כיכר השבת

יארצייט משותף

ההבדלים בין גישת החזו"א לרב שך // אלי דן

החזו"א, היה זה שביסס את השיטה החרדית שלאחר השואה, ועסק בכינון ובנייה מחדש של עולם התורה והישיבות, הרב שך שהגיע אחריו, נקט בשיטה שונה • החילוקים | מסמך (ישיבות)

| 25 | כיכר השבת |
החזון איש ומרן הרב שך זצוק"ל
החזון איש ומרן הרב שך זצוק"ל (צילום: ויקיפדיה, לע"מ)

יש משהו סמלי בכך ששני מנהיגי עולם התורה הלכו לעולמם כמעט באותו תאריך בהפרש של 48 שנים.

לחזו"א - שנפטר לפני כ-68 שנים בט"ו חשוון תשי"ד בגיל 74- מייחסים את כינונה של היהדות החרדית בארץ ישראל כפי שאנו מכירים אותה כיום.

אם אנו רוצים לשרטט את דמותה של היהדות החרדית כפי שראה אותה החזו"א בעיני רוחו, ניתן לומר כי הוא העמיד את אדניה על שלושה עיקרים : תורה, תורה ושוב תורה. את כל יתר הרעיונות שסבבו בעולם באותם ימים, ציונות, סוציאליזם, או לאומנות, דחה על הסף, והתייחס אליהם בחשדנות ובפקפוק.

לא כל גדולי התורה שבדורו התייחסו באותו אופן למדינה הציונית שקמה לא מכבר, היו מהם שנטו להתייחס אליה בסלחנות.

בתהליך מורכב שירטט החזו"א שביל זהב בין הקיצוניות של קנאי ירושלים שהכריזו מלחמה על הפרוייקט הציוני, ובין קהילות שראו בהקמת המדינה "אתחלתא דגאולה".

הייתה בגישת החזו"א את השילוב בין אידאולוגיה בהירה לפרגמטיות נבונה. בפגישתו הידועה עם ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, המשיל החזו''א את העימות בין החרדיות ובין הציונות במשל ה"עגלה הריקה" לפיו, אם יש התנגשות בין היהדות לחילוניות על העגלה הריקה כלומר החילוניות או הציונות לזוז בפני עגלת היהדות המלאה.

אפשר לזהות דמיון בין גישתו של החזו''א לגישת מרן הרב שטיינמן זצ''ל, שניהם לא קראו תיגר על הציונות או החילוניות במוצהר, והסתפקו בביסוסו של עולם התורה, כל זאת עד לנקודה בה חשו כי המדינה זוממת לשלוח יד בתוככי קודש הקודשים, אצל החזו''א בא הדבר לידי ביטוי במלחמתו נגד גזירת גיוס הבנות, אשר יש הטוענים כי כאב ליבו הטהור עקב הגזירה, קיצר את חייו.

גם אצל מרן הרב שטיינמן, אשר חוגים קיצוניים הגדירו כ'פשרן' ח''ו, ניתן היה לראות שבסיבובה הקודם של ממשלת האחים בנט-לפיד, יצאה לפועל תחת הכוונתו "עצרת הרבבות" במחאה על הכוונה להשית סנקציות פליליות על לומדי התורה.

גישה זו הרואה בכינונה של מדינת ישראל, המשכה של הגלות "בין יהודים" התוותה דרך של מתינות וחוסר ניסיון לכפות את האידאולוגיה החרדית על המדינה החילונית, וזאת בזמן שגורמים דתיים קיצוניים שאפו ואף פעלו לכינונה של מדינת הלכה. אך לצד זה כאמור הציבו חומה בצורה בפני ניסיונות לחדור לתוככי מבצר היהדות והתורה אותו עמל החזו''א לייסד.

מרן הרב שך זצ''ל שנפטר לפני 20 שנה בט"ז חשוון תשס"ב, החל להנהיג את עולם התורה מספר שנים לאחר פטירת החזו''א, והתאפיין בגישה שונה מעט ביחסו למדינה.

גישה זו באה לידי ביטוי בעיקר בביסוסה של ההנהגה התורנית-ליטאית, כמנהיגת המגזר החרדי, ובשאיפה לחבר את "העם שבשדות" הציבור המסורתי-דתי, לשורשיו ממנו נותק בידי המדינה הציונית.

אם בימי הנהגתו של החזו"א התמקדה פעולתו בכינון ובנייה מחדש של עולם התורה והישיבות, בתקופת הנהגת מרן הרב שך לקח הוא על כתפיו את האחריות על יהדותה של המדינה בכלל והיהדות החרדית בפרט. האחריות כלפי יהדותה של המדינה באה לידי ביטוי בין היתר בפרשיית ה"אח והאחות" כאשר לחם נגד הכוונה "להכשיר" ממזרים. האחריות כלפי הציבור החרדי באה לידי ביטוי בשלל מאבקים שהוביל בקרב הציבור נגד מי שלא קיבל את עליונותה של "דעת תורה" על פני "דעת בעלי בתים".

גם מרן הרב שך דגל באותה פרגמטיות ביחס למדינה, אך מתוקף חיבורה של היהדות החרדית לממשלת בגין אליה הורה להצטרף לאחר המהפך הידוע בתשל"ז, עלה בידו לבצר את מעמד עולם התורה ולהרחיבו. אם בימי החזו''א הסתפק הציבור החרדי במתן אפשרות לקיים חיי תורה ומצוות תחת "עול השילטון" החילוני, בימי מרן הרב שך, הפכה "שמורת הטבע" החרדית הזעירה למבצר רוחני בעל זכויות רוחניות וכלכליות.

הפרגמטיות של מרן הרב שך באה לידי ביטויה כאשר תמך בהסכמי "שטחים תמורת שלום" בניגוד לעמדה אותה הוביל הרבי מחב"ד זצ"ל. יחד עם זאת הן הרבי מחב"ד והן מרן הרב שך התנגדו לחבירה לממשלת שמאל בראשות פרס, הרבי מחב"ד מטעמי מדיניותו הביטחונית של השמאל, ואילו הרב שך הציג את השקפתו על השמאל בנאומו המפורסם "השפנים והחזירים" בו הסביר כי עדיף לחבור לימין מכיוון שהשמאל פגע ביהדות לאורך השנים בקיבוצים.

על בסיס אותו נאום ניתן להבחין כי השקפתו של מרן הרב שך הייתה יותר לעומתית כלפי מדינת ישראל והציונות כמי שהיה בן בית בביתו של מרן הרב מבריסק זצ"ל, וקרוב בדעותיו אל האדמו"ר מסאטמר זצ"ל, אלא שאותה פרגמטיות והדאגה לגורל עולם התורה והיהדות הכריחו להשקפתו את הפעילות הפוליטית בתוככי הממסד הציוני.

גם בימים אלה השקפתם של החזו"א והרב שך מקבלת את ביטויה בקרב הזרמים המרכזיים של עולם התורה. בעוד הרואים את עצמם כממשיכי מורשת מרן הרב שך זצ"ל ה'נאמנים' משוייכים ברובם ל"פלג הירושלמי" המתנהל בלעומתיות כלפי המדינה, ממשיכי מורשת מרן החזו"א זצ"ל מסתפקים בשמירה על עולם התורה מבלי לקרוא תיגר על מוסדות המדינה.

אלו ואלו תלמידי המייסד והממסד, רואים באותם גדולי עולם, מרנן החזון איש והאבי עזרי זצ"ל, חוליה בשרשרת מסורת התורה מדור לדור.

תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
17
משעשע על גבול מעורר רחמים האמירה שגישתו של בעל האבי עזרי ז"ל בנושא השלום היא פרגמטיקה. כלי מי ששכל בקדקדו רואה שהפרגמיטיקה המשמעותית שיצאה מן העגל הלזה הוא רצח פרגמטי של אינספור יהודים קדושים בידי בני עוולה ערבים מחבלים ימ"ש שהרימו ראש אחרי שקיבלו רושם ש"יש על מה לדבר" ובעקבות שקיבלו את המסר שמדינת
שךמט
16
האם גם ממשיכי דרכו היום אוחזים בשיטת שטחים תמורת שלום או שהם התפקחו כבר?
3,000 קדושי אוסלו
אנשים פשוטים לא מדברים על גדול עולם. ענק שבענקים.
הדיוט. הוא דבר ברמה העקרונית. שטחים תמור
15
כפי שרבים טועים לחשוב:הרבי מליובאוויטש מעולם לא היה נגד הרבי מסאטמער. חסידי חב''ד במובן מסויים הם 'קנאים'...
ללא שם
למה חסידי בד קנאים ?
נ

הצגת כל התגובות

14
האמת
המורשת שלו זה רק מחלוקת וגאווה וחיחול ה'
תגובה לשונא ישראל.
אתה רשע מרושע. חצוף. כל תגובתך טפשית ואו
וכידוע הווארט שאמר אז אחד מגדולי ראשי הישיבות דאז בנוגע לרב שך שכשיש כמה קושיות באיזה סוגיא וישנם ב' דרכים לתרץ, הא' לתרץ על כל קושיא תירוץ אחר והב' להביא תירוץ אחד ועל ידו ליישב כל הקושיות הדרך השניה מתקבלת יותר.. ואותו הדבר בנוגע מלחמותיו של הרב שך (שלא יספרו מרוב (לדוגמא מלחמתו בהגר"ד פוברסקי, בג
שונא
תתבייש-העונש שלך יהיה חמור מאוד אם לא תעשה תשובה.
יאיר
ספרדי בן תורה מברוקלין
מוחה בדברי הבלע שלך איש ריק כמוך. רואים
13
אמר , שההבדל בין סאטמר לשאר החרדים הוא בדרכי המלחמה,בשליטה החילונית בארץ,אם מותר להיכנס לכנסת
יעקב
12
לצערי אין שום משנה סדורה לציבור החרדי הליטאי והחסידי למעט החלקים הקיצוניים של ספטמבר והעדה החרדית. להגיד השקפה של רק תורה בלי להגדיר מה היחס של התורה לעבודה, למדינה, ליחס לפליטים, ללימוד התנ"ך , לצבא (למי שלא תורתו אומנותו) - זה חוסר השקפה רק הרב קוק הרב יואל מסאטמר השאירו משנה סדורה פחות או יותר
החזן מלוזן
11
מרן הרב שך זצ"ל לא היה כלל ועיקר, מקורב להשקפותיו של הגה"ק מסטמר זצ"ל.
מחילה מכבודו
בטח שהיה בהספדו המפורסם את ר' יואליש וכן במכתבים ומאמרים אם סאטמר לא הייתה הרי שאנחנו היינו סאטמר אל תשככתב היסטוריה יש סרטי הקלטות
דוד גולדמן
10
הרבי צדק ועוד איך! ההסכם עם מצרים לא הביא שום שקט. להיפך, הוא יצר תסיסה. גם לפני ההסכם היה למעשה מצב אי לוחמה עם מצרים. מאז מלחמת יום הכיפורים המצרים פחדו ולא העזו לצאת למלחמה נוספת. ההסכם לא הביא שום תועלת. בהסכם עם מצרים, הוכרו הפלסטינים לראשונה כעם בהסכם שעליו חתם ראש ממשלת ישראל, מה שגרם לבסוף
ללא שם
9
מיותר לציין שה"עמדה" שטחים תמורת שלום ,הוכחה למעשה כבעייתית במבחן המציאות ,מה שהוביל לקריסת השמאל בציבוריות הישראלית, בכל מקום שנתנו שטחים ,הדבר לא הוביל לשלום אלא לשפיכות דמים ,והדוגמה הבולטת ביותר ,פינוי גוש קטיף.
משה
כל ההתנגדויות של הרבי מחבד למסירת שטחים בעיקר נאמרו על הנסיגה מסיני. מצטער, מדובר באחד מהצעדים החכמים שמדינת ישראל עשתה. עד לנסיגה, כל עשור בממוצע נהרגו כאלף חיילים בגבול המצרי. מאז, כלום, למרות כל נבואות הזעם של הרבי.
עזרי
8
כתבת ממש טוב! נכון מאד יישר כח!
ללא שם
7
כ"ק האדמו"ר ה'לב שמחה' זצוק"ל מגור אמר, כי מזל שהרבי מליובאוויטש לא קבע מבצע לשמור את השבת, מפני שאם הוא היה עושה זאת, הרי שבעל המחלוקת מב"ב היה אומר לחלל שבת.
ללא שם
6
ההבדלים בינו לבין החזון איש ברורים. החזון איש היה איש הלכה. ואילו הוא - כתב: "אין לי יד ושם בהלכה" (בהסכמה לספר טבילת כלים להגר"צ כהן ז"ל). החזון איש חי בשלום עם החסידים ואילו הוא עשה מחלוקת שלמה נגד חב"ד. החזון איש התרחק מפוליטיקה ואילו הלה הקים שתי מפלגות...
ללא שם
5
קודם כל, למגיב 3. אתה פשוט לא מכיר את תורתו של הרבי מליובאוויטש. אם היית מכיר באמת (לא בדפדוף שטחי) את כתביו, היית רואה שיש בהם התייחסות לכל בעיות הדור, ולמשל, בעיית הגיורים, החזרת שטחים, היחס למדע, נושא גיוס בני הישיבות, גישה נכונה ללימוד התנ"ך, בעיות שלום בית, ועוד ועוד. הכל נמצא באגרות קודש ובל
ללא שם
4
החזון איש בהחלט דאג גם לעם שבשדות במקביל לדאגתו לעולם התורה. ע"ע חפץ חיים, קוממיות וכו'
ללא שם
3
בלבלול מח
דוד
2
ציבור החרדי לא ממש הולך לפי דרכם של גדולי ישראל,לא החז''א ז'ל ןלא הרב שך ז''ל.רובם של הציבור לא מעניין אותם כלום חוץ מעצמם.ציבור החרדי הישראלי רובם סנובים נפוחים שחצנים מתנשאים.
ירושלים
1
ההשוואה בין המלחמה העוצמתית שניהל החזו"א כנגד גיוס בנות, הפגנות סוערות, קריאה למרד ואי התייצבות, האמירה שהחוק יתקל בפלוגות מתאבדים, הוצאת קול קורא שגרם להכנסת רי"ג לכלא, ועוד ועוד, לבין עצרת הרבבות הפוליטית על עצירת גשמים, הרבה יותר ממגוחכת...
חזונישניק
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות