

בעניין זה יש פה בנותן טעם לכתוב את המעשה הבא:

כשהגר"ש שקופ היה באמריקה לגיוס כספים לתקופה ארוכה, בסה"כ הצליח לגייס אלפיים דולר - לעומת הגרב"ב ליבוביץ שגם הוא היה בארה"ב לגיוס כספים באותן שנים, הצליח לגייס מאה אלף דולר! שזה סכום אגדי לאותם ימים. והיה הדבר לפלא.

יתרה מזו - כידוע, שהגר"ש שקופ היה דמות אצילית מאד הן במראהו החיצוני והן בהנהגותיו והיה נואם בחסד עליון. משא"כ הגרב"ב ליבוביץ היה ממש היפך אצילי, לא הקפיד בכלל על מראהו החיצוני וגם בהנהגותיו לא היה מרשים במיוחד בעיני פשוטי העם של העולם הגדול. זה מכפיל את הפלא פי כמה.

ומפורסם המעשה המבהיל שכאשר תלמידי רבי ברוך בער הצליחו לשכנע אותו להחליף כובע חדש, ונסעו לוורשא לרכוש כובע חדש והביאו לו וחבש לראשו, ושאל את הבחורים האם כובע זה מתאים ומספיק מכובד כדי להגיע עמו לפגישה עם גדול הדור מרן הגרח"ע גרוזינסקי? וענו לו הן. כששמע זאת, מיד שב ללימודו והניח את הכובע על הספסל, ותוך כדי עיון בספרים, הניח כמה מהם על הכובע, ונמעך לגמרי... (נפש חיה, תשס"ו, עמ' י"א מאת רבי שמעון דוד פינקוס).

התשובה מדוע הגרב"ב ליבוביץ הצליח לאסוף יותר מהגר"ש שקופ כפי ששמעתי בבית בריסק בשם הגאון רבי חיים עויזר גרוזינסקי שאמר הסבר כדלהלן.

המציאות של"ברי'ה" [ברי'ה = איש מוצלח, מרשים וחבר'מן[ יש מעלה וחיסרון ולבטלן יש מעלה וחיסרון. לברי'ה יש מעלה שהוא ברי'ה ומוצלח אבל יש לו חסרון שכולם יודעים שהוא ברי'ה ולכן פחות מרחמים עליו ועוזרים לו כי הרי הוא ברי'ה. לעומת זאת, בטלן יש לו החיסרון שהוא בטלן, מצד שני יש לו מעלה שכולם יודעים שהוא בטלן ולכן מרחמים עליו ועוזרים לו...

לרב"ב ליבוביץ היו המעלות של שניהם.

לר' שמעון שקופ היו החסרונות של שניהם.

רב"ב ליבוביץ היה במהות ברי'ה גדול, אבל היה נראה כבטלן, ולכן עשה מאה אלף דולר.

לעומתו, ר' שמעון שקופ גם היה נראה כברי'ה, ולכן אסף רק אלפיים דולר...

ודפח"ח.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
21
גיהאקט אין טשייניק . .
20
עובדה מעניינת!
19
יש בדבריך לשון אי כבוד כלפי גדולי התורה, ראוי שתתקן את הדברים שגם לא מדויקים. מפני כבודם של ארזי הלבנון ואדירי התורה אלו זיע"א

הצגת כל התגובות

18
בסוף כתבתם שר' שמעון שקופ 'היה במהות בטלן'... השתגעתם?! תסבירו בסוגריים מה כוונתכם....
למה אתה כותב בלשון רבים, כשמדובר רק באחד שכותב את הכתבות האלו? אתה לא יכול לפנות אליו בלשון יחיד?
17
גיבובי שטויות של ליטאים !!! אין לכם מה לעשות ?
16
לא הבנתי מה זה "בטלן" ואיך הגדרה זו הולמת את הגרש"ש
מה זה ר"ת של בטלן המשנה אומרת במגילה שבעיר שאין בבבה עשרה בטלנים זאת לא עיר וכשיש עשרה הרי זה עיר 10 בטלנים זהם אנשים שלומדים תורה
15
סיפורי סבתא ממש ממש בזיון בין על הגרב"ד ובין על הגרש"ש ו100000 דולר בשנים ההם הוא סכום כזה עתק שאין סיכוי שהגרב"ד קיבל את זה, זה היה מספיק לכל הישיבות בליטא לכמה שנים
14
בצורה איך שהדברים מובאים יש כאן זלזול גדול בב' הצדדים! או שלפחות תסביר את עצמך...
13
אני מוחה על כבוד התורה! להגיד שהגר"ש היה בטלן?!?! עפ"ל
12
ומה עם הסייעתא דשמיא זה לא עזר לר' שמעון ?
11
אל תעשה את התורה קרדום לחפור בו, ודישתמש בתגא חלף, כל לומד תורה המתפרנס מן הצדקה אין לו חלק לעולם הבא. וזה תימה הרי לספק ספיקא של חלב נכרי חוששים ומתרחקים, על ספק שמאבד עולמו לא חוששים???
10
אין מצב שרב"ב עשה 100,000 דולר השתגעתם
9
אינני חרדי בהגדרה, אבל אני חרד מהסגנון. פעמים שכבודו מביא עניינים מעניינים ומהותיים. הפעם זה ממש "נייעס" לשמה. איך אפשר לחנך נוער לכבוד ת"ח, כאשר מצטטים מפי גדולי הדור התבטאויות שנשמעות כמזלזלות על גדולים אחרים.
8
יש בדבריך חוצפה וזלזול כלפי גדולי ישראל שנשמו ואכלו רק תורה כל היום , יש גבול לחוצפה שלך, לא כל דבר אתה צריך לכתוב,קצת כבוד לגדולי ישראל
7
זו הדוגמה ל'פסיכולוגיה ע"פ התיירה' מה שהמטפלים עושים, שיש 'צווי דינים' של 'בריה' ו'בטלן', ולכל אחד יש 'מעיילעס' ו'חסריינעס' מכאן ומשם. אם רוצים להבין באמת את נפש האדם, צריך ללמוד שנים ברצינות.
חזזזזזק!!!!
6
בדרך כלל אני מסנגר עליך. אבל איזה לימוד אני לומד מרכילות שנראית זולה ולא מובנת. יכול להיות שלמי שהיה בקיא בדמויות הללו הבין את העומק. אנחנו היתומים בדעת לא מבינים כלום. וזה נשמע סתם כלשון הרע.
ולמה באמת "בדרך כלל" אתה מסנגר עליו???? אתה נורמלי??
5
כתבת דברים ללא מקור זה לא אתי ולא מקצועי , בנוסף לכך דבריך מוכחשים מאין ספור מקורות
4
אכשור דרא, "סיפורי חסידים" ליטאיים...
3
מדהים איך שאתה שופט ענקי עולם באמת המידה הזעירה שלך. ר' ברוך בער היה ענק בהארת פנים, תפסיק עם הקשקושים המעוותים והרדודים. תודה! נ.ב. מה הכוונה שלהגרש"ש היה את החסרונות של שניהם? הוא גם נראה כבריה וגם היה בטלן ח"ו? אתה פשוט אידיוט. וצא מהסיסמאות, תסביר, מה הכוונה בדיוק בריה? מה ר' ברוך בער עשה?
2
טוב זו פרשנות מעט פשטנית מעט שיטחית ..... ומעט טיפשית .... אבל שיהיה
1
אולי הרב שקופ לא מכר ריבות של אתרוגים?!
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות