כיכר השבת

"שידוך זה הימור"

7 משפטים שמסוכן לומר לישיבישע'ר שמתחיל שידוכים

מכירים את הישיבישע'ר שהרגע התחיל שידוכים? הוא לא מפסיק לדבר על זה ואוסף עצות מ-כ-ו-ל-ם • אם אתם באמת רוצים לעזור לו- אלו שבעת המשפטים שפשוט אסור לכם להגיד (עולם הישיבות)

| 49 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

מכירים את הישיבישע'ר שהרגע התחיל שידוכים? הוא לא מפסיק לדבר על זה. הוא מזמן את חבריו המאורסים לריאיון נטול כפפות בו הוא מרשה לעצמו לשאול אותם ככל העולה על רוחו, הוא לומד בעל פה את ספרי ההדרכה שנמצאים במיקום סודי שידוע רק לחברי הקיבוץ (וכמובן לשיעור א'...), והוא שומע את כל הוועדים שברקוביץ' מוועד שמיני העביר לו לנגן ואמר ש"בלי הוועדים האלו זה פשוט עוול להתחיל לשמוע שידוכים".

אז מה הבעיה? - שלמיודענו אין פילטר, וכל משפט שנאמר בסימן קריאה מתקבל אצלו כתורה מסיני. הוא בולע בהערצה עשרות משפטים שחודרים למוחו, כולל משפטים מסוכנים ומורכבים שעלולים לסבך אותו לשנים ארוכות.

חלקם - משפטים נכונים לחלוטין, אך מיודענו אינו מסוגל להבין אותם צורה נכונה בשל חוסר סנכרון בסיסי בין הבנתו התיאורטית לבין הכרת המציאות בשטח.

קבלו את שבעת המשפטים המסוכנים ביותר, והשתדלו שלא לומר אותם לישיבישע'ר שבסביבתכם.

• • •

1. "שידוך זה הימור, אף אחד לא באמת יודע עם מי הוא מתחתן"

משפט מסוכן שעלול לגרום לישיבישע'ר להסיר אחריות מתהליך הבחירה: הוא מבין שהוא פטור מלבצע עם עצמו תהליך משמעותי של בירור עצמי וחיפוש בת זוג מתאימה, כי בכל מקרה הוא לא יודע עם מי הוא הולך להתחתן. הוא גם פטור מלהראות את עצמו בצורה כנה ואותנטית, כי בכל מקרה מדובר במשחק מכור מראש.

חוץ מזה שהמשפט הזה הוא פשוט לא נכון: זה אומנם נכון שאי אפשר להכיר אדם בצורה מוחלטת לפני החתונה, אך זה עדיין לא אומר שלא מכירים בו שום דבר. העובדה שקל להסתיר פרטים רבים, לא אומרת שאדם שקט יכול להציג את עצמו כרועש מאד, ושאדם משעמם יכול להציג את עצמו כמרתק.

אילוסטרציה; למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

2. "תחפש בחורה שתעלה אותך רוחנית"

בראשו של מיודענו הישיבישע'ר המשפט עלול להיות מתורגם ל"תחפש בחורה צדיקה יותר שתשנה אותך לטובה", ולהתחתן בשביל להשתנות זה צעד לא בלתי מסוכן. אנשים רוצים למצוא בזוגיות את האדם שיבין אותם ויקבל אותם גם בחלקים שבהם הם פחות טובים, ולא את האדם שינסה לשנות אותם.

הפערים שהישיבישע'ר יגלה אחרי החתונה בינו לבין אשתו - גדולים מספיק מכדי להוסיף פערים שאינם הכרחיים. עדיף לומר לו שיחפש בחורה שמתאימה לו, עם אפשרות לחריגה קטנה שעדיין נמצאת בטווח של 'מתאימה'.

3. "אתה תשב ותלמד, ואנחנו נדאג לך לשידוך"

המשפט הזה עלול להקטין את מידת האחריות שייקח הישיבישע'ר על חיי הנישואין בעתיד. הוא עלול לקבל תחושה שלא ניתנה לו ההזדמנות לבחור בעצמו את בת זוגו, ושמישהו בחר בשבילו.

עדיף בהרבה להפיל על הישיבישע'ר את מלא כובד תחושת האחריות, בצורה שתגרום לו לקחת אחריות על הבחירה שלו ולהינשא מתוך תחושה של בחירה שלו ולא בחירה של הסובבים אותו.

4. "המראה החיצוני לא חשוב. בכל מקרה אחרי כמה שנים היופי נעלם והאופי נשאר"

על אף שלפעמים אמת מסוימת במשפט הזה, בראשו של מיודענו הישיבישע'ר הוא נתפס בצורה חסרת פרופורציות לחלוטין. את הדינמיקה הזוגית הוא לא מכיר, והדבר היחיד שמוכר לו הוא רשימת המכולת איתה הוא ניגש לחפש את בת זוגו. כשהוא מוחק את הפרמטר מהרשימה, הוא עלול להוריד את הפרמטר הזה בצורה מוחלטת מרשימת הציפיות שלו.

חשוב שנדע שלישיבישע'ר שלנו יש לפעמים נטייה לשאוף לאידיאלים גבוהים שלא תמיד מסונכרנים עם המציאות, וכשואמרים לו שהמראה לא קובע, הוא מרגיש פחיתות כבוד להתעכב על הפרמטר הזה, גם כשעמוק בפנים זה דווקא חשוב לו מאד.

אילוסטרציה; למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

5. "תפסיק לחשוב שנישואין הם 'א-גרויסע מציאה'"

כמידת נכונותו של המשפט הזה, כך מידת סכנתו. זה אומנם נכון שהישיבישע'ר המתחיל מדמיין את חיי הנישואין כנקודת מפנה בחייו, שתצבע את אפרוריותם בצבעים זוהרים ויפים - אך המשפט הזה עלול לגרום לאידיאליזציה לסבל.

הוא עלול לחשוב שגם אם בפגישות הוא לא מתלהב במיוחד מהבחורה שאיתה הוא נפגש, וגם אם תקופת האירוסים מתנהלת בצורה צולעת - המצב שלו תקין. חשוב ללמד אותו להפריד בין הקשיים אליהם הוא נחשף אחרי החתונה, לבין התקופות הראשונות של הפגישות, האירוסין ותקופת הנישואין שדווקא אמורות להיות מלוות בשמחה.

6. "כל אחד מתאים לכל אחת"

משפט שאולי נכון לזוג שורדים שחי על אי בודד, או לזוג נשוי שגילה קשיים בזוגיות, אך לא לבחור שרק עכשיו מתחיל שידוכים. למרות שיש אמת במשפט הזה לזוג שכבר התחתן - אין ספק שיש פער דרמטי בין מגוון ההצעות העומדות בפניו של הישיבישע'ר המתחיל שידוכים.

ישיבישע'ר שמתחיל שידוכים מתוך מחשבה שהבחירה אותה הוא הולך לבחור אינה דרמטית, עלול להבין את ההשלכות המעשיות של הפער הזה בצורה מוחשית וכואבת בהמשך החיים.

7. "שידוך זה משמים, שידוכים הזויים יצאו לפועל בדרכים פלאיות"

טוב, זה משפט שנכון ב-100%, ועדיין האמת הזאת הזה עלולה להיות מסוכנת אם מבינים אותה בצורה לא נכונה.

כשאתם אומרים לישיבישע'ר את המשפט הזה, הוא שומע: "זה לא משנה מה תבחר, זה לא משנה מה תעשה, זה לא משנה אם תחשוב על הצעד שאותו אתה בוחר או לא, וזה גם לא משנה מה אתה מרגיש או חווה במהלך הפגישות - המציאות תמיד היה זהה".

חז"ל אומרים לנו ש"אסור לאדם שיקדש את האישה עד שיראנה", והמשמעות של זה היא שאדם אמור להתייחס לשידוכים מתוך תחושה של בחירה, ולא מתוך תחושה של "זה לא משנה מה אבחר". וגם אם הוא לא באמת בוחר, הוא מחויב להיכנס לנישואין מתוך תחושה של בחירה, עם כל המחויבות שבבחירה שאותה הוא בחר.

מעניין שאיכשהו כוחו של המשפט הזה בעיקר בשלבי השידוכים, אך כוחו פוחת ככל שחוסר ההתאמה מתגלה ואחד מבני הזוג חווה תסכול עמוק...

כשאדם מרגיש שהוא עבר תהליך של בחירה - הוא לוקח אחריות על התוצאה. הוא לא מאשים אף אחד, וניתן לרתום אותו לתהליך רגשי של השקעה בחיי הנישואין וצמיחה. הוא גם מבין שאם הוא יבחר שוב התוצאה עלולה להיות זהה לחלוטין.

לעומת זאת כשאדם לא מרגיש שהוא בחר הוא לא יהיה שלם עם הבחירה, והוא לא יירתם להשקיע את כל כולו בתוצאה - מתוך מחשבה שכשהוא יבחר בעצמו התוצאה תהיה טובה בהרבה.

לא נותר אלא להציע לישיבשישע'ר: תסנן את המשפטים שאתה מכניס למח, כשלפעמים המסננת הכי טובה היא דווקא תחושת הלב. לא תמיד נכון לשמוע בקולו - אבל להקשיב לו חייבים תמיד!

(לפניות לכותב: israel@kikar.co.il)

תוכן שאסור לפספס
49 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
31
כמובן שלא להיות בררנים בשידוכים
30
מותר לך לסרב להצעה ולא לחשוש לומר שהמדוברת ללא התאמה קוגנטיבית או השכלתית וכד' זו לא גאווה וודאי לא צידקות (מה שיאמר אח"כ הוא יותר גרוע ) אל תעשה טובות אף אחד לא צריך אותם(שזה עצמו קצת גאווה...)
29
מנסיון של אחד שעבר גירושין מחמת שלא הלך עם הלב שלו אלא נסמך על כל מני רבנים שאמרו שאאפשר לשנות אישה אחרי הנישואים בביגוד או במראה שלה שמתרגלים וכו' או בפתיחות וכו' חשוב לי לציין לכל הבחורים שנמצאים בתהליכים לכו עם הלב שלכם בלבד לא משנה מה יאמרו ומה יגידו וגם אם זה לבטל חתונה יום לפני עשו זאת אם אתם

הצגת כל התגובות

28
כאחד שכבר עבר לצערי 2 מערכות נישואין העצות כאן מאוד טובות ונכונות
27
פרופורציה זו המילה הנכונה וזה נכון לכולנו בכל תחום
26
לומר להם אחרי הפגישה השניה אין לך מה למהר תשים לב זה לכל החיים ולא להראות התלהבות. ואז הם ילחמו על לסגור ועכשיו וכשנוצרים קשיים הם מתמודדים יפה עם הבעייה ולא מפילים על ההורים
25
וגם בבקשה אל תגידו לבחור שכבר בשידוכים: "זאת לא סיבה להוריד" "זה לא משנה אם לא מעניין לך לשוחח איתה, ממילא אחרי החתונה מדברים רק על מי קונה מחר לחם במכולת" "זאת כבר הבחורה השלישית שאתה נפגש איתה, מה יהיה?" "מתי כבר נרקוד בחתונה שלך?" "למה אתה כזה בררן? יותר טוב מזה לא תקבל"
כל מילה נכונה
24
לפני שהתגרשתי מהנישואים הראשונים הלכנו לטיפול,כאשר הייתי ביחידות עם היועץ הוא אמר לי רוב הזוגות החרדיים לא ממש מאושרים אז לא מפרקים בית עבור אושר...בפרט אצל החסידים שמתחתנים רק ממידע בירורים ןלא מכירים באמת את בן בת זוג.אז תתחזה כמאושר כמו כולם. אבל לא הסכמתי והתגרשתי.עתה אני נשוי ומאושר כי לא התפשר
יואו כמה רצף שטויות בתגובות האלו!!! אני נשואה ותיקה(15 שנים) ונחשפתי במהלך חיי ועבודתי לאינספור זוגות נשואים חרדים ורובם הגדול מאושר והחסידים הרבה יותר מכולם!!!! דווקא בגלל התמימות הטהורה עימה הם באים הבית שהם בונים אישי ולא נתון להשוואות ולא כאן המקום להאריך... כל מי שנתקל בכמה זוגות ועליהם בונה
זה העניין בדיוק מה שהוא כתב מתחזים למאושרים וכך את לא יודעת את האמת, כי להתגרש ע ם ילדים במיוחד זה הרס עצום בחברה שלנו.כך שהתמימה כאן זאת את יש לי חברות רבות נשואות שבשניה היו רוצות לחזור חזרה לימי הרווקות שהיו להן בעבר.
מה הקשר? מי שהגיב פה לא יודע כמה מאושרים יש
כל כך מסכים איתך. אני קצת עיגלתי פינות שהפריעו לי, וגם היו לי לפני החתונה כל מיני תאוריות על זוגיות וכו', וחשבתי שאני בחור כל כך חכם רציני ובוגר ומה שקרה זה: שכמה שנים אחרי החתונה הכל קרס אצלי בלב, ומאוד קשה לי להשלים עם המציאות, כי אני יודע שהדברים שהפריעו לי היום הפריעו לי גם אז, רק שעיגלתי פינות,
עובד ה אמיתי מאושר!
הרבה אנשים עשו טעיות חמורות כמה שזה בנאלי לומר שגם זה מלמעלה אבל זה האמת
לא כולם יכולים כלכלית להרשות לעצמם להתגרש. אתה כנראה זכית גם באושר וגם בעושר... ואולי גם בילדים...
אם הוא לא זכה בילדים מהראשונה, אז יתר קל להתגרש מבחינה כלכלית.
23
האמת היא שאם בחור או בחורה נתקעים קצת בשידוכים מתחיל לחץ מכול הכיוונים...כל החברות שלך עם ילדים,למי את מחכה,.תתפשרי ,ועוד ועוד עד שההחלטה מגיעה מלחץ ולא מבחירה של הגיון ולב.ואז סובלים כל החיים.
22
הכותב טוען ש(לפחות חלק) שהמשפטים נכונים אלא שאסור לומר אותם לבחור כי הוא מבין אותם בקיצוניות. אבל האמת היא שכל המשפטים הללו פשוט לא נכונים. הם שטות גמורה! אסור לומר אותם לבחור, ואסור לומר אותם למבוגר, ואסור לחשוב כך בעצמך.
21
טוב ישיבעשערים בשידוכים נא לא לקרוא את הכתבה....😜😎
20
כמודרך חיפשתי התאמה מירבית בצורה מתמטית ,ולמדתי שצריך שהשכל יסכים ורק אח"כ הרגש,ולכן אני עדיין רווק מבוגר,טעיתי!א"א להשיג הכל באחת, גם אני לא מושלם ,ואנו לא בגיל שצריכים להיות מושלמים,העיקר הוא מידות הבנת האחר ויתורים הבלגהושאיפות זהות ,אמונה בכל יכול
תערובת של שכל ורגש
19
כמה שטויות
18
מי שכתב את הכתבה לא ראה ישיבישע'ר אחד מימיו משום שהנ"ל לא מחפש עצות אם כבר הפוך וד"ל
17
כתבת מעולה ותמצית הדברים היא של בחור בשידוכים וגם לבחורה אחריות מלאה על בחירתם אם אדם יודע שזה מה שהוא בחר ועם זה עליו להתמודד הוא יתמודד הבעיה כשאדם חושב שבעצם בחרו בשבילו ואז אין לו אחריות ומכאן כל הצרות מכאן פניה להורים ולכל גורם שבשום אופן לא ילחצו על בחור או בחורה לגשת או לסגור שידוך ההחלטה רק
16
לא הפסקתי לצחוק מההתחלה ועד הסוף... זה כ"כ טוב!!!
15
רעיונות מעניינים, אני נשוי 12 שנים, חוויתי כמה קשיים בגלל שלא קראתי את המאמר הנפלא שלך. אבל אני יכול להגיד שלפני כמה חודשים שמעתי סדרת שיעורים מרתקת של הרב סטפנסקי מאותו רגע חיי הנישואים שלי הפכו לגן עדן ממש, זה נשמע מדומיין, אבל כשאשתי מעידה על זה, זה כבר אמיתי לגמרי.
14
כאברך נשוי כ-7 שנים, אומר שהמאמר כתוב בטוב טעם ואני מסכים עם כל האמור בו. ואם יורשה לי להוסיף משלי: אסור בשום פנים ואופן להחליט לסגור מתוך תחושה של חוסר שלמות עם הבחירה. כלומר בהחלט ייתכן ואולי אפילו מוכרח שיקנן בלב איזשהו ספק או חשש, אך אם מרגישים שזה מתאים, ולאחר ייעוץ עם בעלי נסיון מבינים שזו ההח
13
כאחד שהיה בשידוכים עד קרוב לגיל שלושים ושמע הרבה הטפות מיועצים וכו' על כך שאני אשאר רווק לכל החיים אם אמשיך בבררנות זו . והציעו לי למחזר שידוך שנפגשתי בעבר ואחרי ספקות רבים ועליות וירידות בחיצוניות ובפנימיות (כן גם בחיצוניות...) בסופו של דבר התארסתי איתה ורציתי לבטל את השידוך וכל מי שהתיעצתי איתו אי
12
בסעיף 6 אתה מעיז פניך בגאון הגדול רבי נחום דיאמנט שליט"א שאומר חד משמעית שכל אחד יכול להתאים לכל אחת הכל זה עניין של מידות עיין בספרו "זכו" מי שמך לחלוק על המומחה הגדול ביותר???
שטויות במיץ הנאמר בכתבה מדוייק לחלוטין ואגב זה לא השטות היחידה שהרב דיאמנט מוכר
הרב דיאמנט מעיז פנים בגמרא שמביאה את הסיפור הידוע על מלכת מצריים שמנסה לשדך..
זה לא נכון עובדתית. והרב דיאמנט טועה בעניין זה מניסיון של אלפי זוגות. קצת הגזמת עם ה"מי שמך" וכו' יש לאנשים את החוויות שלהם ואת ההרגשות והרגשות שלהם. אגב: חבל שלא כתבת גם מרן ורשכבה"ג
11
כתבה טובה ואיכותית, כל הכבוד על הרמה
10
כל כך לא נכון, ומשום מה כ"כ הרבה תגובות של הסכמה עם המשפטים, אני בזמנו הרגשתי עם אשתי חיבור רגשי ברמות כשהיינו מאורסים, היום החיים לא קלים בכלל בלשון המעטה, לא משנה שהיא יפה, באמת היופי לא משנה אלא האופי, וללכת אחרי הלב בכלל לא מחייב שיהיו חיי נישואים מוצלחים. תכלס, כבעל ניסיון האמת היא שרק מידות.
9
עוד משהוא שכדאי מאוד לליטאים ללמוד מהחסידים, פחות פגישות מטופשות וזולות וקצת יותר לשים מבטחינו בקב"ה חלחלה אופפת אותי כשאני רואה את הישיבע בחורים' עוסקים בתורה ומתנהגים כמו הרדודים ביותר בשינקין
כדברך כתוב במכתב מאליהו בחלק א
הלטאים לשם שינוי מכירים את הפסוק וראה חיים עם אשה אשר אהבת, ויודעים שאשה אינה לולב שנועד לקיום מצווה מסויימת ותו לא. (חוץ מזה שהם לא מדלגים על סוגיית פתח פתוח בכתובות ועוד...) חז"ל אמרו שאסור לקדש אשה עד שיראנה, וראייה חד פעמית אינה ראיית האישיות. ולכן ודאי שיש צורך ביותר מחצי שעה.
צדקת , הרב ולבה כתב :לפני הנשואין אסור שיהיה דחיה במראה ואין צורך במשיכה,המתפתחת לאחר הנשואים,ובגמ' נאמר: חן אשה על בעלה ,הפגישות נועדו כדי שלא תהא דחיה,אם רואים תכונות ודעות נכונות,המראה סובייקטיבית משתנה,וטעות לחשוב תחילה ש לבדוק המראה
8
כל מילה במקום יישר כח
7
פרק 2 | דם על הידיים
6
קשקושים כאלו
5
אדם בוחר להיות מאושר, האושר אינו מציאות מוחלטת שא"א לשנות לחיוב או לשלילה ומי יעיז לומר שרוב הזוגות החרדיים אינם מאושרים מאוד יתכן גם שהאושר בציבור החרדי אינו האושר עליו מדברים בציבור הכללי
4
הכתבה אמנם מעניינת אבל לי הפריעה תמונת הכותרת של הכתבה שהיא לא ראויה. כל פעם שאני רואה אותה זה מפריע לי אנא החליפו אותה. תודה
3
אל תתחתן. או שתלך עד הסוף עם המוח והלב יחד אבל רק שלך. בלי התערבות של רבנים כסף הורים וכל הדאווין הזה.
2
וואו מרתק!!! מה עם משפטים שאסור להגיד לבחורות בשידוכים?
נכון, מה באמת?
1
ישר כח. ועוד דבר: אם יש בפגישות משהו שמפריע (תכונה מסויימת, מראה חיצוני) - שב עם עצמך ותחשוב טוב אם זה מפריע באמת או שזה לא כ"כ עקרוני. אבל בשום פנים ואופן אל תסמוך על זה ש"אחרי החתונה זה כבר יהיה בסדר", כי זה לא! ולא משנה מי וכמה אומרים לך את זה. כמובן שמאידך צריך להיזהר מאוד לא להוריד בפזיזות על מ
יפה אמרת
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות